تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : 7383
دورترین کهکشان عالم از نگاه تلسکوپ فضایی هابل

دورترین کهکشان عالم از نگاه تلسکوپ فضایی هابل

دورترین-کهکشان-عالم-از-نگاه-تلسکوپ-فضایی-هابل
اخترشناسان با ترکیب اطلاعات تلسکوپ‌های هابل و کک، دورترین کهکشان شناخته‌شده را در فاصله ۱۳.۱ میلیارد سال‌نوری و زمانی که عالم ۷۰۰ میلیون سال عمر داشت، شناسایی کرده‌اند.
دورترین کهکشان عالم از نگاه تلسکوپ فضایی هابل
به گزارش زیست آنلاین این کهکشان که با نام z۸_GND_۵۲۹۶ شناخته می‌شود، نخستین بار در پروژه نقشه‌برداری کندلز متعلق به تلسکوپ فضایی هابل شناسایی شد و اخترشناسان دانشگاه تگزاس - آستین از میان یکصدهزار کهکشان مشاهده‌شده در این نقشه‌برداری، آن را برای مطالعه بیشتر با تلسکوپ ۱۰ متری کک۱ در موناکی هاوایی انتخاب کردند

پرتوهای دریافتی از این جسم دارای طول‌موج بسیار بلند و در محدوده نور فروسرخ بودند و این نشان‌دهنده آن بود که این جسم به خاطر فاصله بسیار دور و انبساط عالم، دچار انتقال به سرخ شدیدی شده است. اخترشناسان توانستند مقدار این انتقال به سرخ را ۷.۵۱ اندازه‌گیری و فاصله آن را از زمین ۱۳.۱ میلیارد سال‌نوری تعیین کنند. ( هر سال نوری فاصله‌ای است که نور با سرعت ۳۰۰هزار کیلومتر بر ثانیه در مدت یک سال طی می‎کند که مقدار آن حدود ده‌هزار میلیارد کیلومتر است). با توجه به آن‌که عمر عالم ۱۳.۸ میلیارد سال تخمین زده می‌شود، تصویر این کهکشان مربوط به زمانی است که عالم ۷۰۰ میلیون سال عمر داشته و فقط ۵درصد از سیر تحول خود را پیموده بود. به عبارت دیگر، این تصویر مربوط به مراحل اولیه شکل‌گیری یکی از نخستین کهکشان‌های عالم است و به همین دلیل، بررسی دقیق آن برای اخترشناسان بسیار اهمیت دارد.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.



https://zistonline.com/vdcc.4qma2bq11la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما