تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 69003
معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) گفت: ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های پسماند کشور حدود ۱۱ مگاوات است که از پنج نیروگاه در شهرهای شیراز، تهران و مشهد تولید می‌شود.
تولید ۱۱ مگاواتی برق از نیروگاه‌های پسماند کشور
به گزارش زیست آنلاین، از پاون، سیدمحمد صادق زاده، گفت: در تهران به جز تولید برق از زباله، از فاضلاب نیز برق تولید می‌کنیم و این روند ادامه خواهد یافت تا بتوانیم حداکثر استفاده را از پسماندهای غیرقابل استفاده در طرح جداسازی و استفاده از پسماند برای تولید برق داشته باشیم.

وی ادامه داد:مشکل اصلی در راه توسعه تولید برق از پسماند در کشور کمبود منابع مالی است و بایستی منابع مالی لازم برای خرید تضمینی برق از این نیروگاه‌ها پیش بینی شود. تولید برق از پسماند حدود دو برابر گران‌تر از بقیه انواع نیروگاه‌ها و تجدید پذیرهای بادی و خورشیدی است. وزارت نیرو برق تولیدی این نیروگاه‌ها را به قیمت ۳۷۰۰ ریال بر کیلووات ساعت به صورت تضمینی خریداری می‌کند و تقریباً سه هزار ریال یارانه از محل عوارض برق برای این کار اختصاص می‌دهد و به این طریق حمایت خود را از حفظ محیط زیست اعلام می‌کند.

به گفته صادق زاده، وزارت نیرو مسئول تأمین برق کشور است و مسئول پسماند نیست ولی به‌خاطر انجام وظایف ملی در جهت حفظ محیط زیست و رفع آلودگی، این یارانه را اختصاص داده و پرداخت می‌کند. مسئولان اصلی پسماندها در کشور شهرداری‌ها هستند و موظفند نسبت به مدیریت پسماند و دفع بهداشتی آن اقدام کنند. اگر وزارت نیرو ۳ هزار ریال بابت هر کیلووات ساعت تولید برق از این نیروگاه‌ها، یارانه می‌پردازد توقع دارد دستگاه متولی دفع پسماندها که شهرداری‌ها هستند حداقل دو برابر وزارت نیرو کمک کنند.

وی تاکید کرد:امسال منابع عوارض برق نیز دچار مشکل شده است. حتی اگر مشکل تخصیص منابع از طریق سازمان برنامه و بودجه نیز مرتفع شود، اساساً منابع مورد نیاز و قابل تأمین از محل عوارض برق برای بخش تجدیدپذیرها در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است که این رقم کفاف مورد نیاز برای همه تجدیدپذیرها و بخصوص تولید برق از پسماند را نمی‌دهد و حتماً بایستی منابع دیگری در این جهت به کمک بیاید./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdchxvn-.23nwvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما