تاریخ انتشار :شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 69928
توسعه برداشت آب در ۱۵ دشت استان سمنان به دلیل افت قابل ملاحظه سطح آبهای زیرزمینی ممنوع شده است.
ممنوعیت توسعه بهره‌برداری از آب در دشت های سمنان
به گزارش زیست آنلاین، از پاون،مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به اینکه میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی در سطوح آبخوان‌های آبرفتی استان ۶۲۰ میلیون متر مکعب است، گفت: حفر بی رویه چاه و برداشت فراوان آب باعث شده تا تراز تغذیه و برداشت منابع آب زیر زمینی این استان به شدت از حالت تعادل خارج شود و این در حالی است که در حال حاضر توان آبدهی آبخوان‌ها کمتر از ۳۵۰ میلیون متر مکعب در سال است.

ایرج حیدریان با بیان این که نیمی از ۲۶ دشت استان سمنان در محدوده بحرانی قرار گرفته است، اظهارداشت: هرگونه توسعه برداشت آب در این دشت‌ها برای مصارف کشاورزی ممنوع است.

او خاطرنشان کرد: فقط ۱۰ درصد صرفه‌جویی و کاهش مصرف در بخش کشاورزی، بسیاری از کمبودها را در بخش‌های شرب و صنعت رفع می‌کند؛ اما لازم است به‌منظور جلوگیری از اضافه برداشت‌های چاه‌های کشاورزی و همچنین جلوگیری از استمرار افت آبخوان‌ها اقدامات جدی و آنی به عمل آید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان در خصوص سیاست‌های این شرکت در زمینه مقابله با برداشت بی رویه و سوء استفاده از منابع آبی، تصریح کرد: اعمال مدیریت و نظارت دقیق، صحیح و همه جانبه بر منابع آب و جلوگیری از قانون شکنی برخی افراد ناآگاه و سودجو، مستلزم هم افزایی همکاری و هماهنگی تنگاتنگ مسئولان قضایی و انتظامی با ماموران و کارکنان این شرکت در صنعت آب کشور و استان است.


او با تاکید بر مدیریت مصرف و صرفه جویی آب در بخش‌های مختلف به خصوص بخش کشاورزی، پیگیری مسئولان جهاد کشاورزی برای تجهیز باغ‌ها و مزارع به سامانه آبیاری نوین با تاکید بر کاهش برداشت از چاه‌های عمیق را خواستار شد و افزود: امروز بخش قابل توجهی از چاه‌های استان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز هستند.
حیدریان با اشاره به اهمیت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی، اضافه کرد: این طرح در برنامه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و این شرکت بر اساس این سیاست‌ها برای جبران کسری مخازن آب زیرزمینی در ۱۵ سال گذشته و ضرورت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی با همکاری بیشتر مردم و بسترسازی فرهنگی، برنامه‌ریزی می‌کند./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcdjn09.yt0nx6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما