تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 69042
زیست آنلاین: تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در طول دوران رشد جنین، ایجاد اختلالات شناختی و مغزی را در پی دارد.
قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا موجب اختلالات مغزی خواهد شد
به گزارش زیست آنلاین، یک مطالعه انجام شده که به تازگی  در مجله Biological Psychiatry منتشر شده است، نشان داد، زنان بارداری که در معرض آلودگی هوا باشند (حتی در سطوح مناطق مسکونی و یا  بسیاری از مناطق شهری)، احتمال خطر زایمان کودکانی با اختلالات عمکرد مغزی بیشتری را به خود اختصاص خواهند داد. و این امر حاکی از آن است که توسعه اختلالات مغزی و فیزیکی و به طور کلی ناهنجاری ها و آسیب های عملکرد مغزی با آلودگی هوا مرتبط است.
مهمترین نکته در این تحقیق آن است که سطح آلودگی اندازه گیری شده در مناطق مسکونی این کشور(هلند) کمتر از سطوحی است که شاخص آلودگی هوا نشان می دهد، یعنی بر اساس شاخص ها، این مناطق در حال حاضر به عنوان "مناطق امن" شناخته  شده اند.
بنابراین، می توان به وضوح گفت که میزان ایمن بودن شاخص آلودگی هوا نمی تواند واقعا بیانگر ایمنی آن  باشد، و این نکته شمار بسیاری از مناطق را در معرض خطر جدی قرار می دهد.
Mònica Guxens، مدرس موسسه سلامت جهانی (ISGlobal) در اسپانیا، اظهار کرد: . ما اثرات پیشرفت مغز را در ارتباط با ذرات ریز موجود در هوا در سطح فعلی اتحادیه اروپا مشاهده کردیم، و متاسفانه دریافتیم که حقیقاتا نمی توانیم ایمنی سطح فعلی آلودگی هوا را در شهرهای مختلف اثبات کنیم.
بر طبق مطالعات پزشکی انجام شده، محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز در طول دوران رشد جنین به لایه بیرونی نازک مغز، به نام قشر بیرونی، آسیب رسانده و بر روی آن تاثیرگذار است.
این مطالعه نشان داد که این اختلالات مغزی به بخش کنترل بازدارنده – توانایی، تنظیم خود کنترلی و رفتارهای تحریک کننده مربوط می شود که در صورت آسیب به مشکلات سلامت روان مانند اختلال رفتاری منجر می گردد. 
به نظر می رسد که متاسفانه آلودگی در دهه های اخیر به ویژه در  مناطق شهری،  گسترش قابل توجهی یافته است و نتایج سلامتی در میان کسانی که در شهرها زندگی می کنند با روستاییان تفاوت عمده ای دارد، علاوه بر آن لازم به ذکر است که در مناطق آلوده تر مانند مناطق نزدیک به نیروگاه های زغال سنگ این آلودگی ها بسیار جدی شناخته شده است./ منبع: cleantechnica

https://zistonline.com/vdcauwni.49noy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما