تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 69893
برای حفاظت از محیط زیست باید فرهنگ سازی مناسب در دستور کار قرار گیرد و از سویی برنامه عملی مناسب را برای حفاظت از عرصه هایی که در معرض مخاطرات جدی قرار دارند داشته باشیم.
اقلیم ایران بسیار شکننده است و تاب تحمل فشار بیشتر را ندارد
به گزارش زیست آنلاین، محمدرضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، با بیان اینکه وضعیت محیط زیست در دنیا به دلیل صنعتی شدن جهان و تغییر شرایط اقلیمی با مخاطرات بسیار جدی روبه رو است، گفت:  افزایش گلخانه ای"گازهای گلخانه ای، درجه حرارت زمین، کاهش وسعت جنگل ها و خشکی تالاب ها مخاطراتی جهانی بوده که در این رابطه معاهده بین المللی زیست محیطی مانند کاهش گلخانه ای">گازهای گلخانه ای و تغییر اقلیم در دنیا تشکیل و ملل مختلف به آن پیوسته اند و بر اساس آنها متعهد شدند که به تعهدات بین المللی محیط زیستی خود عمل کنند.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در گذشته در مورد چنین معاهداتی ضمانت اجرایی وجود نداشت اما در حال حاضر معاهداتی در دنیا وضع می شود که در صورت تخطی و سرپیچی کشورها از اجرا جریمه خواهند شد.

 

وی با یادآوری الحاق ایران به معاهده پاریس، گفت: در این معاهده متعهد به کاهش گلخانه ای گازهای گلخانه ای شدیم و باید به  تعهدات  عمل کرد تا جریمه نشویم و از سویی به عنوان کشور حافظ محیط زیست تلقی شویم.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ایران به دلیل قرار گرفتن در اقلیم گرم و خشک با پدیده ریزگردها مواجه است، تصریح کرد: اقلیم ایران بسیار شکننده است و تاب تحمل فشار بیشتر را ندارد و در حال حاضر آژیرها در برخی عرصه ها مانند استفاده از ذخایر استراتژیک آب به  صدا درآمده است.

 

تابش با انتقاد از مصرف ۸۰ درصدی ذخایر استراتژیک آب، افزود: خشکی تالاب ها از جمله دریاچه ارومیه معضل بزرگ محیط زیستی کشور است؛ برای مسائل زیست محیطی که حالت اورژانسی، حاد و ویژه دارند باید انجام اقدامات فوری و عاجل برای کنترل آنها در دستور کار قرار  گیرد.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه رفع معضلات و مشکلات زیست محیطی کشور بدون بهره گیری از کمک مردم و NGO  ها که تخصص خود را سخاوتمندانه در اختیار کشور، مردم و محیط زیست قرار می دهند تحقق نمی یابد، تصریح کرد: با اتکا به مردم و بهره گیری از تخصص متخصصان چه به صورت آزاد و چه در قالب NGO  ها باید نسبت به سامان دادن حرکات مردمی اقدام کرد از سویی باید فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف در سطح خرد و کلان را ترویج داد.

 

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آیه ۳۱ سوره اعراف؛ کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ»(بخورید، بیاشامید ولی اسراف نکنید)، تصریح کرد: آموزه های دینی و اسلامی بسیار غنی است و آیه مذکور نیز قشنگترین آموزه دینی است که به طور صد در صد از منابع و محیط زیست حفاظت می کند.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با هشدار نسبت به تخریب و کاهش وسعت جنگل های کشور، گفت: هر چند برای حفاظت از جنگل ها برنامه های مناسبی اجرایی شده اما متاسفانه در مناطق غرب کشور برای حفاظت از جنگل های بلوط زاگرس اقدامات شایسته و در خور توجهی انجام نشده است.

 

تابش با انتقاد از اینکه تالاب های کشور در حال خشکی است، ادامه داد: اقداماتی برای بهبود وضعیت تالاب ها انجام شده امااین اقدامات کافی نبوده و نیاز است افزایش یابند.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه برای کاهش مصرف آب باید چاره جویی کرد، یادآور شد: منابع آب شیرین کشور بسیار محدود است و صرفه جویی می تواند بسیار کارساز باشد؛ در این رابطه اگر بتوان حدود ۱۰ درصد آبخیزداری و آبخوان داری را توسعه داد می توان با بحران آب مقابله کرد و اگر این مهم مورد توجه قرار نگیرد نمی توان آن را مدیریت کرد.

 

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تکنولوژی به کار گرفته شده در کارخانجات و خودروها قدیمی است و زمینه آلودگی هوا را افزایش می دهد، گفت: باید از وسایل و تکنولوژی مدرن استفاده کرد؛ مصرف سوخت باید کاهش یابد و سوخت منطبق با استانداردهای بین الملی باشد در این رابطه تاکنون گام های مناسبی برداشته شده و انتظار می رود تحریم ها تاثیر سویی نداشته باشد؛  معضلات زیست محیطی باید طبقه بندی و در وهله اول به مقابله با مهمترین آنها برخواست؛ با اتکا به پژوهش ها و کارهای کارشناسی و علمی و ساماندهی مردم می توان به تناسب اولویت ها اقدامات عاجل و مناسب را انجام داد/ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcexv8p.jh8ooi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما