تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 69630
زیست آنلاین: محمد شریعت مداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به حمایت های متفاوتی برای هر یک از انواع خودروهای هیبریدی اشاره کرده و اظهار داشت در بهترین حالت، هزینه واردات آن ها صفر شده و در واقع مشتری تنها بهای اصلی خودرو را خواهد پرداخت.
روند کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی
به گزارش زیست آنلاین، در دی‌ماه سال۹۶ با اعلام مقرراتی در زمینه افزایش واردات خودروهای هیبریدی، نرخ تعرفه بندی آنها دچار تغییر و تحول گشت.

 به طوری که در ابتدا تعرفه واردات این خودروها بر اساس حجم موتور و یا مصرف سوخت از ۴ درصد به ۱۵ درصد و سپس در مدت زمان کوتاهی  ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. از این رو زیست آنلاین بر آن شد تا نگاهی اجمالی بر روند تعرفه بندی خودروهای هیبریدی داشته باشد. 
خودروهای هیبریدی خودروهایی هستند که دارای چند منبع مجزا می باشند و معمولا با استفاده از ترکیب منابع انرژی موتور بنزینی و موتورهای الکتریکی کار می کنند. البته لازم به ذکر هست بعضی از آن ها قادرند از منابع سوخت دیگری مانند هیدروژن، پروپان و یا حتی انرژی های سبز بهره ببرند.
این نوع خودروها که به خودروهای سبز نیز معروفند، با هدف افزایش بهره وری سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دیگر اهداف زیست محیطی طراحی شده اند. و به جهت آنکه آلایندگی بسیار پایینی دارند و دارای مصرف سوخت محدودی هستند، به عنوان یک راه حل مناسب برای جلوگیری از آلودگی هوا شناخته می شوند، بنابراین در ماده ۹ قانون هوای پاک، تاکید شده است که تمامی دستگاه های ذیربط  با به صفر رسانیدن سودهای بازرگانی، در این راستا اقدام نمایند.
 اما همان طور که پیش تر ذکر شد، در دی‌ماه سال ۹۶ پس از تایید دستورالعمل ها و مقررات به وجود آمده در زمینه افزایش واردات این خوروها، تعرفه اختصاص یافته به آن ها نیز به شکل چشم گیری افزایش یافت.
این افزایش از ۱۵ درصد به ۱۰۰ درصد، در تعرفه خودروهای هیبریدی، انتقادات شدیدی را به همراه داشت تا جایی که بعضی رسانه ها اعلام کردند، به نظر می رسد دولت بیشتر به فکر افزایش درآمد است تا بهبود شرایط زیست محیطی و سلامت شهروندان، حتی بعضی نمایندگان در نامه ای به وزیر صنعت، خواستار اصلاح این تعرفه ها شدند.
علی علی‌آبادی فراهانی، مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، در جواب به معتریض افزایش این تعرفه ها اعلام کرد، مسائل زیست‌محیطی، یکی از فاکتورهای مهم و قابل توجه در واردات خودرو می باشد اما مسائل دیگری هم وجود دارد و نمی توان تنها همین بعد را در تمام سیاست ها در نظر گرفت، او همچنین اشاره کرده بود که ثابت ماندن این تعرفه ها، تعادل بازار را به طور کلی برهم خواهد زد.
پس از این اعتراضات که عمده آن ها از سوی فعالان محیط زیست و واردکنندگان این خودرو ها صورت گرفته بود، نرخ این تعرفه ها به صورتی که در جدول زیر قابل مشاهده است، کاهش یافت.

 در اواخر اسفند ماه۹۶  تعرفه خودروهای هیبریدی بین ۵ تا ۲۵ درصد در نشست هیئت وزیران به تصویب رسید. تغییرات تعرفه در جهت صادرات و واردات

در نهایت محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۹۷ اعلام کرد، تا کنون ابلاغیه های افزایش دهنده نرخ تعرفه بندی،  موجب کاهش انگیزه وارد کننده های خودروهای هیبریدی شده بود اما، در حال حاضر، مصوبه ای در خصوص کاهش بیشتر این تعرفه ها به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است و در این صورت انواع خودرو های هیبریدی (سری۱ ، موازی۲  و سری موازی۳ ) مورد حمایت  قرار خواهند گرفت. شریعت مداری، همچنین اشاره کرده بود، حمایت های متفاوتی برای هر یک از انواع خودروهای هیبریدی در نظر گرفته شده است و در بهترین حالت، هزینه واردات آن ها صفر شده که در واقع مشتری تنها بهای اصلی خودرو را خواهد پرداخت.

 

 

خودروهای هیبرید موازی  یا (Parallel hybrid)، دو موتور بنزینی و الکتریکی در کنارهم قرار گرفته و با هماهنگی یکدیگر خودرو به حرکت در خواهد آمد.خودروهای هیبرید سری (Series hybrid)، موتور الکتریکی تمام‌ کارها را بر عهده دارد و  موتور بنزینی تنها برای شارژ کردن باتری است به کار می رود.خودروهای هیبرید سری موازی (Series-Parallel hybrid) خودرو قادر است با قابلیت تنظیم موجود خود بر روی هر یک از موتور ها به شکل مستقل و یا با هماهنگی و ترکیب هر دو آن ها حرکت کند. https://zistonline.com/vdcdz909.yt0ns6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما