تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 69872
نیمی از زمین‌های کشاورزی برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار مناسب است تا به صرفه جویی سالیانه هشت میلیارد مترمکعب آب دست یابیم؛ در حالی که فقط ۴۰ درصد این زمین ها به چنین سیستم هایی مجهز شده اند.
با شیوه‌های نوین آبیاری  سالانه ۸میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی می شود
به گزارش زیست آنلاین: نزدیک نیمی از هشت میلیون هکتار زمین کشاورزی شرایط اجرای سامانه های نوین آبیاری تحت فشار را دارد.

از ابتدای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری تا پارسال، مساحت زمین های کشاورزی مجهز به این سیستم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار رسید.

با وجود تلاش های دولت حدود ۱۸ درصد زمین های آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است، درحالی که در کشورهای پیشرفته دنیا این میزان به ۵۰ درصد می رسد.

اکنون مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی از تجهیز یک میلیون و ۷۹۵ هزار هکتار زمین به سامانه های نوین آبیاری خبر می دهد و می گوید: با این روش سالیانه هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.

به گزارش تارنمای وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع می افزاید: از آغاز امسال تا پایان اردیبهشت ماه یک هزار و ۶۴ طرح سامانه های نوین آبیاری در ۱۳ هزار و ۷۷۷ هکتار از زمین های کشاورزی اجرا شد. امسال در ۱۳۵ هزار و ۴۵۷ هکتار دیگر، سیستم های نوین آبیاری اجرا می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی می گوید با اجرای سیستم های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی امکان صرفه جویی ساللانه هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی بخش کشاورزی، ۳۰ درصد افزایش عملکرد محصولات و ۲۵ درصد کاهش مصرف سم، بذر و کود شیمیایی فراهم می شود.

در برنامه ششم توسعه، اجرای سالیانه ۶۰۰ هزار هکتار عملیات آب و خاک اعم از آبیاری تحت فشار، شبکه ها، تجهیز و نوسازی، اقدامات سازه ای و غیرسازه ای پیش بینی شده است که ۴۰۰ هزار هکتار آن به سامانه های تحت فشار اختصاص دارد./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcb5wb0.rhb9zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما