تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 69205
احداث سد در بالادست تالاب انزلی در حد برنامه ریزی است و هنوز مجوزی صادر نشده است.
مجوزی برای ساخت سد در بالادست تالاب انزلی صادر نشده است
به گزارش زیست آنلاین، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به سد سازی های وزارت نیرو در بالادست تالاب انزلی در استان گیلان اظهار کرد: احداث سد در بالادست تالاب انزلی در سال های گذشته نیز مطرح بوده است.

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نیرو نیزبرای استفاده از آب های زیرزمینی در صنعت توافق نامه ای امضا کرده است.

تجریشی گفت: این توافق نامه به صورتی بود که وزارت نیرو باید نیاز زیست محیطی تالاب ها را تامین کند و همچنین هیچ گونه کشاورزی بین حوضه ای و توسعه ای صورت نگیرد .

وی ادامه داد: وزارت نیرو اگر توان داشته باشد که حداقل حجم مخزن آب شرب مردم منطقه را تامین کند و اگر اطمینان پیدا کنیم که هیچ منبع شرب دیگربه جز احداث سد وجود ندارد و وزارت نیرو تمام الزامات زیست محیطی پایین دست سد را در نظر گرفته و هیچ توسعه کشاورزی بین حوضه ای صورت نگیرد سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به وزارت نیرو در احداث سد کمک خواهد کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: برداشت از آب های زیر زمینی در شمال کشور باعث نشست زمین نمی شود چرا که دراین منطقه حداکثر در ۵۰ کیلومتری سطح زمین تمام آب های رودخانه ها به دریا می ریزند.

وی تاکید کرد: در شمال کشور به دلیل وجود دشت های فراوان، منطقه ای برای احداث سد وجود ندارد چراکه آبگیری سد در بالادست تالاب ها سخت است بنابراین برای آبگیری مجبور به احداث سد در ارتفاع خواهند شد که این نیزبه دلیل مشکلات زیست محیطی مجوزی به آن داده نمی شود.

تجریشی با بیان اینکه برداشت آب از آب های زیر زمینی در مناطق خشک کشور مشکل ساز است،گفت: این مشکل را در شمال کشور نداریم چرا که آب های زیر زمینی در شمال کشور تراز بالایی دارند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نیرو در رابطه با استفاده از آب نیترات در حوزه کشاورزی و صنعت و به حداقل رساندن این آب در این حوزه ها به عنوان یک منبع آب سطحی به توافق رسیده است.

تجریشی گفت: احداث سد در بالادست تالاب انزلی تنها در حد برنامه ریزی است وهنوز برای ساخت این سد مجوزی صادر نشده است تا  بر اثرات سوء آن بر روی محیط زیست بررسی هایی صورت گیرد./ باشگاه خبرنگاران جوان

https://zistonline.com/vdcbs5b0.rhb9gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما