تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب : 69531
زیست آنلاین: افزایش ورودی آب به دریاچه ارومیه دو علت عمده دارد، یکی ازآن ها بارش های مناسب پاییزی، زمستانی و بهاری و دیگری ورود میزان آب بهینه از رودخانه ها و علاوه بر آن  رهاسازی آب سدها  بوده است.
آخرین وضعیت افزایش تراز آب دریاچه ارومیه 
به گزارش زیست آنلاین، دریاچه ارومیه در سال ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن نمود، و پس از آن ۸۰ درصد از مساحت این دریاچه که بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران می باشد، تا سال ۲۰۱۵ میلادی خشک شد و در حال حاضر نیز تحت مراحل و برنامه های احیا قرار گرفته است.
مسعود باقرزاده کریمی، سرپرست دفتر امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ از افزایش چهار سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: اگرچه اکنون دو پنجم دریاچه ارومیه آب دارد اما با این حال این دریاچه هنوز کم عمق است.
مهرنگ دوستی رضایی، مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، نیز در این خصوص اظهار کزد، افزایش ورودی آب به دریاچه ارومیه دو علت عمده دارد، یکی ازآن ها بارش های مناسب پاییزی، زمستانی و بهاری و دیگری ورود میزان آب بهینه از رودخانه ها و علاوه بر آن  رهاسازی آب سدها  بوده است. لازم به ذکر است، پایین بودن دمای هوا  و در نتیجه کاهش تبخیر آب از جمله عوامل کمک کننده در بالا نگه داشتن تراز آبی دریاچه ارومیه به شمار می رود.
مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: در صورت تداوم بارش ها و با آب شدن یخ کوه ها و روان شدن آب بیشتر در رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا اواخر اردیبهشت ماه، انتظار می رود که سطح تراز آبی این دریاچه بیشتر افزایش یابد.
محسن سلیمانی، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران سازمان محیط زیست  بیان کرد: یکی از دلایل اصلی و مهم این خشکیدگی، به کار گیری سیاست های نادرست بوده است به عنوان مثال می توان از سد سازی، به عنوان یکی از این سیاست های نادرست اشاره نمود. او افزود: در حال حاضر، هرساله میلیون ها متر مکعب آب از پشت سد ها آزاد می شود. وی در ادامه بیان کرد: درست است که همه چیز به میزان بارندگی بستگی دارد، اما برنامه‌ها و اقدامات  سالانه دولت برای احیای دریاچه ارومیه نیز اهمیت بسیار دارد. 
رضا کهولی، مخترع برتر جهانی در حوزه باروری ابرها و نیز فعال محیط زیستی، معتقد است اگر می خواهیم پروژه احیا دریاچه ارومیه انجام شود، باید از تکنولوژی های جدید در مقابله با تبخیر استفاده کنیم.

برطبق آخرین گزارشات تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۶۷ اعلام شد که نسبت به کمترین میزان آن یعنی ۱۲۷۰.۱ ، حدود ۶۰ سانتیمتر بالاتر آمده است همچنین تراز دریاچه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته چهار سانتیمتر افزایش یافته است.
مساحت دریاچه ارومیه با توجه به افزایش ارتفاع تراز ابی این دریاچه  به ۲۱۲ هزار هکتار رسیده است، اما با توجه به آنکه این امر، نشان از افزایش سطح آب این دریاچه در مقایسه با سال گذشته دارد،  متاسفانه حجم آب دریاچه ۱.۸۴ میلیارد متر مکعب بوده و درمقایسه با حجم آب طبیعی کمتر از یک دهم ارزیابی  شده است.
عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اختصاص اعتبارات به این دریاچه عنوان کرد: در سال ۹۶ حدود ۳۰ درصد اعتبارات دریاچه ارومیه تامین گشت اما باید در نظر داشت که  تنها منابع مالی دولتی برای احیای کامل این دریاچه کافی نیست و علاوه بر اعتبارات دولتی باید به سایر منابع نیز دستیابی داشته باشیم. 
در پایان می توان گفت، خوشبختانه دریاچه ارومیه در حوضه خشکی قرار نگرفته است، بنابراین در صورت ادامه روند و رویکردهای اصلاح شده مانند اصلاح کشاورزی و مهار آب‌ها می‌توان ظرفیت بازسازی را به این حوضه آبی بازگرداند.

https://zistonline.com/vdcdfk09.yt0ns6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما