تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 69239
زیست آنلاین: هنگامی که اولین مهاجران حدودا در قرن نهم وارد ایسلند شدند، در حدود ۴۰ درصد کشور را، جنگل ها پوشش داده بودند. اما پس آن انسان ها به تخریب هر چه بیشتر پرداختند و بخش های بیشماری از مناطق جنگلی را به زمین های بایر تبدیل نمودند.
وایکینگ ها جنگل ها را از بین بردند/ ایسلندی ها آن را احیا کردند
به گزارش زیست آنلاین، قبل از اینکه اولین مهاجران وارد ایسلند شوند، جنگل ها ۴۰ درصد از آن را پوشش داده بودند، با اینکه جنگل زدایی تغییرات جدی به بار آورد، اما پیشرفت هایی در این زمینه در حال اجرا است.
یکی از زیبایی های نمادین و شگفت انگیز ایسلند چشم انداز بی نظیر و آتشفشان ها و یخچال های طبیعی موجود در آن است، اما متاسفانه امروزه این منطقه به طرز عجیبی خالی از درختان است.
در حالی که بسیاری بر این باورند که رویش درختان و پوشش علفی این منطقه با وضعیت جغرافیایی منطقه و شرایط  آب و هوایی ارتباط دارد، اما در این مورد باید یادآور شد که تاثیر  وایکینگها (Vikings) خیلی بیشتر بوده است.
هنگامی که اولین مهاجران حدودا در قرن نهم وارد نروژ شدند، در حدود ۴۰ درصد کشور را، جنگل ها پوشش داده بودند. اما پس آن انسان ها به تخریب هر چه بیشتر پرداختند، در واقع آن ها بدون در نظر گرفتن خطرات مخرب جنگل زدایی، به جهت تامین معیشت و تولید سوخت خود، بخش های بیشماری از مناطق جنگلی را به زمین های بایر تبدیل نمودند.
فرسایش خاک از طریق چرای بیش از حد گوسفندان، و همچنین خاکستر آتشفشانی نیز، از دیگر دلایل تخریب جنگل ها به شمار می رود.
لازم به ذکر است طرح های بی شماری برای بازگردانی درختان و پوشش علفی این مناطق اجرا شد اما متاسفانه، این پروژه ها بدون در نظر گرفتن شرایط منطقه بود و گونه های مناسبی برای کاشت و پرورش انتخاب نشد، این گونه های غیر بومی به اکوسیستم آسیب رسانده و متاسفانه با شرایط آب و هوایی منقطه ناسازگار بودند و بسیاری از آن ها به رشد دلخواه نرسیدند.
در حال حاضر اهمیت حضور و کاشت گونه های بومی در هر منطقه ، یکی از اصول زیست محیطی حیاتی شمرده می شوند و در این خصوص، نیز تلاش های زیادی جهت شناسایی گونه های بومی صورت گرفته است و گونه هایی از قبیل کاج در این مناطق کاشته شد.
خوشبختانه در حال حاضر، به لطف خدمات بسیار مردم ایسلندی و  با کمک جوامع جنگلی و کشاورزان جنگل، این مناطق در حال احیا هستند و رویش درختان از سر گرفته شده است./ منبع: treehugger

https://zistonline.com/vdci3raq.t1a3p2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما