تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : 69850
زیست‌آنلاین: این مطلب توسط یکی از برجسته ترین محققان بومگردی در جهان Meet Court Whelan نوشته شده است.
نکات برجسته در مورد پایداری اهمیت بومگردی
Court متولد ایالت فلوریدا در آمریکاست و دوران کودکی و جوانی خود را نیز در همین محل، سپری کرده است. او بخش زیادی از جوانی خود را خارج از خانه و در دل طبیعت گذرانده است. این سبب شد تا عشق و علاقه زیادی به طبیعت و حیات وحش در وی ایجاد شود. این جاذبه سبب شد تا او در دانشگاه فلوریدا همین علاقه را دنبال کند و  مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد  و دکتری خود را با تمرکز بر برنامه‌ای با عنوان "بومگردی حشره‌شناسی" دریافت کند. او طراح واحد‌هایی است که تدریس می‌کند. وی در عین حال، آموزش، تحقیق و تدریس را با تمرکز بر «حفظ جهان از طریق طبیعت و تجربیات سفرهای آموزشی» ادامه می‌دهد. وی همچنین در دوران تحصیلات تکمیلی خود، یک شرکت گردشگری کوچک بومگردی تاسیس کرد که بیش از ۶۵ برنامه سفر را در تمام هفت قاره دنیا اجرا کرد.

اهمیت بوم‌گردی بومگردی مهم نیست، حیاتی است. من طی این سال‌ها به مناطق طبیعی زیادی سفر کرده‌ام و از آنها در مفهومی که امروزه "بوم‌گردی" نامیده می‌شود لذت بردم. اما بوم‌گردی برای من بیش از یک سرگرمی است. کار و علاقه من است. چیزی که سبب شد تا ۱۱ سال در دانشگاه با سخت‌کوشی برای آن تلاش کنم و دکترای خود را در این رشته بگیرم.
من اعتراف می‌کنم که علیرغم تمام مشغله‌های دانشگاهی نظیر تعداد قابل قبول مقالات در نشریات، شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و امتحان‌های چند روزه از دانشجویان، بسیار خوش شانس بودم که بتوانم سفرهای زیادی داشته باشم. سازماندهی و هدایت بیش از ۶۵ سفر گروهی بومگردی در سراسر جهان سبب شد تا از این طریق با  فرهنگ‌ها  و حیات وحش متنوع در سیاره‌مان آشنا شوم. 

نکات مهم بومگردی و تغییر نگرش در ارزش منابع طبیعی اول اینکه، مسافری وجود دارد. این مسافران افرادی هستند که پا در راهی می‌گذارند تا مکان‌هایی جدید و سفر پرماجرایی را تجربه کنند. با بازگشت به خانه، آنها نه تنها سوغات، بلکه داستان ها، خاطرات، و پیام‌های حفاظت از محیط‌زیست را از مسافرت‌های خود در خارج از کشور به ارمغان می‌آورند. یک راهنمای زیست‌محیطی خوب، بوم‌گردان را با فرهنگ محلی حفاظت از محیط‌زیست آشنا می کند.
دوم آنکه: کشور میزبانی وجود دارد با سابقه تاریخی چند صد ساله یا چند هزار ساله که دارای اراضی است که به دلائل مختلف می‌توانند باارزش باشند. جنگل‌ها که می‌توانند منابع تولید چوب باشند و در عین حال بستری برای رشد انواع گیاهان دیگر. یا کوه‌ها که می‌توانند معادن باارزشی را در دل خود جای دهند. و یا پوشیده از علفزارهایی باشند که چهارپایان از آن تغذیه می‌کنند. اما بومگردی این بازی را عوض کرد. با این مفهوم جدید، دیگر ارزش منابع طبیعی هر کشور صرفا میزان تولیدات ناشی از آن نبود. حالا ارزش منابع طبیعی به مناظر زیباتر، حیات وحش و انواع گونه‌های جانوری و گیاهی بود که مورد بازدید گردشگران قرار می‌گرفت. به عنوان مثال، جنگل‌های گرمسیری وقتی مورد بازدید گردشگران برای دیدن  میمون های پوزه‌دار ماداگاسکاری قرار می‌گیرند، ارزش بیشتری را ایجاد می‌کنند تا هنگامی که درختان آن به منظور تولید چوب بریده یا تبدیل به اراضی کشاورزی شوند. 
سوم آنکه، عده‌ای به طور مستقیم از بومگردی در کشور مبدا و مقصد منتفع میشوند. مشاغلی که به طور مستقیم از بومگردی بهره‌مند می‌شوند عبارتند از: برگزارکنندگان تور، راهنماها، صرافی‌ها و صاحبان رستوران‌ها و کارکنان آنها، رانندگان خودرو، محافظان پارک و فروشندگان سوغات‌های محلی. این گروه کسانی هستند که درآمد خود را  از بوم‌گردی به دست می‌آورند که در اکثر مواقع درآمدی بیش از سطح استاندارد درآمد کشور مورد نظر است. این افراد درآمدهای خود را در داخل کشور خودشان خرج می‌کنند و این از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. در عین حال دارای شخصیت اجتماعی خوبی نیز هستند. چون شغل مهم و با درآمد زیاد دارند. اگر به حرف من اعتقاد ندارید می‌توانید سری به جزایر گالاپاگوس و یا کاستاریکا بزنید.
انگیزه‌های مالی محیط‌زیست سبب شده است تا از محیط‌زیست حفاظت بیشتری شود. و این فرهنگی است که بوم‌گردی به وجود آورده است.
در نهایت آنکه بومگردی سریعترین نرخ رشد را در سریعترین صنعت رو به رشد جهان یعنی گردشگری دارد. و با ادامه این رشد اعتبار آن بیش از پیش خواهد شد. در این مسیر برگزار‌کنندگان تورها نقش مهمی دارند. آنها سفیران محافظت از محیط‌زیست و فرهنگ کشورهایی هستند که گردشگران را برای بازدید به آنجا می‌برند. / منبع: goodnature

https://zistonline.com/vdchv6n-.23nwmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما