تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 69895
با توجه به اینکه واحدهایی به عنوان منابع مهم آلوده کننده مطرح هستند، سازمان حفاظت محیط زیست نتوانسته برای رفع این آلودگی ها، اقدام های مناسبی انجام دهد.
در امر حفاظت محیط‌زیست و منابع آبی فاقد استراتژی هستیم
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری روز دوشنبه در نشست کارگروه مشترک آلودگی هوا و گرد و غبار استان مرکزی در اراک افزود: یکی از عوامل بروز کم آبی در برخی از استان های کشور از جمله اصفهان، تبریز و مرکزی، توسعه صنایع آب بر در این استان ها و نبود آمایش سرزمینی در کشور است.

وی ادامه داد: اکنون ۸۰ درصد جمعیت کشورهای دنیا در سواحل این کشورها مستقر شده اند در حالی که تنها ۲ درصد جمعیت مردم ایران در سواحل جنوبی ساکن هستند که انتقال صنایع آب بر به این سواحل نقش مهمی در افزایش جمعیت در این نقاط به همراه دارد.

معاون رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: میزان تجدید پذیری آب های زیر زمینی در کشور ۱۹ و هفت دهم میلیارد متر مکعب است که با احتساب ۲۰ درصد بازگشت این آب ها به منابع زیرزمینی باید سالانه ۲۵ میلیارد متر مکعب آب از این منابع استفاده شود در صورتی که اکنون سالانه ۵۱ میلیارد متر آب از این منابع برداشت می شود که این مهم نابودی محیط زیست را به همراه دارد.

کلانتری افزود: اکنون آب تجدید پذیر کشور ۸۸ میلیارد متر مکعب و میزان مصرف حدود ۹۵ میلیارد متر مکعب است در صورتی که برای حفظ محیط زیست باید تنها ۴۰ درصد این منابع استفاده شود.

وی بزرگترین دشمن محیط زیست در جهان را زیاده خواهی جوامع دانست و گفت: جوامع زیاده خواه همانند آمریکا محیط زیست را قربانی کسب درآمد و زیاده خواهی های خود می کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری ارائه برخی مجوزهای شکار توسط متخصصان محیط زیست گفت: این مجوزها به منظور ایجاد تعادل و کاهش جمعیت نر پیر گله ها و برای جلوگیری از شیوع بیماری و مرگ و میر در این حیوانات ارائه شده است.

کلانتری ادامه داد: برای آگاهی جامعه از مزایای ارائه این مجوزها باید اطلاع رسانی کافی از طریق متخصصان به مردم صورت می گرفت که این مهم انجام نشده است.

وی با یادآوری بهره گیری سازمان حفاظت محیط زست از تجربیان متخصصان برای احیای دوباره دریاچه ارومیه گفت: همواره بهره گیری از تجربیات متخصصان در حوزه های مختلف محیط زیستی در دستور کار این سازمان قرار دارد و اقدام های این سازمان بر اساس نتیجه فعالیت های کارشناسی است.

وی میزان فرسایش خاک در کشور را بین ۱۶ تا ۱۸ تن در سال عنوان کرد و گفت: ایران با این میزان فرسایش خاک رتبه نخست را در بین کشور های جهان دارد.معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون ۱۱۰ درصد آب تجدید پذیر در کشور مصرف می شود در صورتی که استاندارد استفاده از این ظرفیت ۶۰ درصد است.

کلانتری بیان کرد: ایران در زمینه فرسایش پوشش گیاهی و فرسایش ژنتیکی در سطح جهان جزء پنج کشور نخست محسوب می شود که این مهم نتیجه مدیریت غیر صحیح در طول ۵۰ سال گذشته است .

وی اظهار داشت: اکنون با وجود فرسایش گیاهی ۱۲۳ میلیون واحد دامی در مراتع کشور چرا می کنند که این مهم مشکلاتی را در زمینه زیست محیطی به همراه دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جریان های سطحی کشور در گذشته را ۴۵ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: اکنون این میزان به ۲۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

کلانتری ادامه داد: ایجاد سد بر روی روخانه های دریاچه ارومیه و افزایش کشت محصولات کشاورزی در این منطقه از ۱۸۰ هزار هکتار به ۵۰۰ هزار هکتار از مهمترین عوامل خشک شدن این دریاچه بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ۶۷ درصد آلودگی شهر تهران را مربوط به فعالیت ۶۰ هزار دستگاه کامیون و اتوبوس فرسوده، ۲ درصد آلودگی این شهر را مربوط به فعالیت سواری ها و ۱۲ درصد را مربوط به فعالیت موتورسیکلت ها عنوان کرد و گفت: فعالیت اتوبوس ها و کامیون های فرسوده در این کلانشهر سال گذشته ۱۴ روز مدارس را به تعطیلی کشاند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون ساماندهی پسماندها در استان مازندران نیازمند ۲۳ میلیارد دلار اعتبار است که در ۴۰ سال گذشته تنها سه میلیارد دلار برای حذف زباله در این استان هزینه نشده است.

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید با همکاری مردم در حوزه محیط زیست قدم های مثبتی برداشته شده و اکنون محیط زیست و هوای کلانشهر اراک و این استان نسبت به پنج سال گذشته از وضعیت مناسب تری برخوردار است.

سید علی آقازده افزود: با تلاش ها و همکاری مردم و تشکل های غیردولتی با دولت اکنون تعداد دیگ های غیر استاندار ایرالکو به ۶۰ دیگ و مصرف مازوت نیروگاه شازند از ۹۵ درصد به نیم درصد در سال گذشته کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با انجام فعالیت های زیست محیطی با کاهش روزهای آلوده در کلانشهر اراک تعداد این روزها در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود یک سوم کاهش یافته است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: با وجود وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ و نگهداری از محیط زیست این سازمان از قدرت کافی برای برخورد با متخلفان برخوردار نیست.

علی ابراهیمی افزود: با توجه به اینکه واحدهایی به عنوان منابع مهم آلوده کننده این شهرستان مطرح هستند، سازمان حفاظت محیط زیست نتوانسته برای رفع این آلودگی ها، اقدام های مناسبی انجام دهد.

وی ادامه داد: اکنون به دلیل برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی و آلودگی های خاک و آب شهرستان شازند، این شهرستان در معرض فاجعه زیست محیطی قرار دارد و نیاز است برای جلوگیری از این مهم اقدام های مناسب توسط مسئولان انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در سفر هیات دولت به این استان پس از اشتغال، وضعیت آلودگی کلان شهر اراک از مهمترین مسائلی بود که مورد توجه قرار گرفت.

رضا میرزایی ادامه داد:

تالاب میقان اراک یکی از زیستگاه های مهم پرندگان در این شهرستان است که سال گذشته ۲۰ هزار پرنده مهاجر در آن زمستان گذرانی کردند.وی ادامه داد: با توجه به بارش های اخیر تاکنون ۷۰ درصد تالاب اراک آبگیری شده و از وضعیت مناسبی برخوردار است که در صورت تامین نشدن حقابه، این تالاب به یکی از نقاط بحرانی کشور تبدیل می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت:

یک هزار و ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه در سال های گذشته به تالاب میقان اراک وارد می شد که اکنون یک هزار لیتر پسآب به این تالاب وارد می شود و تقاضاهایی برای جذب این پسآب وجود دارد.میرزایی یادآور شد: تعداد روزهای آلوده استان مرکزی با کاهش ۳۸ درصدی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن از ۱۰۵ روز در سال ۹۵ به ۶۳ روز در سال گذشته رسید.

در پایان این نشست از برخی فعالان حوزه محیط زیست استان مرکزی تقدیر شد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه به استان مرکزی از تالاب میقان اراک و شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند بازدید و با نماینده ولی فقیه دراین استان دیدار کرد.

استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی دارد./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcgn793.ak9yy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما