تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 69500
پرونده قلعه گبری به دلیل ویژگی های معماری و ارزش تاریخی، تکمیل و برای ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت آثار ارسال می گردد.
قلعه تاریخی گبری شهرستان جهرم درآستانه ثبت ملی
به گزارش زیست آنلاین،  صدیقه عبدالهی اظهارداشت: پرونده ثبت قلعه گبری در شهرستان جهرم به دلیل ارزش تاریخی و ویژگی های معماری در اسفند ماه سال گذشته با همکاری جمعی ازدوستداران میراث فرهنگی این شهرستان تکمیل و این پرونده در اردیبهشت ماه سال جاری برای پیشنهاد ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت آثار ارسال خواهد شد.
بنابر این گزارش، قلعه معروف به گبری از قلعه های مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلامی در شهرستان جهرم می باشد. این اثر در جبهه جنوبی شهر جهرم درست در کوهی مشرف به شهر و در پشت غار سنگ شکن (بزرگترین غار دست ساز ایران) قرار گرفته است. این غار که از معروفترین غارهای دستکند می باشد بر اهمیت قلعه و استقرارهای جانبی آن می افزاید.
ویژگیهای ساختاری قلعه گبری به عنوان یک قلعه مسکونی با ویژگیهای دفاعی معرفی می شود. در این قلعه تعداد زیادی ساختار معماری ،یک چاه سنگی با عمق نامشخص ، ۲ حوضچه تصفیه آب، ۳ برکه مشهود، یک دیوار سنگ چین سراسری در جبهه جنوبی، سنگ آسیاب ناتمام، تعدادی علائم کنده کاری بر سنگ و آبراهه های کوچک وجود دارد. 
اولین و شاخص ترین اثر مشهود در قلعه گبری، ساختار دو ستون آجری برافراشته برسر چاه دستکند عظیمی است که در بالا دارای عرض تقریبی ۲۶۰ سانتی متر است و در ارتفاعات مختلف عرضهای متفاوتی دارد همچنین در بین اهالی در مورد عمق زیاد این چاه روایات مختلفی وجود دارد. 
فضاهای معماری گسترده ای نیز در سطح قلعه در حد پی باقی مانده است که بزرگترین آنها معروف به شاه نشین است. این فضا تقریبا در بالاترین قسمت و مشرف به دره و راه دسترسی ساخته شده است. 
از جمله ویژگیهای این قلعه وجود حوضچه های تصفیه آب است که در کمتر قلعه ای دیده شده است. ساکنین توسط این حوضچه ها آب باران را تصفیه و به چاه سنگی هدایت می کرده اند.
وجود این قلعه ، غار سنگ شکن جهرم و بسیاری آثار معماری دیگر همچون جاده ادویه بر ویژگیهای استقراری و ارتباطی کوه البرز در جنوب شهر جهرم می افزاید./ منبع: برنا

https://zistonline.com/vdcjyiem.uqehyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما