تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 69713
اقدامات بیابان زدایی در قالب عملیات بیولوژیکی و با کاشت گونه های مقاوم به شرایط بیابانی از قبیل گونه بوته ای آتریپلکس و گونه درختچه ای تاغ به مرحله اجرا در آمده است.
طرح بیابان زدایی ۸۰۰هکتار از اراضی بیابانی جنوب غرب تهران آغاز شد
به گزارش زیست آنلاین، مسعود چهارنظم، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه مناطق جنوب غرب تهران به عنوان یکی از کانون های اصلی فرسایش بادی و تولید گرد و غبار در استان تهران به شمار می آید، برای مقابله با فرسایش بادی و مهار و کنترل گرد و غبار، این اراضی زیر پوشش عملیات بیابان زدائی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: اقدامات بیابان زدایی در قالب عملیات بیولوژیکی و با کاشت گونه های مقاوم به شرایط بیابانی از قبیل گونه بوته ای آتریپلکس و گونه درختچه ای تاغ به مرحله اجرا در آمده است.

این مقام مسئول گفت: با کاشت این گونه ها علاوه بر حفظ خاک و جلوگیری از حرکت شن های روان و کاهش خیزش گرد و غبار و آلودگی هوا، زمینه مناسب برای تقویت پوشش گیاهی و تعلیف دام های منطقه نیز فراهم می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملارد همچنین از اجرای عملیات مراقبت و آبیاری از نهالکاری و بوته کاری های سنواتی در سطح ۸۰۰هکتار در حوزه های آبخیز گمرگان، اخترآباد و قزل چشمه خبرداد و بیان داشت: پروژه های بیابان زدائی و مراقبت و آبیاری در مناطق یادشده با اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد ریال در حال اجرا می باشد.

چهار نظم با بیان اینکه پدیده بیابان زائی تهدیدی جدی هم برای سلامتی جوامع محلی و هم برای تولید و اشتغال به شمار می آید، به عوامل ایجاد این پدیده اشاره کرد و در این باره یادآور شد: در ایجاد این پدیده عوامل طبیعی و انسانی دخالت دارند که در مورد عوامل طبیعی می توان به تغییرات اقلیمی، خشکسالی و... اشاره کرد و عواملی همچون چرای بی رویه توسط دام و تخریب مراتع، بهره برداری غیر اصولی از منابع آبی و... از جمله مهمترین عوامل انسانی در به وجود آمدن این پدیده است./ منبع: مهر

https://zistonline.com/vdcfmedv.w6d1yagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما