تاریخ انتشار :شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 69382
فردا روز جهانی زمین پاک است. امسال مراسم‌های متعدد این روز با شعار «نه به کیسه‌های پلاستیکی» در سراسر جهان برگزار خواهد شد. تهران هم در این روز با برنامه‌های مختلف همگام با تمامی شهرهای جهان، فردا شعار «نه به کیسه‌های پلاستیکی» را به گوش شهروندان خواهد رساند.
نه به کیسه‌های پلاستیکی
به گزارش زیست آنلاین، شهرداری تهران اقدامات گسترده‌ای برای کاهش مصرف مواد پلاستیکی در بین شهروندان طی سال‌های گذشته در دستور کار داشته‌است؛ از حذف پلاستیک در نانوایی‌ها که در برخی مناطق به‌صورت یک کمپین عمومی مطرح شد تا حذف ظروف یکبار مصرف در مناسبت‌های مذهبی و حتی اختصاص یک روز به «روز بدون کیسه‌های پلاستیکی» در ۲۱تیرماه. حالا رئیس مرکز محیط‌زیست شهرداری تهران می‌گوید: «بیشتر این اتفاقات، حرکت‌های نمادینی هستند که در شهرهای جهان رخ می‌دهد و در تهران نیز به مناسبت روز زمین پاک و با شعار «نه به کیسه‌های پلاستیکی» برنامه‌های گسترده‌ای به اجرا در‌خواهد آمد.» صدرالدین علیپور معتقد است: «سطح اقدامات باید بیشتر از این تلاش‌های نمادین باشد و شهروندان در تمامی طول سال، شعار «نه به کیسه‌های پلاستیکی» را به اجرا درآورند. در تلاش هستیم تا این بخش را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و اقدامات عملی هم برای این منظور آغاز کرده‌ایم.»

 زمان کم استاخیراً در زندگی روزمره استفاده از مواد پلاستیکی بیش از پیش افزایش یافته است. میزان پلاستیک‌های تولیدی در ایران بیش از ۱۷۷هزار تن تخمین زده می‌شود که این رقم معادل ۵۰۰تن در هر روز است. اما علاقه تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی به استفاده از مواد پلیمری در بسته‌بندی محصولاتشان موجب شده‌است زباله‌های پلیمری در زندگی شهروندان ایرانی افزایش چشمگیری داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که استفاده واحدهای صنعتی از مواد پلیمری موجب بروز بحران‌های جدی زیست‌محیطی در عرصه زندگی شهرنشینی خواهد شد.

صدرالدین علیپور، رئیس مرکز محیط‌زیست شهرداری تهران می‌گوید: «موضوعات محیط‌زیستی موضوعاتی با چند مولفه هستند و همکاری سازمان‌های مختلفی را می‌طلبد. «روز بدون نایلکس» یک روز جهانی است. مرکز محیط‌زیست شهرداری هم براساس وظایف متولی مسائل محیط‌زیستی در حوزه شهروندی است. قطعا برای استفاده کمتر شهروندان تنها تلاش‌های مرکز محیط‌زیست پاسخگو نیست و نیازمند همکاری سازمان‌های مختلف و نهادهای گوناگون هستیم. باید همه صنوف و مشاغل و فعالان عرصه اقتصاد و صنعت وارد فعالیت شوند. الزام تدوین ضوابط سختگیرانه و مشوق‌های مختلف باعث می‌شود اتفاقات خوبی در عرصه محیط‌زیست و کاهش استفاده از مواد پلیمری صورت گیرد.» او به تلاش چند سال گذشته شهرداری تهران در زمینه کاهش مصرف مواد پلیمری و کیسه‌های پلاستیکی اشاره کرد و گفت: «وقت آن است که بحران‌های زیست‌محیطی را جدی بگیریم و به‌صورت یک نظام هماهنگ عمل کنیم و تمامی سازمان‌ها و نهادها و حتی صنوف وارد فعالیت شوند، چرا که دیگر وقت چندانی نداریم.»

برنامه‌ای جامع و هماهنگروز زمین پاک در سال۲۰۱۸ با شعار «نه به کیسه‌های پلاستیکی» آغاز خواهد شد. روز زمین پاک، زمانی برای مشارکت‌های مدنی و یک تلاش جهانی برای از بین بردن پلاستیک‌های تک کاره است. ضمن اینکه به میلیون‌ها نفر در رابطه با خطرات سلامت پلاستیک‌ها ازجمله آلودگی آب اقیانوس‌ها، آلودگی حیات وحش و حتی آلودگی غذا هشدار می‌دهد.

علیپور در ادامه سخنانش می‌گوید:«امسال هم روند ما این است که براساس برنامه سازمان ملل حرکت کنیم. با توجه به شعار سازمان ملل مبنی بر کاهش استفاده از پلاستیک هم در اکوسیستم‌های خشک و هم دریایی، کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را در قالب برنامه‌های مختلف در دستور کار داریم. همزمان همکاری مستمری را با اداره کل محیط‌زیست استان تهران برای اجرای دقیق‌تر طرح تفکیک پسماند در سطح مناطقی که به‌صورت آزمایشی هم‌اکنون فعال شده‌اند، شروع کرده‌ایم و در برخی مناطق مانند منطقه ۲۲به‌صورت جدی به تفکیک از مبدا توجه کرده‌ایم؛ چراکه کاهش تولید پسماند خشک به‌ویژه پلاستیک بسیار ضروری‌تر و مهم‌تر است. همزمان در تلاش‌ هستیم تا در شهرداری به‌صورت نظام‌مند به استفاده کمتر از مواد پلیمری روی آوریم و در این مسیر شورای شهر نیز همراهی و همگامی خوبی از خود نشان داده‌است.»/ منبع: همشهری

https://zistonline.com/vdchixn-.23nw6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما