تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 69879
تقریبا همه تالاب‌های کشور در انتهای حوضه آبریز قرار گرفته‌اند و به دلیل مشکلات آبی و خشک بودن رودخانه‌های کشور در حال حاضر با عدم تامین حق‌آبه‌ها مواجه هستیم .
 امروز با عدم تامین حق‌آبه‌ها مواجه هستیم
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جریان بازدید از تالاب میقان اراک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اراک در سال‌های گذشته جزو شهرهای آلوده کشور بود و مسئولان نیز به این نتیجه رسیدند که باید برای پاک نگهداشتن شهر اقدام کنند. همین امر باعث شد که ١٠٥ روز ناسالم این شهر به ٦٤ روز تقلیل یابد.

وی با اشاره به سوخت پاک توزیعی در شهر اراک گفت: طی سال‌های گذشته صنایع آلاینده مجبور یا متقاعد به رفع آلایندگی خود شدند به شکلی شرکت آلومینیوم تعطیلی دیگ‌های قدیمی را انجام داد و نیروگاه نیز گازسوز شد که این اقدامات روند آلودگی اراک را کاهش داده است و اگر این روند ادامه یابد ظرف سال‌های آینده اراک شهر سالمی خواهد بود .

کلانتری با بیان اینکه امروزه باید در مصرف آب در بالادست تالاب ها صرفه جویی صورت گیرد،اظهارکرد: همه منابع آب در بالادست تالاب ها به مصرف کشاورزی نرسد .

وی با اشاره به حق‌آبه و نیاز آبی تالاب‌های کشور گفت: نیاز آبی تالاب‌ها براساس نظر وزارت نیرو سالانه ١١.٨ میلیون مترمکعب است ولی براساس نظر سازمان حفاظت محیط زیست این نیاز سالانه ٢٥ میلیون مترمکعب است.

کلانتری افزود: متاسفانه با ایجاد سدها آب به دشت‌ها نمی‌رسد و در نتیجه دشت‌ها به محلی برای طغیان ریزگردها بدل شده‌اند. برای مثال تالاب گاوخونی ١٧٥ میلیون مترمکعب حق‌آبه نیاز دارد اما در حال حاضر قطره‌ای آب در زاینده رود وجود ندارد، در این شرایط درگیر مباحث مرتبط با تامین حق‌آبه‌ها هستیم .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت تالاب میقان اراک گفت: این تالاب در مسیر عبور پرندگان مهاجر قرار دارد و بر این اساس احیای تالاب ضروری است. از طرفی کارخانه برداشت سولفات سدیم در حاشیه تالاب در حال بهره برداری است.

وی با بیان اینکه نباید بهره برداری از تالاب و احیای آن در تضاد باشند،تصریح کرد: تا جایی که می‌توان نباید بقای تالاب با بهره‌برداری معدنی از آن به خطر بیفتد و از طرفی امکان استفاده تالاب برای مردم باید فراهم شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تولید سوخت پاک در کشور گفت: با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس یک سوم بنزین کشور توسط این پالایشگاه تولید خواهد شد که استانداردهای لازم را دارد .

کلانتری به وضعیت ریزگردها نیز اشاره و اظهارکرد: در خارج از کشور در بحث ریزگردها فعالیت خاصی نداریم اما عراق تلاش‌های خوبی در این راستا داشته است و بخشی از آب فرات را به سمت تالاب‌های حاشیه فرات هدایت کرده است. در حال حاضر کلیه ریزگردهای ٢.٥ میکرون در کشور منشاء خارجی دارد و در بهار و تابستان بیش از ٩٠ درصد از ریزگردها خارجی است، تنها ریزگردهای زمستانی دارای منشاء داخلی هستند.

وی در پایان گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی ١٠٠ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردهای خوزستان در نظر گرفته شده و امید است که مطالعات در این حوزه تا پایان مرداد ماه خاتمه یابد تا بتوان در جهت کنترل ریزگردها اقدام کرد البته این شرایط یک شبه حادث نشده است و به مرور اکوسیستم به هم خورده است و کنترل این شرایط نیز حداقل به  چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد ./ منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdci3vaq.t1a3y2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما