تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 69820
زیست آنلاین: صنعت بازیافت به‌عنوان یکی از صنایع مهم و درآمد زا در سراسر جهان مطرح است. در واقع می توان  با آگاهی درست از این موضوع و مدیریت صحیح، ‌درصد قابل ‌توجهی از پسماند ها و ضایعات غیر قابل استفاده را به منابع اقتصادی تبدیل نمود.
کسب درآمد از بازیافت پسماند های صنعتی
به گزارش زیست آنلاین، بسیاری از کشورهای پیشرفته توانسته‌اند با فرهنگ سازی و مدیریت کارآمد به انواع روش های بازیافت به ویژه بازیافت صنعتی زباله دست پیدا کنند و از این طریق درآمدهای چشمگیری را کسب نمایند.
در کشور های مختلف، این صنعت از طریق راه های ساده در مناطق مسکونی تا راه های پیچیده توسط سیاست های کلان شهرداری ها و دستگاه های اجرایی به کسب درآمد می پردازد.
در این راستا کشور چین در حدود سی سال است که با بازیافت پسماند های صنعتی به کسب درآمد می پردازد و به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده زباله در جهان شناخته شده است. ارزش بازیافت زباله در این کشور در حدود ۴۰‌میلیارد دلار برآورد شده است.
با توجه به جمعیت بالایی، فراوانی زباله امری بدیهی محسوب می شود. بنابراین بازیافت زباله نیز امری اجتناب ناپذیر است اما نکته قابل توجه این است که چینی‌ها تنها به بازیافت زباله‌ های تولیدی خود اکتفا نکرده و با واردات زباله درآمد خوبی را برای کشور خود کسب کرده‌اند. درحقیقت، آنچه اهمیت این صنعت را مهم تر از قبل نموده است، خروجی چین در بازیافت زباله می باشد.
یکی از نکات جالب توجه این که این کشور سالانه در حدود ۲۰ تن طلا از لوازم الکترونیکی قدیمی خود بازیابی می کند که این میزان معادل ۱۰‌درصد از مقدار طلای استخراج یافته از معادن آمریکا است .
بر اساس آمار اعلام شده در بهمن ماه ۱۳۹۳، به طور کلی میزان زباله تولید شده در جهان روزانه بالغ بر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن زباله برآورد شد که از این بین سهم ایران در حدود ۴۰ هزار تن در روزو میزان بازیافت در کشور تنها هشت درصد بوده است. و این درحالی است که آلمان در آن تاریخ با تولید ۹۰ هزار تن در روز از سهم ۸۰ درصدی بازیافت برخوردار بوده است.
در سال ۱۳۹۳ شهرداری تهران در گام نخستین خود و در طول  چند دوره با در اختیار قرار دادن سطل های تفکیک برای  مدیریت بهتر زباله اقدام نمود اما این تلاش ها به اندازه کافی موثر واقع نشد و با وجود تولید فراوان زباله و پسماند در کشور، جایگاه مناسبی در صنعت پسماند پیدا نکرد.
محمدجواد محمدی‌زاده معاون وقت رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت دهم اظهار کرده بود: ایران در تولید زباله دارای مقام بالایی است، اما تنها ۷ درصد از این زباله ها از مبدا تفکیک می شوند و با وجود حجم بالای تولید زباله، در صنعت بازیافت کشور با مشکل رو به رو هستیم. 
نایب کامیار فیلسوفی، رئیس هیات‌ مدیره صنایع بازیافت ایران نیز در سال ۱۳۹۳ با اشاره به آنکه فرهنگ‌ سازی تنها راه تشویق مردم برای توجه به موضوع بازیافت نیست، بیان کرده بود که  صنعت بازیافت  می تواند به سرعت و با شتاب زیادی به یک صنعت درآمد زا و سود آور تبدیل شود.
اسماعیل جهانشاهی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان در آبان ماه ۱۳۹۶ با اشاره به واگذاری طرح تفکیک زباله ازمبدا به شرکت های خصوصی بیان کرد: یکی از مزایای مهم این واگذاری فعالیت شبانه روزی تعداد کثیری از کلبه‌های بازیافت در سطح شهر و نظارت روزانه و منظم ناظرین شهرداری‌ها بر رویکرد این شرکت‌ها بوده است.
بر اساس گزارشات و مطالعات صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا، مدیریت پسماند توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش دولتی تنها مدیریت پسماندهای جامد را بر عهده دارد، به طوری که در سال های اخیر سهم بخش خصوصی در مدریت پسماند در امریکا به حدود ۶۰  درصد رسیده است.
به نظر می رسد واگذاری مدیریتی پسماندهای صنعتی و خانگی به بخش خصوصی، راهکاری اثر بخش برای کاهش پسماند ها در کشور،  ایجاد فرصت‌های شغلی تازه در این زمینه و مدیریت بهتر بحران زباله و مهار این تهدید باشد. آمار نشان می‌دهد، در سال گذشته درآمد حاصل از مدیریت پسماند در ایالت متحده نصیب بیش از ۸۶ میلیارد دلار و در کشور ژاپن بالغ بر ۶۳ میلیارد دلار بوده است. نکته جالب توجه این که سهم چشمگیری از  این درآمد به شرکت‌های برتر خصوصی در این دو کشور تعلق گرفته است.

در واقع پسماند و زباله که در حال حاضر یک تهدید زیست محیطی در کشور ما محسوب می شود، می تواند با برنامه ریزی و مدیریت صحیح به فرصتی طلایی برای بخش خصوصی تبدیل شود. در این راستا شهرداری می تواند، بازیافت زباله را به عنوان روشی درآمد زا و سودآور در نظر بگیرد و با واگذاری این مسئولیت به بخش خصوصی و نظارت دقیق بر عملکرد آن، در مسیر ارتقاء محیط زیست کشور گام بردارد.


 

https://zistonline.com/vdce7v8p.jh8owi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما