تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۲
کد مطلب : 69045
زیست آنلاین: نرخ فرسایش خاک در ایران افزایش داشته است به طوری که اگر آن را کنترل نکنیم ، کشورمان به بیابان تبدیل خواهد شد.
رتبه ایران در فرسایش آبی و بادی خاک بالاتر رفت
به گزارش زیست آنلاین، علی مریدی، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه بحران خاک یکی از با اهمیت ترین بحران های محیط زیست کشور را به خود اختصاص داده است که این بحران به دو صورت فرسایش آبی و خاکی خود را شنان می دهد.
در نوع اول یعنی فرسایش آبی، بارش های شدید خاک را به شکل ناپایدار تبدیل کرده آن را می شویند و به پشت سد ها یا تالاب ها منتقل می کنند که در این صورت متاسفانه علاوه بر آن که خاک را از دست خواهیم داد، برای پاکسازی سد ها و تالاب ها نیز دچار خسارت می شویم.
اما در خصوص فرسایش بادی که به عنوان ریزگرد ها به ویژه در استان خوزستان شناخته شده هستند، عدم پوشش گیاهی کافی و کمبود رطوبت ذرات خاک از زمین بلند شده و به شکل معلق در هوا در می آیند.
    
مریدی اظهار کرد که متاسفانه کشور ایران رتبه ی بالایی از فرسایش آبی و بادی خاک را به خود اختصاص داده است. و علاوه بر آن فرسایش بادی نیز در حال افزایش بوده و در حال حاضر بخش گسترده ای  از کانون ریزگرد داخل کشور را شامل می شود.

وی افزود: در حقیقت فرسایش خاک چه به صورت بادی و چه به صورت آبی، در وضعیت مناسبی قرار ندارد و دلیل اصلی ان استفاده نادرست از منابع طبیعی است، موضوعاتی مانند چرای دام، تحلیل پوشش گیاهی، شخم زدن در جهت شیب به خاطر  راحتی و سایر موارد موجب می شود تا عملا با فرسایش خاک رو به رو بشویم، از سوی دیگر متاسفانه فرسایش آبی خاک مرغوب و حاصلخیز تر را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، خاطر نشان کرد که متولی اصلی حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور می باشد و گفت: متاسفانه در این خصوص غفلت بسیار شده است و تا به حال اقدامات مناسبی صورت نپذیرفته است . با اینکه در بحث فرسایش بادی بودجه مناسبی در اختیار داریم و اقدامات بسیاری نیز در نظر گرفته شده است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

مریدی با بیان کرد: باید به سرعت در این خصوص اقدام نماییم، استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان در معرض خطر فرسایش قرار دارند و به عنوان مثال اگر اقدامات لازم برای کنترل فرسایش در سد دز واقع در خوزستان صورت نگیرد، امکان دارد این سد را از دست بدهیم  که در این صورت سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده ایم نیز  بی نتیجه خواهد شد.

https://zistonline.com/vdcdkz09.yt0no6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما