تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 73964
در سال ۲۰۱۶، گروهی از کارآفرینان میلیاردر مشهور شامل بیل گیتس، جف بزوس (مدیرعامل و بنیان‌گذار آمازون)، جک ما (مؤسس گروه علی بابا)، موکش آمبانی (بنیانگذار شرکت ریلاینس) و ریچارد برنسون (رئیس و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین) یک صندوق سرمایه­ گذاری خطرپذیر به نام ((Breakthrough Energy Ventures (BEV) با دارایی به ارزش حداقل ۱ میلیارد دلار برای توسعه فناوری­ های نو در حوزه انرژی پاک، شکل دادند.
 شرط بندی بیل گیتس و دوستان میلیاردر اش بر روی ذخیره سازی انرژی
به گزارش زیست آنلاین، دنیای امروز برای مبارزه با تغییرات اقلیمی نیازمند تغییرات بنیادین در سیستم انرژی است. در سال ۲۰۱۶، گروهی از کارآفرینان میلیاردر مشهور شامل بیل گیتس، جف بزوس (مدیرعامل و بنیان‌گذار آمازون)، جک ما (مؤسس گروه علی بابا)، موکش آمبانی (بنیانگذار شرکت ریلاینس) و ریچارد برنسون (رئیس و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین) یک صندوق سرمایه­ گذاری خطرپذیر به نام ((Breakthrough Energy Ventures (BEV) با دارایی به ارزش حداقل ۱ میلیارد دلار برای توسعه فناوری­ های نو در حوزه انرژی پاک، شکل دادند.

اکنون پس از حدود ۱۸ ماه  نام دو استارتاپ به نام­ های Form Energy و Quidnet Energy که این صندوق در آن­ها سرمایه گذاری نموده است، اعلام شده است. هر دو شرکت در زمینه فناوری­های جدید ذخیره سازی انرژی فعالیت می­کنند اما رویکردهای کاملا متفاوتی دارند.

از آن رو که توسعه فناوری­ های حوزه انرژی فرآیندی زمان بر و بسیار پر هزینه است، بسیاری از سرمایه ­گذاران عادی که به دنبال بازگشت سریع سرمایه خود هستند، تجربیات تلخی از سرمایه گذاری در این بازار داشته اند.

اما این گروه سرمایه گذاران ثروتمند BEV می ­خواهند این تجربیات ناموفق را ترمیم کنند. این سرمایه ۱ میلیارد دلاری اصطلاحا یک «سرمایه صبور» است که تنها به شرکت­ هایی که فناوری آن­ها منجر به کاهش حداقل ۵۰۰ میلیون مترمکعب کربن در سال شود، تعلق می­گیرد حتی اگر این سرمایه پس از ۲۰ سال بازنگردد.

اولین اقدام این صندوق گرد هم آوردن گروهی از متخصصان آکادمیک، کارآفرینان و صنعتگران است. در سال ۲۰۱۷، این متخصصان لیستی از فناوری­ های انرژی که پتانسیل کاهش قابل توجه انتشار کربن را دارند و این صندوق بر روی آن­ها سرمایه گذاری خواهد کرد را اعلام نمودند: ذخیره سازی انرژی در مقیاس شبکه، سوخت­ های مایع کربن-صفر، ریز شبکه ها، مصالح ساختمانی کم کربن، و انرژی زمین گرمایی.

 بازی با آب

در حال حاضر متداول ترین روش ذخیره­ سازی انرژی، نیروگاه­ های آبی تلمبه­ ای است که یک فناوری قدیمی است. این روش دارای محدودیت­ های جغرافیایی است و به دو مخزن در ارتفاع مختلف نیاز دارد. از سوی دیگر ساخت سدهای آبی منجر به نابودی تنوع زیستی می­شود. استارتاپ Quidnet از آب برای ذخیره ­سازی انرژی استفاده می­کند اما بدون نیاز به رودخانه یا سد. در این فناوری برق تولیدی مازاد داخل سنگ­ های شیل در مخازن  زیر زمینی رها شده نفت و گاز با فشار تزریق می­شود که شیل ­ها را مانند یک اسفنج فشرده می­کند. هنگام نیاز به انرژی، فشار برداشته می­شود و آب خارج شده یک توربین را میچرخاند و برق دوباره تولید می­شود.

https://zistonline.com/vdci53ay.t1apq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما