تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 69559
ایران کشوری نیمه خشک است و با وجود کمبود آب در کشور متاسفانه در حال حاضر آب یکبار استفاده می‌شود و بازچرخانی نمی شود.
باید در خصوص تصفیه و بازچرخانی آب سرمایه‌گذاری انجام شود
به گزارش زیست آنلاین، کریم شافعی، معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، جهت بررسی وضعیت زیست محیطی روانابهای سطحی و آخرین وضعیت آبیاری مزارع با فاضلاب همچنین بازدید از تصفیه خانه بزرگ فاضلاب در جنوب تهران به شهرستان ری سفر کرد.

وی با اشاره به اینکه کانال‌های مربوط به روانابهای سرخه حصار و فیروز آباد و مزارعی که با فاضلاب در این منطقه آبیاری می‌شد مورد بازدید قرار گرفت،گفت: در این منطقه مسئولیت و ماموریت‌های بخش‌های مختلف همچون وزارت نیرو،آب منطقه‌ای،آب و فاضلاب، استانداری تهران ، محیط زیست و جهاد کشاورزی باید به منظور سلامت شهروندان و کاهش معضلات زیست محیطی به نحو شایسته‌ای انجام شود.

معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضرورت توجه هرچه بیشتر به موضوع سلامت شهروندان و توسعه زیرساخت‌های محیط زیستی را یک اصل مهم دانست و اظهار کرد: کارگروهی باید جهت آسیب شناسی جامع از وضع موجود این رواناب‌ها و پساب‌های رها شده تشکیل شود تا با مشارکت همه دستگاههای مرتبط راهکارها مشخص شود و وضع موجود در یک فرصت منطقی و عقلایی تغییر و بهبود یابد.

شافعی در ادامه در خصوص وضعیت بازچرخانی و استفاده مجدد آب در کشور گفت: ایران کشوری نیمه خشک است و با وجود کمبود آب در کشور متاسفانه در حال حاضر آب یکبار استفاده می‌شود و بازچرخانی نمی شود.

معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در تصفیه‌خانه بزرگ تهران قرار است ۲۲ مدول احداث و اجرایی شود،اظهارکرد: در حال حاضر شش مدول در دست بهره برداری است و بقیه مدول‌ها نیز با توجه به سرمایهگذاری قابل توجه باید در اولین فرصت تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد البته باید تا زمان بهره‌برداری کامل از این تصفیه‌خانه وضعیت رواناب‌ها و آبیاری مزارع با فاضلاب در این منطقه به سرعت اصلاح شود.

کیومرث کلانتری - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران - با اشاره به اینکه تمام مجوزها در خصوص آب و فاضلاب با توجه به توانایی دستگاه‌های مرتبط در این خصوص صادر شده استع و از شرق تا غرب و جنوب استان با شرکت آب منطقه‌ای همکاری‌های دوجانبه خوبی داشته‌ایم،گفت: مشکلات موجود در خصوص تصفیه فاضلاب در ری یک شبه به وجود نیامده اما خوشبختانه عزمی جدی در جهت رفع مشکلات به وجود آمده است و در این خصوص نیازمند همکاری و مساعدت همه دستگاه‌های مرتبط  بویژه برای حفظ حقوق بیت المال هستیم.

وی با بیان اینکه در خصوص رواناب‌های سطحی طرح بلند مدت وجود دارد و به قوت خود باقی است اما در کوتاه مدت با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: زندگی و محصولات کشاورزی مردم در معرض تهدید است و باید طرح کوتاه مدت جهت رفع این مشکلات تهیه و اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص تصفیه فاضلاب با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از فاضلاب تهران تصفیه می‌شود و مابقی بدون تصفیه باقی می‌ماند، اظهار کرد: طرح جامع تصفیه فاضلاب تهران که هم‌اکنون در حال اجرا است اقدامی ارزشمند محسوب می‌شود. در این طرح اینکه چه تصفیه خانه‌ای در چه نقطه‌ای با چه ظرفیت و با چه روشی احداث شود کاملا مشخص شده است.

وی افزود: اجرای این پروژه نیازمند اعتباری در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است و باید در این خصوص نظام‌های مالی جهت تامین اعتبارات لازم این طرح در نظر گرفته شود تا هرچه زودتر این پروژه کامل و اجرایی شود.

کلانتری در ادامه اظهارکرد: تهران استانی که سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت آن افزوده می‌شود. اگر بازچرخانی و مصرف مجدد آب در آن انجام نشود با توجه به وضعیت آب در این منطقه،بزرگترین چالش تهران آب خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه در خصوص تصفیه و بازچرخانی آب به هرمیزان که سرمایه‌گذاری انجام شود دارای توجیه اقتصادی و زیست محیطی است،گفت: در این خصوص نیاز به کمک و مساعدت همه بخش ها و دستگاههای مرتبط می باشد./ منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcdnk09.yt0nk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما