تاریخ انتشار :شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 69104
ساعت زمین یک حرکت جهانی زیست محیطی از طرف صندوق جهانی طبیعت (WWF) به جهت ایجاد یک اثر زیست محیطی با استفاده از قدرت جمعی است.
ایستادگی در مقابل بحران تغییر اقلیم
به گزارش زیست آنلاین، هر سال در ماه مارس، در ساعت زمین، سمبل ساعت «چراغ‌ها خاموش» خودنمایی می‌کند که روزگاری نه چندان دور به ابتکار شهر سیدنی در استرالیا با این امید شروع شد که ما می‌توانیم در مقابل تغییرات اقلیم بیاستیم و این ایده به تمام دنیا گسترش یافت، بیش از ۱۷۲ کشور و ۷۰۰۰ شهر را دربر می‌گیرد.

این ساعت الهام بخش آرزویی است که مردم می‌توانند در کنار هم بی‌توجه به سن و جنس و فرهنگ و مذهب از کره خاکی خود محافظت نمایند. معلوم نبود که آیا این کار به یک جنبش جهانی تبدیل خواهد شد تا مردم به تغییرات اقلیم توجه کنند یا خاموش کردن یک ساعته چراغ‌ها صرفا حرکتی سمبلیک خواهد بود برای نشان دادن نگرانی مردم از تغییرات اقلیم. در سال ۲۰۱۴ این ابتکار تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین حرکت‌های جهانی شد.

ساعت زمین آبی
در ۲۰۱۴، ساعت زمین سومین مرحله برای بسیج اجتماع با ارتباط جهانی را برای کره‌ زمین آغاز کرد.

نام آن ساعت زمین آبی شد.

چرا آبی؟

حدود ۷۱ درصد سطح کره زمین پوشیده از آب است. تا کنون، از دهه‌ها پیش، آن‌ها که در کسب و کار سبز هستند و محیط زیست شناسان، اغلب کمپین‌های حفاظتی خود را با رنگ سبز نشان داده‌اند. چون مردم به «حرکت سبز» عادت کرده بودند.

 حال باید تفکر مردم نسبت به پایداری عوض می‌شد. باور بر این بود که این کار هم اشتیاق آفرین است هم خواستنی. از چراغ‌های LED گرفته تا بخاری‌ها با مصرف بهینه انرژی، باید درپی جانشین‌سازی‌هایی برای استفاده پایدار از منابع باشیم.

برای رسیدن به این منظور، ساعت زمین جهانی، اولین خط‌مشی با سرمایه‌گذاری و تامین منابع مردمی برای زمین را در ۲۰۱۴ اجرا کرد. این ایده‌ای ساده بود، برای خلق جهانی پایدار، مردم کاری برای زمین انجام دهند.

ساعت زمین در ایران
نخستین گرامی‌داشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ با خاموشی چراغ‌های برج میلاد تهران برگزار شد. در سال ۱۳۹۱، برج میلاد، سی‌وسه پل و پل سفید اهواز در این طرح مشارک داشتند. در سومین گرامیداشت آن تهران، ‌تبریز، اصفهان،‌ رشت ‌و قم و در چهارمین سال، ارومیه، تهران، تبریز، اصفهان، ماکو... و در سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۴ شهر به این کمپین جهانی پیوستند.

خاموش شدن چراغ‌های برج میلاد در تهران، برج آزادی و حتی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی از جمله اقداماتی است که در ایران و در ساعت زمین انجام می‌شود.

ساعت زمین؛ زمانی برای تفکر و عمل 
معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در کانال تلگرامی خود در مطلبی در بزرگداشت ساعت زمین نوشت:

ساعت زمین امسال تلنگری است برای هشدار نسبت به پیشرفت تغییرات اقلیم.

کم کردن مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش مصرف برق، بازیافت زباله، خرید بلیط‌ها از طریق اینترنت، تعمیر لوله‌هایی که نشتی می‌دهند، تعویض لامپ‌های پرمصرف و جایگزینی لامپ‌های کم مصرف، گیاه خواری یک روز در هفته، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و کاهش سفرهای درون شهری و ... همگی کارهای کوچکی هستند که هر فرد می‌تواند با انجام آن تغییرات بزرگی به وجود بیاورد.

وعده ما چهارم فروردین

از ساعت هشت و نیم تا نه و نیم شب / منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcjxvem.uqehyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما