تاریخ انتشار :شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب : 69740
زیست آنلاین: کلمه ریزگرد که  به اشتباه از سوی سازمان محیط زیست ابدا شده بود، توسط همین سازمان نیز حذف گردید.
 کلمه ریزگرد از ابتدا اشتباه بود
به گزارش زیست آنلاین، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه امسال، عیسی کلانتری،  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی ارسال نامه ای به تمام دستگاه های اجرایی، خواستار حذف و خودداری از به کار بردن واژه ریزگرد شد.
در همین راستا، دکتر علی درویشی بلورانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت و گویی با زیست آنلاین ضمن اشاره به اینکه این نامه به کلیه دستگاه‌های ذیربط ارسال شده است، گفت: کلمه "ریزگرد" که برای اولین بار توسط سازمان محیط زیست در محافل رسمی بکار برده شد، از سال ۲۰۰۸ اساسا به غلط استفاده می شد که می توان آنرا غلط مصطلح نامید. ریزگرد می تواند معادل کلمه aerosol باشد که به هر گونه ذره معلق موجود در هوا اطلاق می شود. البته کلمه هوا نیز نیز با شباهت های فراوان می تواند چنین معنی بدهد. بطور کلی ریزگرد را حتی می توان بر دود اگزوز، بخار موجود در هوا و ذرات ناشی از بازدم موجودات زنده هم  اطلاق نمود. در صورتی که گردوغبارهای کشور عمدتا در دسته mineral dust قرار می گیرند که معادل آن کلمه گرد و غبار یا گرد و خاک  می باشد.
وی افزود من نیز از همان ابتدا در بسیاری موارد غلط بودن این کلمه را متذکر شده و خواستار تغییر این کلمه گشته و یادآور شدم که این کلمه به لحاظ علمی، کلمه صحیحی نیست. بنابراین از نظر من،  این اقدام به درستی شکل گرفته است و اقدام بسیار مثبتی محسوب می شود و حتی می بایست زود تر از این ها این کلمه حذف می شد.
درویشی در پاسخ به این ابهام که برخی اظهار دارند، حذف واژه ریزگرد بهانه ای برای کمرنگ کردن بحران گرد و غبار کشور بوده است، گفت: این اقدام هیچگونه بار معنایی و اجرایی نداشته و نخواهد داشت و در سیاست گذاری های موجود کاملا بی تاثیر است، در واقع این کلمه اساسا اشتباهی بود که خوشبختانه با حرکتی مثبت اصلاح شده است. وی افزود ما اکنون با بحران گردو خاک مواجه هستیم اما اینکه در معنای علمی آن اشتباه کنیم و کلمه نادرست به کار ببریم، اقدامی غلط است و تاثیر گذاری منفی نیز برجای خواهد گذاشت.
وی در ادامه اظهار داشت، به طور کلی ۵ عامل از عوامل اصلی گرد وخاک موجود بوده که در اکثر مناطق غرب آسیا از آنها متاثر می گردد. 
۱) تغییر اقلیم، خشکسالی 
۲) سیاست های کشاورزی غیرسازگار با خشکی و خشکسالی و فرسایش
۳) سدسازی های بسیار و بعضا غیر اصولی
۴) عدم تامین مناسب و متناسب حقابه های تالاب 
۵) سرعت بسیاربالای بیابان زایی در غرب آسیا. 
و ادامه داد، ایجاد زیر ساخت همکاری های زیرمنطقه ای از جمله بین ایران و عراق می تواند به عنوان اولین اقدام گامی موثر و بزرگ باشد. در واقع در منطقه غرب آسیا به یک لیدر و یا رهبر نیاز داریم تا بتوانیم همکاری های منطقه ای را مدیریت کنیم اما سازمان محیط زیست گزینه مناسبی برای رهبری این امر نخواهد بود،

در واقع سازمان متولی این امر نیست و  نباید کار اجرایی در این زمینه انجام دهد و بهتر است تنها به نظارت و مطالبه گری بپردازد. درویشی در نهایت، بهترین راه حل را تقسیم کار در سه فاز شامل اقدامات مقابله ای در کانون ها توسط  مجموعه ای مرکب از سازمان جنگل ها، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی می باشد. در فاز دوم وقتی که ذرات گرد و خاک در هوا در حال حرکت هستند که در این هنگام، سازمان های هواشناسی و سازمان های مرتبط با فناوری سنجش از دور و هواشناسی می توانند فرایند پایش و هشدار را بر عهده بگیرند و در مرحله آخر، وقتی که گرد و غبار به مقصد (برای مثال خوزستان) می رسد، که در این مرحله سازمان های مدیریت بحران، هلال احمر و بیمارستان ها می تواند در کمک رسانی به مردم نقش موثری داشته باشند و در مجموع همان طور که پیش تر ذکر شد سازمان محیط زیست باید بر روی تمامی این سه مرحله و سازمان های متولی نظارت دقیق داشته باشد.

اخبار دیگر از دکتر علی درویشی را می توانید در لینک زیر مطالعه کنید.

www.zistonline.com/news/۵۴۴۱۷

 

https://zistonline.com/vdcfxedv.w6d1jagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما