تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 69944
هيأت وزيران به پيشنهاد مشترك سازمان برنامه و بودجه كشور و وزارتخانه‌هاي كشور، نيرو و نفت، آيين‌نامه اجرايي بند «س» تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ كل كشور در خصوص تأمین سوخت کمکی نیروگاه‌های تبديل پسماند به انرژي را تصويب كرد.
آيين‌نامه اجرايي تأمين سوخت کمکی نيروگاه‌هاي تبديل پسماند به انرژي تصويب شد
به گزارش زیست آنلاین،  اين آيين‌نامه اجرايي از سوي اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور با شماره ۳۳۸۸۹/ت۵۵۲۵۲هـ براي اجرا به وزارت كشور، وزارت نيرو، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه كشور و سازمان حفاظت محيط‌زيست ابلاغ شد.

متن كامل تصويب‌نامه به شرح ذيل است:
ماده ۱- وزارت نفت از طريق شركت‌هاي تابع مكلف است مطابق اين آيين‌نامه نسبت به تأمين سوخت كمكي گاز مورد نياز نيروگاه‌هاي تبديل پسماند به انرژي به‌منظور جبران ارزش حرارتي تا متوسط آن در استان‌هاي كشور به ميزان ۲۰۰ ميليون مترمکعب به ارزش دويست ميليارد ريال با تعرفه نيروگاه‌هاي حرارتي اقدام نمايد.

ماده۲- حداكثر گاز كمكي موردنياز براي امحاي هر تن پسماند در روش‌هاي توليد برق موضوع اين آيين‌نامه شامل زباله‌سوز، گازي‌سازي و آتش كافت، در مناطق شمالي كشور (۱۰۰) مترمكعب و در ساير مناطق كشور (۸۰) مترمكعب مي‌باشد. ميزان گاز مورد نياز كمكي در فناوري‌هاي مذكور در هر مورد و در سقف ذكر شده توسط كارگروهي مركب از نمايندگان وزارتخانه‌هاي كشور، نفت، نيرو و سازمان برنامه و بودجه كشور تعيين و در اختيار سرمايه‌گذار نيروگاه‌هاي تبديل پسماند به انرژي قرار مي‌گيرد.
ماده ۳- برق توليدي نيروگاه‌هاي تبديل پسماند به انرژي در سقف گاز كمكي مذكور در ماده (۲) اين آيين‌نامه به صورت تضميني و با نرخ تجديدپذير خريداري مي‌شود. در صورت مصرف گاز مازاد بر اين ميزان، برق توليدي به ازاي گاز اضافي مصرف شده براساس متوسط بازدهي (راندمان) نيروگاه‌هاي حرارتي كشور و با نرخ بازار عمده‌فروشي برق خريداري مي‌‌شود.

ماده۴- احداث خط انتقال اختصاصي گاز طبيعي (در صورت نياز) برعهده سرمايه‌گذار بخش خصوصي مي‌باشد.

ماده۵- وزارت نفت موظف است ميزان گاز مصرفي ماهانه نيروگاه‌هاي تبديل پسماند به انرژي را با رعايت تعيين شده توسط كارگروه موضوع ماده (۲) اين آيين‌نامه به وزارت نيرو اعلام و وزارت نيرو معادل برق توليدي آن را محاسبه و به خريدار برق (سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق) براي اعمال حساب برق حاصل از پسماند و سوخت كمكي و نيز برق توليدي به ازاي گاز اضافي مصرف شده موضوع مواد (۲) و (۳) اين آيين‌نامه اعلام نمايد.

ماده ۶- عقد قرارداد با سرمايه‌گذاران بخش خصوصي بايد براساس ضوابط و مقررات قانوني و منطبق با چارچوب قرارداد ابلاغي وزارت كشور باشد.

ماده۷- نيروگاه‌هاي تبديل پسماند به انرژي بايد استانداردهاي روز مورد تأييد سازمان حفاظت محيط‌زيست مرتبط با آلايندگي تأسيسات تبديل پسماند به انرژي را رعايت نمايند. سازمان حفاظت محيط‌زيست موظف است آلايندگي‌هاي خروجي نيروگاه‌هاي مذكور را به صورت مستمر پايش نموده و در صورت عدم رعايت استانداردهاي مورد تأييد، مراتب را به وزارت نيرو جهت توقف خريد تضميني برق تا زمان رفع آلايندگي‌هاي خروجي نيروگاه اعلام نمايد.

ماده۸- تمامي طرح‌ها و پروژه‌هاي نيروگاهي پسماند انرژي پيش از اجرا و در مرحله مطالعات امكان‌سنجي و مكان‌يابي بايد از لحاظ اثرات زيست‌محيطي با تأييد سازمان حفاظت محيط‌زيست اقدام شود.

ماده۹- سازمان حفاظت محيط‌زيست موظف است گزارش اجراي اين آيين‌نامه را در مقاطع زماني شش ماهه و به همراه پيشنهادهاي لازم براي رفع موانع در صورت لزوم به هيأت وزيران ارايه نمايد./ منبع: اتاق صنعت برق
 

https://zistonline.com/vdcba9b0.rhb9apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما