تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : 68865
مجید لقمان پور معاون ترویج و آموزش سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه سرمایه اجتماعی در حکمرانی مطلوب، گفت: یکی از پنج سرمایه اصلی هر کشور برای توسعه، سرمایه اجتماعی است.
سرمایه اجتماعی یکی از پنج سرمایه اصلی هر کشور برای توسعه است
به گزارش زیست آنلاین،  مجید لقمان پور معاون ترویج و آموزش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه سرمایه اجتماعی در حکمرانی مطلوب، گفت: یکی از پنج سرمایه اصلی هر کشور برای توسعه، سرمایه اجتماعی است.

لقمان پور با اشاره به نگاه و تاکید برنامه ششم توسعه کشور به سرمایه اجتماعی به عنوان عنصر کلیدی توسعه یافتگی، اظهار کرد: متاسفانه به رغم همه برنامه ها و اسناد در خصوص اهمیت سرمایه های اجتماعی، مدیران، اعتقاد و باوری به سازمان های مردم نهاد ندارند و از این رو برای دستیابی به نتیجه عملی باید از مدیرانی بهره گرفت که به نگاه مشارکتی و اهمیت سرمایه اجتماعی اعتقاد و الزام داشته باشند.

وی اشاره ای هم به تجربه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص افزایش نقش سازمان های مردم نهاد داشت و افزود: برای استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در حفظ منابع طبیعی و در راستای تعالی کشور، دبیرخانه ملی سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی در سازمان ایجاد شد.

معاون ترویج و آموزش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: بررسی و آسیب‌شناسی جایگاه سازمان‌های مردم نهاد و چرایی نوسان جایگاه و فعالیت سمن‌ها بر اثر تغییر دولت‌ها و سیستم‌های مدیریتی ضروری است و سازمان ‌های مردم نهاد باید به جایگاه واقعی خود به عنوان دیده‌بان های مطمئن و دلسوز عملکرد دولت ها بازگردند .

وی افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خواستار هدایت کنندگی و مدیریت سازمان‌های مردم نهاد نیست و به همین دلیل اقدام به تاسیس دبیرخانه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد کرد و سپس سند فعالیت این سازمان‌ها که بر اساس نظرات و پیشنهادات خودشان تدوین شده بود از سوی سازمان جنگل‌ها به منظور ایجاد ظرفیت برای فعالیت و مشارکت سمن‌ها به ادارات استانی ابلاغ شد.

لقمان پور گفت: در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری زیرساخت و ظرفیت همکاری با سمن ها و شبکه ملی وجود دارد، ولی سمن های برخی استان ها از این ظرفیت بهره نمی گیرند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به تمامی ادارات کل استانی اعلام کرده ایم که در راستای توانمندسازی سمن ها، بر اساس نیازهای آموزشی اعلام شده از سوی سمن ها، تقویم آموزشی تهیه و اقدام شود.

وی یادآوری کرد: تعاونی ها، گروه های کاری، احزاب ، سمن ها و بسیاری از تشکل های دیگر از جمله سرمایه های اجتماعی و تک تک افراد جامعه، سرمایه انسانی کشور هستند که باید فارغ از هر نوع نگاه به طبقه، تحصیلات و یا هر شاخص تمایزی دیگری برای حفظ و توسعه آن ها تلاش کرد. / منبع: مهر

https://zistonline.com/vdccp4qe.2bq4e8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما