تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 69389
زیست آنلاین: در این هفته افراد در سرتاسر جهان برای جشن گرفتن روز جهانی زمین پاک و اقدام به حفاظت و پاکسازی از کره زمین گرد هم خواهند آمد.
روز جهانی زمین پاک  و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید
به گزارش زیست آنلاین، اولین جشن زمین، در روز ۲۲ آوریل ۱۹۷۰ در جهان برگزار شد.

روز زمین چیست و چرا ما آن را جشن می گیریم؟رویدادهای مختلفی در روز زمین در سراسر جهان برای حمایت و حفاظت از محیط زیست برگزار می شود و این امر نشان از نوعی نماد همگانی و مشارکت جهانی برای حفظ ارزش های زیست محیطی و ارتقا فرهنگ عمومی دارد.
Gaylord Nelson، عضو سنای ایالات متحده ، با اشاره به تاریخچه این رویداد گفت: اولین روز زمین در بهار ۱۹۷۰ و در زمانی بود که هنوز قانونی برای کارخانه هایی که گازهای آلاینده را به هوا متساعد می کنند یا به هوا می فرستند، به طور جدی، مورد بررسی قرار نگرفته بودند. در واقع، سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده در آن زمان وجود نداشت و بنابراین قوانینی رسمی، برای حفاظت از محیط زیست وجود نداشت.
Nelson Denis Hayes، استاد دانشگاه هاروارد، برای اولین بار و به جهت ترویج پاکیزگی در روزی به خصوص تحت عنوان روز زمین، این رویداد موفقیت آمیز را پیشنهاد داد. در نتیجه، بیست میلیون آمریکایی در روز ۲۲ آوریل ۱۹۷۰ به خیابان ها آمدند و خواستار اقدام علیه آلودگی محیط زیست شدند.
چند ماه بعد، در ماه دسامبر، کنگره (EPA) مجوز تاسیس یک سازمان جدید فدرال، برای حفظ و قانون گذاری محیط زیست را تایید کرد. به گفته EPA، تایید این مجوز در راستای تصویب قانون هوای پاک، قانون آب پاک، قانون گونه های در معرض خطر و بسیاری از قوانین زیست محیطی مهم دیگر که پس از آن به زودی پیگیری خواهند شد، بوده است.
۲۰ سال  بعد، گسترش روز زمین به ۲۰۰ ميليون نفر رسيد و در دهها کشور اجرا شده و مسائل زيست محيطی را در سطح جهان قرار داد.
در حال حاضر، هرساله، بیش از ۱ میلیارد نفر در ۱۹۲ کشور، در فعالیت های روز زمین شرکت کرده و  این رویداد را در سراسر جهان سازماندهی می کنند.

موضوع مورد توجه زمین پاک در سال ۲۰۱۸ چیست؟ روز زمین سال جاری به ارائه اطلاعات الهام بخش مورد نیاز برای پایان دادن به آلودگی پلاستیک اختصاص یافته است.
بسیاری از ما، حداقل روزانه از یک پلاستیک استفاده می کنیم، حتی اگر ما مصرف پلاستیک های یکبار مصرف مانند کیسه ها، بطری ها، صفحات، ظروف و نی را ممنوع کنیم باز هم در الکترونیک، اتومبیل، لباس و رنگ مصرفی ما نیز پلاستیک یافت می شود.

چه اتفاقی برای این پلاستیک ها خواهد افتاد؟ بعضی از آنها بازیافت می شوند. اما متاسفانه بسیاری از آن ها  دفن می شوند و یا به سادگی به عنوان آلودگی پلاستیکی وارد دریاها  می شوند. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ در مجله علمی شیمی و زیست شناسی، منتشر شد، اشاره شد که مواد پلاستیکی موجود در محیط می توانند تا ۲۰۰۰ سال یا بیشتر باقی بمانند و مدیریت زباله های پلاستیکی را "بحران جهانی"  سال های آینده نامید.
آلودگی پلاستیک در حال حاضر یک چالش حیاتی و مهم است، به طوری که حتی امروزه ما می توانیم پلاستیک هایی را که در رودخانه ها، اقیانوس ها و تالاب ها شناور هستند ببینیم، می توان گفت، چشم اندازهای ما را از بین برده اند و سلامت ما و آینده میلیاردها کودک و جوان را تحت تاثیر قرار داده اند. 
بر اساس یافته های تحقیقی در سال ۲۰۱۵ که توسط Jenna Jambeck، مهندس محیط زیست دانشگاه گرجستان انجام شد، نتایج حاکی از آن بود که در سال ۲۰۱۰، حدود ۲۷۵ میلیون تن زباله های پلاستیکی در ۱۹۲ کشور ساحلی تولید شد، که از این مقدار ۴.۸ تا ۱۲.۷ میلیون تن وارد اقیانوس شدند.

چه کارهایی باید انجام بدهیم ؟در حالی که بازیافت یکی از اصول بسیار مهم است، به اندازه کافی برای پایان دادن به آلودگی پلاستیک تاثیر گذار نیست.
ممکن است شما فکر کنید مصرف محصولات پلاستیکی یکبار مصرف، مضر نیست زیرا آنها به راحتی بازیافت خواهند شد، اما باید یادآور شویم بسیاری از پلاستیک ها نمی توانند به طور کارآمد بازیافت شوند و تا سالیان سال در کره زمین باقی خواهند ماند.
در اینجا چند پیشنهاد در مورد چگونگی کاهش مصرف پلاستیک ارائه شده است:
هر زمان که بخواهید یک آیتم پلاستیکی یکبار مصرف را خریداری کنید، از خود بپرسید: آیا من به این محصول نیاز کامل دارم؟ آیا می توانم از چیز دیگری استفاده کنم که قبلا داشتم؟ آیا می توانم چیزی بخرم که بتوانم در درازمدت از آن استفاده کنم؟
مراقب باشید که محصولات پلاستیکی را در نزدیکی آبراه ها، سواحل و یا در فضاهای باز رها نکنید.
هر زمان که آن ها را به خصوص در حوضچه ها، رودخانه ها و سواحل می بینید، فورا آن ها را بردارید و به سطل های زباله بیندازید. 
در صورت امکان، لباس و موارد دیگر را از الیاف طبیعی خریداری کنید و تا جایی که ممکن است از خرید محصولات با منشا پلاستیکی خودداری کنید.
در قوانین و مقررات محلی برای کاهش و بازیافت پلاستیک شرکت نمایید./ منبع: abcnews
 

https://zistonline.com/vdceox8p.jh8ovi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما