تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 69057
فرایند فراکینگ باعث شده است تولید نفت شیل ایالات متحده به شدت افزایش یابد اما این فرآیند تاثیرات بسیار مخربی بر محیط زیست دارد.
محیط زیست قربانی نفت شیل
به گزارش زیست آنلاین، آمریکا با فن‌آوری بحث‌انگیز «فراکینگ» به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل خواهد شد و شرایط بازارهای جهانی نفت را تغییر خواهد داد. این کشور برای اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، به معضل بزرگی تبدیل شده است. 

اما موضوع این است که این فرآیند تاثیرات مخرب زیست محیطی فراوانی دارد.

فراکینگ فرآیندی، استخراج نفت و گاز از درون سنگ‌های زیرزمینی با استفاده از آب با فشار بالا، است که طی آن، آب، ماسه و مواد شیمیایی با فشار بسیار زیاد به اعماق زمین پمپ می‌شود، تا سنگ‌های رسوبی حاوی هیدروکربن‌ها بشکنند و در نتیجه آن، نفت و گاز استخراج شود.

به گزارش گزارشگر شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان کارشناسان محیط زیست بر این نظرند که تولید نفت و گاز از راه فن‌آوری فراکینگ به محیط زیست آسیب‌های بسیاری وارد می‌کند. گفته می‌شود که این فرآیند برای هوا، زمین و آب خطرناک است.

مواد شیمیایی مورد استفاده در فراکینگ که سمی هستند از شکاف‌های ایجادشده در این فرآیند، وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شوند و آن‌ها را آلوده می‌کنند. همچنین گفته می‌شود که فرآیند فراکینگ حجم قابل‌توجهی فاضلاب تولید می‌کند.

یکی از روش‌های دور کردن فاضلاب، تزریق مجدد آن به اعماق زمین است. استفاده از این روش باعث نرم شدن لایه‌های زیرزمین و روان شدن گسل‌ها می‌شود و در نتیجه آن، وقوع زمین‌لرزه امکان‌پذیر می‌شود.

بازار مقدم بر محیط زیست
خبرهای جدید از بازار نفت آمریکا برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که خواستار عظمت آمریکاست، بسیار دلپذیر است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که آمریکا تا سال آینده میلادی (۲۰۱۹)  بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان خواهد شد.

دونالد ترامپ که پیش از این و در تبلیغات انتخاباتی خود عملا اهمیت خاصی به محیط زیست در رشد اقتصادی نداده بود، حالا هم رشد و تولید نفت را مقدم بر سیاست‌های حمایتی خود ازمحیط زیست قرار داده است. انتخاب اسکات پرویت به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده مهر تاییدی بر سیاست‌های غیرزیست محیطی ترامپ بوده است.

به گزارش گزارشگر شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان (ARD) تولید نفت در آمریکا اکنون از تولید نفت در عربستان سعودی پیشی گرفته است. فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، بر این نظر است که تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۸) تولید نفت آمریکا از روسیه نیز بیشتر خواهد شد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در این باره می‌گوید: «افزایش تولید نفت در آمریکا بالاست و سرعت تولید نیز بسیار شدید است.»

تولید نفت در ایالات متحده آمریکا در پایان سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) به بیش از ۱۰ میلیون بشکه رسید. فن‌آوری بحث‌انگیز «فراکینگ» این افزایش تولید را ممکن ساخته است.

در حالی که تولید نفت در آمریکا به سرعت ادامه دارد، کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولیدات خود را بر مبنای توافق‌های درونی تنظیم کرده‌اند. آمریکا با اجرایی کردن فن‌آوری فراکینگ موفق شد از ماه‌های میانی سال ۲۰۱۴ بر قیمت نفت جهان تاثیر گذاشته و آن را کاهش دهد.

نگرانی اوپک
اوپک بسیار نگران است. کاهش ارزش نفت در پی افزایش شدید تولید در آمریکا سبب خواهد شد تا بودجه کشورهای تولیدکننده نفت که از نظر اقتصادی بیشتر وابسته به منابع نفتی خود هستند، به شدت کاهش یابد و آنها را با مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی روبه‌‌رو کند.

کشورهای عضو اوپک به همین دلیل می‌کوشند با کاهش تولید، قیمت‌ها را بالا نگهدارند و از سقوط قیمت نفت و گاز جلوگیری کنند. این سیاست که از ماه‌های نخستین سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) آغاز شد، نتیجه‌بخش بوده و قیمت نفت را به نسبت آن روز حدودا دوبرابر کرده است.

آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در این باره گفت همین کاهش تولید سبب شد که به طور مثال روسیه از آن زمان تاکنون حدود ۴۳ میلیارد دلار به دست آورد. روسیه که می‌خواهد در سطح جهانی مطرح باشد، به این بودجه نیاز بسیار دارد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی بر این نظر است که افزایش تولید نفت در آمریکا در چهار تا پنج سال آینده ادامه خواهد یافت و کارشناسان نیز اعلام کرده‌اند که افزایش تولید اوپک بار دیگر به سقوط قیمت نفت منجر خواهد شد./ منبع : انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcguz93.ak9yn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما