تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 69828
به گفته محققان در دانشگاه کارولینای شمالی اساساً" تغییرات اقلیمی گونه‌ها را مجبور به نقل‌مکان یا برهم زدن اکوسیستم‌ها می‌کند.
 تغییرات آب و هوایی می‌تواند تلاش‌های هر روزه ماهیگیری را مختل کند
به گزارش زیست آنلاین،  طبق یک مدل تحقیقاتی جدید، گرمای آب دریا می‌تواند روی میزان ماهی‌ها و صدف‌های سودآور آب‌های شمال آمریکا در دهه‌های آینده تأثیر گذارد و صنعت شیلات و قوانین دولتی را به دردسر بیاندازد. محدوده بعضی گونه‌ها ممکن است به نصف برسد، در حالی که برخی دیگر امکان گسترش در مکان‌های جدیدی بیش از هزاران کیلومتر دورتر از مکان فعلی‌شان را خواهند داشت.
همچنین به گفته محققان در دانشگاه کارولینای شمالی اساساً" تغییرات اقلیمی گونه‌ها را مجبور به نقل‌مکان یا برهم زدن اکوسیستم‌ها می‌کند. اما لزوماً" این خبر بدی نیست، با این حال ما شاهد این بودیم که حتی نقل‌مکان‌های خیلی کوچک‌تر در گونه‌های دریایی باعث اختلالات جدی اقتصادی، حساسیت سیاسی و چالش‌های مدیریت شیلات شده است. اما این بار درباره یک نقل‌مکان بزرگ صحبت می‌کنیم.
محققان نشان دادند که روی زمین و در دریا، گیاهان و حیوانات در واکنش به افزایش دمای جهانی، محدوده خود را تغییر می‌دهند. به‌طور مثال درختانی که در آب‌وهوای گرم‌تر رشد می‌کنند اکنون در مناطقی که زمانی بخاطرسرمای زمستان غیرممکن بود، در حال گسترش‌اند، یا گونه‌هایی که نیاز به هوای خنک‌تر دارند، در حال عقب‌نشینی از مناطق در حال گرم شدن هستند. برای صنعت ماهیگیری نیز چنین تغییر مکان‌هایی شروع پیامدهای اجباری است. در برخی مناطق قایق‌ها باید برای ماهیگیری به مناطق دورتر سفر کنند که هزینه‌بر است. همچنین تجهیزات باید به مکان‌های دورتری منتقل شوند که توسط دیگر کشورها کنترل می‌شوند و موجب درگیری بین آن‌ها برای سود بردن از این گونه‌ها می‌شود.
برای درک اینکه این تغییر مکان چگونه می‌تواند روی سواحل آمریکای شمالی نقش داشته باشد، یک تیم محقق انبوهی از اطلاعات را با کمک قایق‌های تحقیقاتی با بیش از ۱۳۶ هزار سفر به آمریکا و آب‌های کانادا بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۵ جمع‌آوری کردند. به همراه اطلاعات دیگری مانند دمای آب، عمق و ترکیبات کف دریا توانستند مکان‌های موردپسند ۶۸۶ گونه دریایی را تشخیص دهند.
پس از آن محققان ۱۶ مدل برای ایجاد دو سناریو برای هرگونه دریا را به کار گرفتند: یکی با افزایش دما تا ۴ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۰۹۰ و دیگر تنها با افزایش ۲ درجه سانتی‌گراد.
تمامی گونه‌ها در هر دو سناریو به سمت شمال حرکت کردند ولی حرکت در افزایش دمای ۴ درجه بسیار بیشتر بود. به‌طور مثال در طول ساحل آتلانتیک مرکز محدوده برخی گونه‌ها به اندازه ۶۰۰ کیلومتر به سمت شمال گسترش یافت و گونه‌های گرمسیری به سمت آب‌های با دمای پیشین و گونه‌های شمالی، مناطق جنوبی محدوده خود را ترک می‌کردند. همچنین در سواحل اقیانوس آرام برخی گونه‌ها ۱۵۰۰ کیلومتر به سمت شمال حرکت کردند.
این مدل همچنین پیشنهاد می‌دهد که گرمایش می‌تواند منجر به محدوده کلی وسیع‌تری برای برخی گونه‌ها شود. در سمت شمالی اقیانوس آرام به‌طور مثال در مکان موردپسند دو گونه تجاری مانند ماهی jack mackerel و canary rockfish نزدیک به دو برابر افزایش اندازه داده‌اند.
اما درعین‌حال بازنده‌ها هم وجود دارند. اطراف فلوریدا محدوده گونه‌ای از ماهی به نام sheepshead در حال کاهش تا نصف فضای قبلی است. محدوده دو ماهی ویژه سودآور مانند Alaska pollock و Atlantic cod نیز کم شده است.
اگرچه این تیم تحقیقاتی اعتقاد دارد که این پیش‌بینی‌ها کمی خشک و جدی هستند، محققان نیاز دارند در مورد رفتار گونه‌های خاص و تکثیرشان در آینده در برابر افزایش دمای آب دریا بیشتر تحقیق کنند. برای ارزیابی کامل احتمال چنین پیش‌بینی‌هایی به درک عمیق‌تری از تعاملات اکولوژیکی نیاز است.
اما به گفته محققان این تحقیقات می‌تواند، نقطه شروع مفیدی باشد برای تفکر درباره اینکه چگونه تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به تغییر فیله ماهی به فلفل دلمه‌ای در بشقاب غذای ما شود./ منبع: جهان سبز

https://zistonline.com/vdcc44qe.2bqoi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما