تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 69217
امروزه یک‌سوم از کل مواد غذایی تولید شده در دنیا در سیستم‌های مصرف و تولید و توزیع غذا از بین می‌رود و هزینه زیادی را بر اقتصاد دنیا تحمیل می‌کند.
سالانه 35 میلیون تن غذا در ایران دور ریخته می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، آمارها نشان می‌دهد غذاهای پخته ‌شده کمترین هدررفت غذایی را دارند و بیشترین سهم از مواد غذایی هدررفته در دنیا به میوه و سبزی‌ها اختصاص داشته است؛ ۳۰ درصد از هدررفت مواد غذایی به غلات، ۴۰ تا ۵۰ درصد به محصولات ریشه‌ای و میوه و سبزی، ۲۰ درصد به روغن‌های گیاهی و گوشت و لبنیات و ۳۵ درصد به ماهی و غذاهای دریایی اختصاص دارد.

بر اساس اعلام فائو(سازمان بین المللی غذا)، در خاورمیانه هر سال ۲۱۰ کیلوگرم ماده غذایی به ازای هر نفر به هدر می‌رود و این نشان می‌دهد که مردم خاورمیانه به لحاظ فرهنگی، پرمصرف و البته اسرافکار هستند.

همچنین آمارهای فائو از ضایعات غذا در ایران نشان می‌دهد مردم ایران معادل ۶۰ درصد درآمد نفتی کشورشان و به اندازه ۱۰ کشور اروپایی مواد غذایی به سطل زباله می ریزند که بیشترین حجم ضایعات در ایران مربوط به نان، میوه، سبزیجات و برنج است.

حجم ضایعات مواد غذایی در ایران معادل ۳۵ میلیون تن و ارزش ۱۵ میلیارد دلار است در حالی که سالانه در جهان ۹۰۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند و بیشترین سهم از گرسنگان دنیا که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و بیماری‌هایی که در اثر کمبود مواد غذایی در میان این افراد وجود دارد هر روز بیشتر و مهلک‌تر می‌شود. از بین رفتن انسان‌ها که نیروی کاری کشور هستند در کنار هزینه درمان بیماری‌ها سبب می‌شود تا هزینه بیشتری بر اقتصادهای در حال توسعه دنیا تحمیل شود.

انتشار این آمار از سوی فائو در حالی صورت می‌گیرد که طبق بررسی‌های انجام شده از سوی بانک مرکزی ایران، کاهش قدرت خرید خانوارهای ایرانی در ١٠‌سال گذشته، سبد غذایی مردم را دستخوش تغییرات ناخوشایندی کرده است.

براین اساس هزینه مواد غذایی در سبد خانوار ایرانی به حدود یک‌چهارم رسیده و علاوه بر این، میزان مصرف تمامی کالاهای اساسی به جز مرغ و تخم‌مرغ با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

بانک مرکزی همچنین گزارش می‌دهد که میزان افزایش قیمت سالانه مواد غذایی در ایران، بالاتر از متوسط نرخ تورم کالاها بوده، به ‌گونه‌ای که با قیاس دستمزدها نسبت به هزینه‌ها، خانواده‌های فقیر با اختلاف چشمگیری نسبت به قشر مرفه، ناچارند بخش اعظمی از درآمد خود را صرف خرید مواد غذایی کنند.

هشدار کمبود غذا در قاره آفریقا
از هر چهار کالری انرژی تولید شده در دنیا یک کالری هدر می‌رود و اگر این کالری اضافه هدر نرود کمک بزرگی برای تامین غذای مورد نیاز جهان خواهد بود و نیاز کشورهای در حال توسعه و کشورهای جنوب صحرای آفریقا تامین می‌شود.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در ارتباط با کمبود مواد غذایی در قاره آفریقا در پی تغییرات آب و هوایی، هشدار داد و اعلام کرد نزدیک به ۲۲۴ میلیون نفر در قاره آفریقا دچار سوء تغذیه هستند و با افزایش جمعیت این قاره به  بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ ، مشکل کمبود مواد غذایی در این قاره بیشتر خواهد شد.

راهکاری موثر برای کاهش هدر رفت غذا

فرانسه اولین کشوری است که با اجرای قانونی دور ریختن غذاهای فروخته نشده توسط سوپرمارکت‌ها را ممنوع اعلام کرد. طبق این قانون سوپرمارکت ها و تولید کننده های محلی باید مواد غذایی فروخته نشده خود را به خیریه ها اهدا کنند! همچنین طبق این قانون فروشگاه‌ها در صورت دورریز غذاهای بدون استفاده با جریمه سنگینی مواجه می‌شوند. مابقی غذای باقیمانده هم خوراک حیوانات می‌شود. حال فرانسه با اجرای این طرح کمتر از هر کشور دیگری در دنیا دورریز مواد غذایی دارد؛ فرانسه هم‌اکنون فقط ۱.۸ درصد از کل غذای تولیدی خود را دورریز می‌کند.

این موفقیت فرانسه الهام‌بخش کشورهای دیگر اتحادیه اروپا شد. به عنوان مثال در بریتانیا، دولت یک توافق داوطلبانه با فروشندگان و خرده فروشان مواد غذایی تنظیم کرد تا از میزان اتلاف غذا در زنجیره غذایی بکاهد اما انجام آن اجباری نیست.

در ایران نیز برخی از موسسه ها و کمپین #ظرف_مهربانی، با رضایت و خواست میزبان غذاهای اضافه تالارها، رستوران ها و هتل ها، جمع آوری کرده و به دست افراد نیازمند می رسانند./ منبع: سینا پرس

https://zistonline.com/vdcefw8p.jh8ozi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما