تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 69691
زیست آنلاین: به منظور ارتقا آگاهی‌ از موضوعات مربوط به تنوع زیستی، سازمان ملل روز ۲۲ مه (اول خرداد ماه)  را روز جهانی تنوع زیستی (IDB) نام‌گذاری کرده است. به همین منظور، امروز، سه شنبه اول خرداد ماه، مراسم روز جهانی تنوع زیستی در محل همایش های بین المللی سازمان محیط زیست واقع در پارک طبیعت پردیسان، برگزار گشت.
مراسم روز جهانی تنوع زیستی در سازمان محیط زیست برگزار شد
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، احمدعلی کیخا عضو شورایعالی آب و نماینده مجلس شورای اسلامی، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مجید عباسپور عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست وحمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست نیز در این مراسم، حضور داشتند.
عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در این همایش با بیان اینکه سهم ایران از انتشار گازهای گلخانه ای ۴ درصد می باشد، گفت: حیات وحش تحت تاثیر اقلیم قرار دارد و در این صورت اگر برای کاهش همین میزان نیز درست اقدام کنیم، گام موثری در این زمینه برداشته ایم و ادامه داد: حیات وحش صرفا در حفاظت و حراست از آهو و یوزپلنگ خلاصه نمی شود، بلکه سایر گیاهان نیز جزو منابع ژنتیک کشور محسوب می شوند و دولت وظیفه دارد با ارائه مصوبات درست آنها را نیز مورد توجه قرار دهد.
وی در پایان، به حمایت از فعالان محیط زیستی بازداشت شده پرداخت و بیان کرد، هیچ گونه مدرکی بر علیه این افراد وجود ندارد و هیات چهار نفره دولت اعم از وزیر دادگستری، وزیر کشور،  معاون حقوق و وزیر اطلاعات نیز بر آزاذی و بی گناهی  این افراد تاکید کرده اند.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار کرد: از مهم ترین لزوم دستیابی به توسعه، مدیریت صحیح آب و خاک است و افزود: بدون مدیریت صحیح آب و خاک زندگی بی‌معنی خواهد بود و همه چیز را با خطر جدی مواجه خواهد ساخت، بنابراین می بایست در همه ساختارهای اداری به ویژه مجلس در این زمینه به درستی اندیشیده شود. 
او در ادامه بیان کرد: اگر ما بر روی پایه های علم حرکت کنیم، مواجهه با مشکل غیر ممکن خواهد بود و این بدان معنا است که ایجاد هر گونه مشکل در وضعیت آب و خاک و تنوع زیستی در کشور، نتیجه کاستی ها در مطالعات و آزمایشات و در واقع  قصور ما بوده است.
احمدعلی کیخا عضو شورای عالی آب و نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مطالعات صورت گرفته  در سال ۲۰۱۳  گفت: متاسفانه باید گفت، با وجود آنکه هیچ منع قانونی برای حفاظت و بهره‌ برداری درست از تالاب‌های موجود در کشور وجود ندارد،  در زمینه  مدیریت اکوسیستم‌های آبی (تالاب‌ها و رودخانه‌ها) دارای رتبه ۲۳۱ از میان ۲۳۲ کشور هستیم.
کیخا در خصوص کاهش جمعیت حیات وحش نیز افزود: تا کنون هیچ فرد یا سازمانی شروع به اقدام جدی در این زمینه نکرده است و باید متذکر شد، با ادامه این روند پیش رو هیچ چیز از محیط زیست برجای نخواهد ماند و همچنین خطاب به کلانتری ادامه داد: ما در حوزه محیط زیست طبیعی در مجلس تلاش های زیادی کرده ایم و فرصت های خوبی را فراهم نموده ایم و حال این وظیفه بر عهده شماست تا از این فرصت ها به خوبی بهره مند شوید.
وی در نهایت تصریح کرد: سازمان محیط زیست یک دستگاه اجرایی نیست، و به جای کارهای اجرایی باید مطالبه گر و نظاره گر خوبی باشد.
.
حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در خصوص دلایل آسیب به تنوع زیست محیطی موجود در کشور گفت: یکی از عمده دلایل ایجاد این آسیب ها وجود برخی سیاست‌های غلط در تنوع زیستی موجود در کشور است. متاسفانه امروزه با به کارگیری برخی سیاست‌های غلط و اشتباه باعث ایجاد یا توسعه مواردی چون خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب ها و در معرض خطر قرار دادن گونه‌های مختلف جانوری شده ایم.وی در ادامه افزود، البته در برنامه ششم، تلاش‌های بسیاری در زمینه بهبود تنوع زیستی به کار گرفته شده است.

مجید عباسپور، عضو شورای عالی محیط زیست  نیز با تاکید بر اهمیت موضوع تنوع زیستی گفت: متسفانه در عمل توجه به این موضوع نادیده گرفته شده است و ضرورت ایجاد و به کارگیری این مسائل به خصوص در زمینه آموزشی و تربیت نیروی متخصص لازم و ضروری است.


 

https://zistonline.com/vdca6ini.49noo15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما