تاریخ انتشار :شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 69107
فعالیت‌های بشری در صورت ادامه می تواند نیمی از پرندگان و پستانداران قاره آفریقا را منقرض کند.
مداخلات انسانی موجب نابودی زیستگاه‌های جانوری در اروپا و آسیای مرکزی
به گزارش زیست آنلاین، یک تحقیق جامع که بیش از ۵۰۰ دانشمند برجسته جهانی در آن مشارکت داشته‌اند نشان می‌دهد مداخلات انسانی در کره زمین و نابودی زیستگاه‌های جانوران می تواند بیش از نیمی از حیات وحش قاره آفریقا را تا سال ۲۱۰۰ منقرض کند. همزمان دانشمندان نسبت به بهبود وضعیت زیست‌محیطی در نقاطی از جهان چون چین ابراز خشنودی کرده‌اند.

این تحقیق که با حمایت سازمان ملل متحد صورت گرفته با مشارکت دانشمندان از نقاط مختلف جهان تهیه شده و مدعی است که فعالیت‌های بشری در صورت ادامه می تواند نیمی از پرندگان و پستانداران قاره آفریقا را منقرض کند.

۵۵۰ دانشمند شرکت کننده در این تحقیق همچنین از کاهش ۴۲ درصدی گونه‌های جانوری و گیاهی در اروپا و آسیای مرکزی ظرف یک دهه گذشته خبر داده‌اند.

آنها می گویند کاهش تنوع زیستی-محیطی می تواند بروی کیفیت زندگی انسان‌ها تاثیر منفی بگذارد.

گزارش مربوط به نتایج این تحقیق تنها چند روز پس از آن منتشر شده که آخرین کرگدن نر سفید شمالی مرد و بدین ترتیب نسل نر این حیوان عظیم الجثه که یکی از ۵ پستاندار بزرگ آفریقا بود منقرض شد.

اکنون تنها دو کرگدن ماده از این گونه در جهان باقی مانده است.

روزنه امید
با وجود نگرانی از کاهش سریع تنوع زیستی بروی کره زمین، این تحقیق جدید از موفقیت در ترمیم جنگل‌ها در چین و ازدیاد یک گونه پلنگ در معرض خطر خبر داده است.

بنابر این گزارش تحقیقی که موسسه آی‌پی‌بی‌ای‌اس آن را منتشر کرده حدود ۲۰ درصد از جنگل ها و مراتع در شمال شرقی آسیا که بخش اعظم ان در چین قرار دارد طی ۲۵ سال گذشته ترمیم شده است.

همچنین پلنگ منچوری که در همین مناطق زندگی می‌کند و زمانی در معرض انقراض قرار داشت اکنون با رشد جمعیت قابل توجهی از خطر نیستی رهایی یافته است.

رابرت واتسون، دانشمند برجسته بریتانیایی که برای حضور در کنفرانس جهانی تنوع زیستی و اقلیمی به کلمبیا رفته می‌گوید: ما اگر می‌خواهیم در آینده هم با طبیعت تعامل داشته باشیم باید هر چه زودتر برای متوقف و معکوس کردن فعالیت‌های مخرب‌مان اقدام کنیم.

بزرگترین تهدیدهای فوری که در این گزارش به آنها اشاره شده آلودگی هوا، نابودی جنگل‌ها و پدیده گرمایش زمین است.

دانشمندان می‌گویند دولت‌ها، صاحبان صنایع و تک‌تک افراد جامعه باید نسبت به تاثیرات تصمیم‌هایشان بر تنوع زیستی و اقلیمی آگاه باشند و هنگامی که در پی توسعه صنعتی یا کشاورزی، شیلات، جنگل و مرتع‌داری و اکتشاف معادن و بهره‌برداری از ذخایر زیرزمینی هستند، به آینده زمین و محیط‌زیست هم مسئولانه بیاندیشند./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdccmsqe.2bqox8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما