تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 69712
میزان آلودگی در کرمان به وضعیت خطرناک رسیده و ادارات نیز دو ساعت زودتر تعطیل شدند.
کرمان در معرض بحران زیست محیطی قرار دارد
به گزارش زیست آنلاین، هنوز چند روزی از ماه رمضان نگذشته است که تجربه بروز ریزگرد ها در کرمان برای چندمین بار طی دو هفته اخیر تکرار شد، کافی است پنجره ساختمان را باز کنید پیامدش سرفه های شدید و سوزش چشم خواهد شد.

آلودگی هوا به حدی است که اگر برگه کاغذی را در دست بگیرید طی چند ثانیه یک لایه خاک روی کاغذ می نشیند، اکثر مردم که مجبورند در فضای باز حضور یابند ماسک بر چهره زده اند.

در حالی که مسئولان منشاء ریزگردهای چند روز قبل کرمان را عربی و ناشی از صحراهای عربستان اعلام کرده بودند اما مراجع رسمی منشاء آلودگی شدید و ریزگردهای امروز کرمان را کویر مرکزی دانسته اند، شهرهای شمالی، شمال غرب و شرق استان زیر پوشش ریزگردها هستند، دید افقی به حداقل رسیده است و نکته اصلی این است که این بار کرمان بیشترین میزان آلودگی را تجربه می کند و این هشداری است که کانونهای داخلی استان در مجاورت شهر کرمان فعال شده اند.

کرمان در معرض بحران زیست محیطی قرار دارد

متاسفانه مردم در حالی با چنین پدیده ای مواجه می شوند که ستاد بحران استان کرمان هیچ گونه هشداری در خصوص شرایط فعلی به مردم نداده بود.

متاسفانه مردم در حالی با چنین پدیده ای مواجه می شوند که ستاد بحران استان کرمان هیچ گونه هشداری در خصوص شرایط فعلی به مردم نداده بودخشکسالی پیاپی در ۲۰ سال گذشته و کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در سال جاری به گفته مدیرکل محیط زیست استان کرمان، این استان را در معرض فاجعه زیست محیطی قرار داده است.

شدت آلودگی به حدی است که ستاد مدیریت بحران استان کرمان ادارات و شرکتهای دولتی در شهر کرمان را دو ساعت زودتر تعطیل اعلام کرده است و طبق آمار اورژانس و مراکز درمانی هر لحظه برتعداد افرادی که به این مراکز مراجعه می کنند افزوده می شود.

ستاد بحران در اکثر شهرستانهای درگیر با ریزگردها تشکیل شده است و تصمیم گیری در خصوص تعطیلی ادارات نیز به عهده فرمانداران گذاشته شده است.

ریزگردها فریاد بلند طبیعت است

رضا جزینی زاده در گفتگو با مهر اظهارداشت: منشاء اصلی پدیده ریزگردها در استان کرمان خشکسالی، عدم مدیریت مصرف صحیح منابع موجود، کاهش بارندگی است و اگر مدیریت منابع آبی با جدیت انجام نشود با توجه به کاهش بارندگی، وضعیت در آینده بدتر هم خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروز چندین بار سنجش آلودگی هوا انجام شده است آلودگی ذرات ریز هوا ۲۵۹ در ساعت ۱۰ صبح ثبت شده است این در حالی است که طبق استانداردهای تعریف شده این شاخص ۰- ۵۰ نشان دهنده هوای پاک، ۵۰-۱۰۰ سالم، ۱۰۰ – ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۰- ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه ها و ۲۰۰ به بالای هشدار و در مرحله خطرناک است.

به دلیل خرابی دستگاه ها امکان پایش آلودگی وجود ندارد

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل استهلاک و خرابی دستگاههای سنجش آلودگی ذرات بزرگتر نتوانستیم میزان آلودگی این ذرات را بررسی کنیم که اگر این امکان وجود داشت امکان بررسی دقیق تر میزان آلودگی هوا فراهم می شد.

وی از مردم خواست در صورتیکه کار مهم ندارند از خانه ها خارج نشوند و در فضای باز فعالیت سنگین نکنند و در صورت لزوم حتما از ماسک استفاده کنند.

مردم در صورتیکه کار مهم ندارند از خانه ها خارج نشوند و در فضای باز فعالیت سنگین نکنند و در صورت لزوم حتما از ماسک استفاده کنند

جزیمی زاده بیان کرد: ریزگردهای فریاد طبیعت است اگر این ریزگردها به سمت جنوب کرمان حرکت کنند با توجه به اینکه کانونهای محلی ریزگردها در این منطقه وجود دارد شاهد غلظت بیشتر آلودگی خواهیم بود.

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع آب سطحی و زیر زمینی رطوبت هوا به شدت کاهش یافته و کانونهای محلی ریزگردها افزایش یافته است.

منشاء آلودگی محلی و در کویر مرکزی قرار دارد

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی استان کرمان نیز دقایقی قبل در گفتگو با مهر با اشاره به شدت بالای آلودگی هوا از کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی خواست در فضای باز حضور نیابند و سایر مردم هم از فعالیت بدنی سنگین در محیط باز جدا خودداری کنند.

وی گفت: منشاء ریزگردهای امروز کویر مرکزی در محدوده استان کرمان است و به دلیل خشکسالی و عدم وجود رطوبت هوا وزش باد موجب بروز ریزگردها شده و اکثر شهرهای شمالی استان را در برگرفته است اما شدت آلودگی در شهر کرمان بسیار بیشتر است.

سلاجقه افزود: در حال حاضر در وضعیت حداکثری آلودگی هستیم و هر چه به سمت عصر پیش برویم میزان آلودگی کمتر می شود و در نهایت فردا نیز از شدت آلودگی کاسته می شود اما همچنان وجود خواهد داشت.

فردا ریزگردها از شمال و شمال غرب استان به سمت شرق و جنوب شرق استان حرکت خواهد کرد و اوج آلودگی فردا در این مناطق روی خواهد داد

کارشناس هواشناسی استان کرمان بیان کرد: در حقیقت فردا ریزگردها از شمال و شمال غرب استان به سمت شرق و جنوب شرق استان حرکت خواهد کرد و اوج آلودگی فردا در این مناطق روی خواهد داد که با توجه به کانونهای محلی احتمال بیشتر شدن غلظت ریزگردها وجود دارد.

وی ادامه داد: فردا شاهد بارش های رگباری و بسیار ضعیفی در شمال استان کرمان  خواهیم بود.

سکوت مسئولان ملی در قبال ریزگردهای کرمان

کرمان در حالی هر روز با تبعات ناشی از ریزگردها بیشتر از قبل مواجه می شوند که هنوز هیچ تصمیم عملی برای رهایی استان کرمان از سوی دستگاههای ملی برای جلوگیری از تبدیل کرمان به خوزستان انجام نشده است.

طبق اعلام قبلی استاندار کرمان، کرمان بعد از خوزستان مهمترین کانونهای تولید ریزگردها را در خود جای داده است و تنها جازموریان در جنوب کرمان ۲۵ درصد از ریزگردهای کشور را تولید می کند.

علیرغم پیگیریهای استاندار کرمان و اختصاص بودجه های استانی، هیئت دولت هنوز خطر ریزگردها در بزرگترین استان کشور را درک نکرده است

اما نکته قابل توجه این است که علیرغم پیگیریهای استاندار کرمان و اختصاص بودجه های استانی، هیئت دولت هنوز خطر ریزگردها در بزرگترین استان کشور را درک نکرده است.

محمد حاجی لو یکی از شهروندان کرمانی است که ماسک سفیدی بر صورت زده است می گوید: به دلیل شدت آلودگی و خاکی که وارد ریه هایش شده است از صبح با سرفه های پی در پی مواجه شده ام و احساس خارش شدید گلو و تنگی نفس دارم.

وی افزود: هر جای از شهر را نگاه کنید خاک از آسمان بر زمین می بارد و در صورت ادامه این روند در استانی که تا چندی قبل به ندرت با چنین مشکلاتی مواجه بود مردم با مشکل جدی درمانی و بهداشتی و زیست محیطی مواجه می شوند.

چرا ستاد بحران هشدار نداده بود

فاطمه گودرزی نیز یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که می گوید: چرا ستاد مدیریت بحران استان کرمان هیچ هشداری به مردم نداده بود، این یک سوال جدی است که چرا مسئولان منتظر بروز بحران می مانند و بعد اقدامات مقطعی و کوتاه مدت مثل تعطیلی ادارات را انجام می دهند.

وی افزود: حتی در خانه هم نفس کشیدن سخت شده و به وضوح آلودگی قابل تشخیص است کافیست چند لحظه در هوای باز نفس بکشید تا دچار نفس تنگی شوید.

دانشگاه علوم پزشکی هم توصیه کرده است حتی الامکان افراد به ویژه گروه های حساس شامل خانم های باردار، بیماران قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان از حضور غیرضروری در فضای باز خودداری کنند و چنانچه نیاز به خروج از منزل دارند حتما از ماسک یا دستمال مرطوب استفاده کنند./ منبع: مهر

https://zistonline.com/vdcewf8p.jh8ozi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما