تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 69332
زیست آنلاین: بر اساس گزارشات اخیر هیئت کارشناسان وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت، کشور ژاپن، در خصوص استراتژی بلندمدت انرژی، خواستار تغییر سیاست تا سال ۲۰۵۰  در جهت استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و باد که "منبع اصلی تامین برق" است، شدند.
افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر در دستور کار جهانی قرار دارد
به گزارش زیست آنلاین، از آنجایی که کشور ژاپن در زمینه حمایت از انرژی های تجدید پذیر از سایر کشورها، عقب تر است، سیاست های پیشنهادی باید به سرعت توسط اهداف بلندمدت، روشن و نقشه راه مشخصی برای اعمال آنها در نظر گرفته شود.
پیشنهاد گسترش نصب پنل های خورشیدی،  که انتظار می رود در برنامه انرژی پایدار دولت در فصل تابستان به روز رسانی شود، به منظور تامین نیاز فوری و انجام اقدامات بیشتر در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی و همچنین تغییر چشم انداز انرژی ژاپن پس از فاجعه  فوکوشیما (Fukushima) در سال ۲۰۱۱ مطرح شد. در این زمینه دولت متعهد گشته است که تا حد ممکن وابستگی کشور به انرژی هسته ای را کاهش دهد و در عین حال حداکثر تلاش برای افزایش تولید برق از طریق منابع تجدیدپذیر را در اختیار بگیرد.
دولت ژاپن پس از انجام آزمایش غربالگری هسته ای تحت قوانین ایمنی اصلاح شده، رآکتورهای هسته ای را که پس از فاجعه فوکوشیما از کار افتاده بودند ، مجددا راه اندازی کرد.
اما، ادامه وابستگی ژاپن به نیروگاه های حرارتی  به ویژه تأکید بر استفاده از تجهیرات زغال سنگ که منجر به تولید دو برابری دی اکسید، می شود، انتقادات بین المللی را به خود جلب کرده است، زیرا کشورهایی که در سرتاسر جهان، به منظور مبارزه با تغییرات اقلیمی، به توافقنامه پاریس پیوسته اند در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به شدت در تلاش هستند. 
لازم به ذکر است، از زمانی که سیستم های نصب انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شدند، انرژی تجدید پذیر در ژاپن پیشرفت کرده است و تولید برق خورشیدی از آن زمان تا کنون، هفت برابر افزایش یافته است.
اما با این حال، سهم این کشور  از منابع انرژی تجدیدپذیر، در تامین برق کشور در سال ۲۰۱۵ به میزان ۱۴.۶ درصد بود که در مقایسه با ۲۶ درصد در بریتانیا، ۳۰ درصد در آلمان و ۳۵ درصد در اسپانیا، رقم پایینی به شمار می رود.
در سال ۲۰۱۷ ، بیش از ۶۰ درصد از تاسیسات جدید تولید برق در سراسر جهان به انرژی های تجدید پذیر تعلق گرفته است که گفته می شود ۲۵ درصد از عرضه برق جهان را تشکیل می دهد.
با توجه به گزارشات  آژانس بین المللی انرژی های تجدید پذیر، هزینه تولید انرژی خورشیدی در هفت سال گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است که این روند جهانی کاهش هزینه های انرژی های تجدید پذیر، به تدریج منجر به پیشرفت تکنولوژیکی، رقابت قیمت و افزایش تعداد شرکت کنندگان در بازار انرژی  تبدیل شده است و به ترویج استفاده بیشتر کمک خواهد کرد.
اما لازم به ذکر است زمانی که میانگین هزینه انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۶ در حدود ۱۰ دلار در هر کیلووات ساعت بود، این رقم در ژاپن ۲۰ دلار بود.
در حال حاضر، به  انرژي تجديدپذير در ژاپن یارانه تعلق می گیرد. این امر کمک مي كند كه برق توليد شده از طريق منابع تجديدپذير در مدت زمان مشخصي با قيمت ثابت خريداري شود.
در واقع این تصمیم، نه فقط برای متوقف کردن پیشروی شکاف قیمت با کشورهای دیگر، بلکه برای ایجاد کسب و کار انرژی تجدید پذیر و پیشبرد اهداف اقتصادی اتخاذ شده است./ منبع: ّjapantimes

https://zistonline.com/vdcci1qe.2bqo18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما