تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب : 69678
کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص مسائل و همکاری های دو جانبه محیط زیستی گفت‌وگو کرد.
دیدار کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا با کلانتری
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در این دیدار با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست، گفت: آمریکا به هیچ یک از تعهدات بین المللی خود پایبند نبوده است.

وی ضمن اشاره به روابط دیرینه ایران و کشورهای اروپائی، ابراز امیدواری کرد: در این مقطع حساس، اتحادیه اروپا بتواند استقلال خود را در برابر آمریکا حفظ کند.

کلانتری درباره شرایط کنونی توافق نامه پاریس (تغییرات آب و هوا) در ایران نیز اظهار کرد: مراحل قانونی تصویب پیوستن ایران به این توافق نامه در حال پیگیری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: توافق نامه پاریس پس از تصویب اولیه دولت و مجلس، در شورای نگهبان با اشکالاتی مواجه شد که هم اکنون در حال اصلاح این اشکالات برای تصویب نهایی می باشد.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر این که موضع دولت دوازدهم نیز همچون دولت یازدهم، دولتی محیط زیستی است، تصریح کرد: به رغم شرایط بسیار پیچیده و دشوار زیست محیطی کشور  از جمله کاهش معنادار بارندگی، افزایش دما، خشک شدن تعداد قابل ملاحظه ای از تالاب ها و نیز اعمال شرایط ناعادلانه تحریم ها، همچنان دولت، سهم قابل ملاحظه ای از اعتبارات خود برای حفظ و ارتقاء شرایط محیط زیست کشور هزینه می نماید.

کلانتری ادامه داد: به طور نمونه موفق شدیم تا روند خشک شدن دریاچه ارومیه را کنترل و حتی وضعیت آن را تثبیت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به چهار اولویت ابلاغی رئیس دولت دوازدهم در شروع فعالیت خود داشت و افزود: مقابله با طوفان های گرد و غبار، احیای تالاب ها، اصلاح و بهبود هوای کلان شهرها و مدیریت پسماند، چهار اولویت ابلاغی است که اتحادیه اروپا نیز می تواند از طریق انتقال تجارب و دانش و فناوری های نوین و تأمین منابع مالی با ج.ا. ایران همکاری نماید.

وی، توسعه بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر و پاک، جلوگیری و کنترل آلودگی های سواحل در خلیج فارس، بهینه سازی مصرف انرژی، توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و تولیدات خودرو مدیریت صحیح پسماند را از دیگر زمینه های مشترک برای همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا دانست.

کلانتری ابراز امیدواری کرد: تشکیل کمیته سه جانبه سازمان حفاظت محیط زیست، کمیسیونرهای تغییرات اقلیم و انرژی و محیط زیست اتحادیه اروپا، گام های اجرایی مهمی برای رفع چالش های زیست محیطی ایران برداشته شود.

_ اتحادیه اروپا به تمامی تعهدات خود به ج.ا.ایران پایبند است

بنابراین گزارش، میگوئل کانتیه کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار گفت: در کنفرانس آتی اعضای متعاهد توافق نامه پاریس که ماه دسامبر در لهستان برگزار می شود، قوانین و مقررات مرتبط با اجرای این توافق نامه تدوین و تصویب می شود.

کانتیه ضمن تاکید بر اهمیت تأمین منابع مالی برای اجرایی شدن تعهدات کشورهای عضو توافق نامه، همچنین قوانین و مقررات مرتبط با اجرایی شدن توافق پاریس، تصریح کرد: خروج آمریکا از توافق پاریس پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده آمریکا و استنکاف این کشور از پرداخت سهم ۲ میلیارد دلاری برای اجرایی شدن تعهدات کشورهای عضو توافق نامه، منجر به ایجاد دشواری هایی در مسیر اجرای آن شده که کشورهای اروپا در تلاش هستند تا این مشکلات را برطرف کنند.

کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا ادامه داد: پیش از روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده آمریکا، ۱۵ وزارتخانه این کشور در موضوع تغییرات اقلیم همکاری داشتند و نقش موثری در پیشبرد اهداف کنوانسیون ایفا می کردند که با انحلال تمامی این ساختارها توسط دولت جدید آمریکا، انجام تعهدات توافق نامه به ویژه در زمینه مالی با چالشی جدی رو به رو شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: البته اتحادیه اروپا به تعهدات مالی و سهم خود در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاملا متعهد است و تلاش می کند با همکاری کشورهای چین و کانادا و البته دعوت از ج.ا.ایران برای اجلاس وزراء در خصوص مسائل مهم و اصلی همچون نحوه تامین منابع مالی برای اجرای تعهدات کشورهای عضو توافق پاریس پس از خروج آمریکا از آن، تصمیم و اقدامی موثر داشته باشد.

کانتیه گفت: اتحادیه اروپا به تمامی تعهدات خود به ج.ا.ایران پایبند است.

گفتنی است، میگوئل کانتیه سابقه عضویت در پارلمان اروپا و وزارت کشاورزی و غذا، همچنین وزارت محیط زیست اسپانیا را نیز در کارنامه خود دارد./ منبع : پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)

https://zistonline.com/vdcfcvdv.w6d1eagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما