تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب : 69832
رئیس ائتلاف «الفتح»، در نشست با سفرای ۱۹ کشور جهان، خواستار موضع‌گیری جدی مقابل ترکیه و اقدامش در تشدید بحران آب در عراق شد.
«هادی العامری» خواستار موضع‌گیری مقابل ترکیه در ایجاد بحران آب شد
به گزارش زیست آنلاین، «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» و دبیرکل سازمان بدر عراق؛ با سفرای ۱۹ کشور جهان درباره بحران آب ایجاد شده در این کشور گفت‌وگو کرد.

کاهش محسوس آب رودخانه دجله به دلیل شروع آبگیری سد«الیسو» ترکیه موجب شده است تا بحران کمبود آب در عراق بیش از پیش محسوس شود. این مسئله با اعتراض‌های شدید مردمی و شخصیت‌های سیاسی عراق همراه شده است تاجای که قرار شد، پارلمان عراق، نشستی فوق‌العاده در این‌باره تشکیل دهد.

 بر اساس بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی ائتلاف الفتح، العامری با سفرای این کشور درباره بحران جاری آب در عراق که به دلیل سد «الیسو» ترکیه ایجاد شده، رایزنی کرد و و از جامعه بین‌الملل خواست تا موضعی جدی و حقیقی در قبال ترکیه و اقداماتش علیه عراق اتخاذ کند.

بنا بر این گزارش، سفرای کشورهای ژاپن، آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، ایتالیا، برزیل، استرالیا، فرانسه، سوئد، اسپانیا، هلند، صربستان، نیوزلند، ونزوئلا، رومانی، کرواسی، بلغارستان و کانادا در دفتر العامری حاضر شدند.

بر اساس این بیانیه، رئیس ائتلاف الفتح تاکید کرد که درهای عراق قدرتمند، به روی تمام کشورهای به جز (رژیم صهیونیستی) باز است و از تمام کسانی که در کنار عراق بایستند، استقبال خواهد کرد.

وی در ادامه هرگونه دخالت خارجی از سوی هر کشوری در امور داخلی عراق را رد کرد.

سد ایلیسو در ۱۰۰ کیلومتری مرز عراق واقع است. مقام‌های بغداد سال گذشته از ترکیه خواسته بودند تا حق‌آبه مناسب این کشور از دجله را رعایت کند.ترکیه ابتدا اعلام کرد بود اجازه ورود تنها ۶۰ میلیارد متر مکعب آب به عراق را خواهد داد اما بغداد اعلام کرد که نیاز شهرهای واقع‌شده در مسیر دجله به تنهایی ۹۰ میلیارد متر مکعب است. آنکارا نیز با این میزان موافقت کرد.

«فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه در عراق در واکنش به  اعتراض‌های مردمی و خشم آنها از آنکارا، ضمن اعلام همدردی با آنها اعلام کرد که دغدغه‌های عراقی‌ها درباره آب را به آنکارا منتقل خواهد کرد. /منبع: خبرگزاری فارس

https://zistonline.com/vdchi6n-.23nwxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما