تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۱۵
کد مطلب : 69046
زیست آنلاین: کریل ها با آنکه سهم کوچکی در زنجیره غذایی دارند اما تهدیدی جدی برای آلودگی های پلاستیکی اقیانوس های جهان به شمار می آیند.
کریل‌ها تهدیدی برای آلودگی‌ پلاستیکی اقیانوس‌ها
به گزارش زیست آنلاین، بر اساس تحقیقات اخیر، محققان دریافتند که کریل‌ها (زئوپلانکتون‌هایی بی‌مهره و کوچک که در دسته‌های عظیم در اقیانوس‌های سراسر جهان شناور بوده وو یکی از فراوان‌ترین گونه‌های جانوری با طول عمری ۱۰ ساله محسوب می‌شوند) میکروپلاست‌های با اندازه کوچکتر از پنج میلیمتر را تغذیه می کنند و آن را به شکل ذرات کوچکتر به محیط زیست دفع می نمایند. آماندا داوسون، نویسنده این  تحقیق به صورت کاملا اتفاقی متوجه شد که کریل‌ها واقعا می توانند پلاستیک را تجزیه ‌کنند.

وی بیان کرد: با آنکه کشف مفهوم دقیق این موضوع بسیار پیچیده و دشوار است اما از آن جایی که منابع و قطعات پلاستیکی موجود در اقیانوس ها شکننده بوده و پیوند های آن ها سست می گردد، می توان نتیجه گرفت که تجزیه آن ها نیز برای این موجودات راحت تر می شود.

بر طبق مطالعات انجام شده در این زمینه، هر ساله نزدیک به  بیش از هشت میلیون تن زباله پلاستیکی وارد منابع آبی به ویژه اقیانوس ها می‌شود و این امر اکوسیستم‌های دریایی را در معرض خطر قرار داده است و علاوه بر آن، به جهت نابودی یک میلیون پرنده دریایی، و از بین بردن صدهزار پستاندار دریایی و همچنین تعداد نامحدودی ماهی  خسارت های بی شماری نیز در پی دارد.

دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، سال گذشته اعلام کرده بود، در صورت ادامه این روند پیش رو و عدم اقدامات کنترل کننده در این خصوص، زباله های شناور پلاستیکی  تا سال ۲۰۵۰ بیشتر از ماهی‌های موجود در آب خواهند شد.

نکته قابل توجه آن است که بر طبق نتایج برآوردی دانشمندان، قطعات پلاستیکی دفع شده توسط این جانداران دریایی در بعضی موارد ۹۴ درصد و به طور متوسط ۷۴ درصد، کوچکتر از اندازه قطعات اصلی بوده است و همچنین این امکان وجود دارد که زئوپلانکتون‌های دیگری که دارای سیستم‌های گوارشی شبیه به کریل‌ها هستند  قادر باشند که میکروپلاستیک‌ها را تجزیه  کنند.

https://zistonline.com/vdcep78p.jh8oei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما