تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 68861
وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت تاسیس "مرکز ملی مطالعات آب" گفت: مسئولیت سنگین مدیریت آب کشور فقط با همفکری و همراهی تمامی صاحبنظران و دستگاه‌های اجرایی میسر است.
تاسیس "مرکز مطالعات آب ایران" ضروری است
به گزارش زیست آنلاین؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو در نخستین اجلاس «هم‌اندیشی با متخصصان علوم آب و محیط‌ زیست» با تاکید بر ضرورت تدوین سند ملی آب و آمایشهای منطقه‌ای آب محور اظهار کرد: از آغاز به کار اینجانب در وزارت نیرو درصدد برگزار این اجلاس بودیم تا بتوانیم از مجموعه نقطه‌نظرات و ایده‌ها استفاده کنیم و شکل و شیوه‌های متنوع‌تری را برای یک همکاری مستمر و پیوسته طراحی کنیم.

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت تاسیس "مرکز ملی مطالعات آب" تصریح کرد: اصل پذیرش نقد اشتباه و خطا موضوع مهم و ضروری است اما افراط در این موضوع نباید باعث تقسیم‌بندی نیروها، کاهش انگیزه‌ها و تشدید قطب بندی‌ها بین کسانی شود که امید به اصلاح دارند و معتقد هستند ظرفیت‌های انسانی کشور قادر است در یک برنامه‌ریزی دقیق و هم‌افزایی حریف مشکلات در بخش آب شود.

وی ادامه داد: تاکید من بر گزاره‌هایی است که به طور جد محور و مدار کار وزارت نیرو برای مدیریت آب در دوره جدید خواهد بود و این فرصتی است تا کسانی که دغدغه توسعه پایدار دارند از جمله نیروهای جوان پژوهشگر بتوانند به نحو موثرتری فعالیت کنند.

اردکانیان با اشاره به برنامه‌های ارائه شده به مجلس به عنوان نقشه راه وزارت نیرو گفت: در دولت پیشنهاد کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مصوب شد که این کارگروه آغاز دوره نسبتا جدیدی در مسئله آب کشور است و در این دوره از ذکر برخورد با شرایط کم‌آبی و خشکسالی که در افکار عمومی به عنوان دوره‌های کوتاه‌مدت و بازه زمانی محدود متبادر می‌شود پرهیز شده و این کارگروه بدون محدودیت زمانی فعالیت خواهد کرد.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل شبکه متخصصان آب و محیط زیست کشور تصریح کرد: در کارگروه سازگاری با آب از تقسیم کردن موضوع آب به منظور ساده‌سازی به بخش‌های مختلف و خلاصه شدن آب به عنوان ماموریت سازمانی برای  هر دستگاه پرهیز می‌شود تا عملا تمامی ذی‌نفعان در سازمان دولت تعریف شوند و در این وضعیت تصمیم‌گیری‌ها یکپارچه می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه مسئولیت سنگین مدیریت آب کشور فقط با همفکری و همراهی تمامی صاحبنظران و دستگاه‌های اجرایی میسر است، ادامه داد: این اجلاس نه برای ارائه نمایش همفکری با متخصصان و نه برای حل تمامی مسائل آب کشور در یک روز و نه برای گرفتن همه ایده‌ها برگزار می‌شود، بلکه ایجاد زمینه‌ای برای گفتگو، اعتمادسازی میان متخصصان، تقویت رویکرد بین رشته‌ای در زمینه آب و شکل دادن به ائتلافی از نخبگان از نسل‌ها و رشته‌های مختلف در زمینه آب برگزار می‌شود.

اردکانیان با اشاره به لزوم نزدیک شدن متخصصان علوم آب و محیط زیست به بخش کشاورزی کشور افزود: می‌خواهیم که فاصله میان وزارت نیرو و اجتماع متخصصان آب و محیط زیست و همه علوم موثر در این زمینه کاهش یابد و ایده‌های موثر برای تقسیم کار و کمبودهای دانشی را جبران کنیم و به سطح بالاتری از اعتماد و همکاری برسیم.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند تعریف مسئله واحد آب هستیم، ادامه دارد: در حال حاضر ظرفیت شرایط و مسائل آب کشور به گونه‌ای است که اگر عالمانه و با تدبیر و احساس مسئولیت مشترک به آن پرداخته نشود قابلیت کور کردن گره‌های زیادی در سطح کشور و جامعه را خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه برای حل چالشهای آب در سطح استانها و شهرها باید بحث نفع و منافع به خوبی تبیین شود،گفت: هر چه سریعتر باید با روش‌های مختلف هم در مجموعه وزارت نیرو و هم در داخل سازمان دولت بین وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها و هم در مجموعه‌های پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین در ارتباط با سایر قوا و در صحنه افکار عمومی به سمت تعریف مسئله واحد آب به پیش برویم.

رضا اردکانیان با اشاره به لزوم حرکت به سمت توسعه فعالیت‌های بین‌المللی حوزه آب اظهار داشت: در عین حال اینکه به بحث‌های تامین آب فکر می‌کنیم، طرح‌های مختلفی را در دست مطالعه داریم و در پی منابع مختلف برای مطالعه این طرح‌ها هستیم اما به هیچ وجه اعتقاد نداریم که قبل از حل و فصل مسائل چگونگی مصرف و مدیریت تقاضا رفتن سراغ طرح‌های بزرگ تامین آب‌های جدید می‌تواند مشکلاتمان را حل کند.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه در این راه با ۱۰۰ درصد امیدواری و اطمینان از موفقیت به فعالیت خود ادامه خواهم داد، بیان کرد: در گام نخست برای این عرصه نیازمند کسانی هستیم که با ۱۰۰ درصد امیدواری و با اطمینان از اینکه ما می‌توانیم با کمک یکدیگر هم‌افزایی ناشی از این هم‌اندیشی را ایجاد کنیم و در موضوع مهم آب نه تنها کشور را از برخی دغدغه‌ها خلاص کنیم بلکه مدلی برای سایر بخش‌ها و مسائل شویم.

در نخستین اجلاس «هم‌اندیشی با متخصصان علوم آب و محیط‌ زیست» که با هدف تعامل مؤثر وزارت نیرو و صاحبنظران حوزه آب و محیط زیست  برگزار شد بر این موارد تاکید شد:

ـ ضرورت استفاده از یک روش نظام­مند برای ارزیابی حکمرانی آب و پیشنهاد راهکارهای بهبود آن بر اساس نهادسازی برای سه نهاد اصلی بازار حاکمیت و جامعه

ـ بررسی اثربخشی قانون تشکیل شورای هماهنگی حوضه­‌های آبریز به همراه بررسی تحولات حکمرانی آب در ایران

ـ ضرورت توجه به مدیریت سازگار منابع آب

ـ مدیریت جامع و هم‌بست منابع آب، خاک و هوا به علت پیوستگی آنان با یکدیگر

ـ مدیریت منابع آب کشور بر اساس حوضه آبریز جایگزین مدیریت بر اساس تقسیمات کشوری شود

ـ بازنگری در ساختار وزارت نیرو با توجه به شرایط منابع آب و راهکارهای حل چالشها

ـ اصلاح نهادی در مدیریت آب کشور

ـ بازنگری در نظامهای موجود در وزارت نیرو نظیر نظامهای تخصیص آب، تحقیقات آب و...

ـ ایجاد نظام حسابداری آب

ـ ایجاد نظام نوآوری ملی بخش آب

ـ تقویت دیپلماسی آب در نظامهای موجود در بخش آب

ـ توجه ویژه موضوع حکمرانی خوب آب و بازنگری در ساختار و نقش وزارت نیرو با توجه به آن

ـ ضرورت تدوین نقشه راه جامع برای افزایش سرمایه اجتماعی و بازطراحی فرآیند اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی

ـ مدیریت تعارض‌ها در سامانه‌های منابع آب

ـ برنامه‌ریزی تخصیص آب کشاورزی

ـ تسهیل مشارکتهای اجتماعی در فرآیند تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در بخش آب

ـ تشکیل کانون خبرنگاران آب و محیط زیست

ـ مدیریت جامع منابع آب

ـ اجرایی کردن سند ملی الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی

ـ الهام گرفتن از میراث فرهنگی تمدنی سازه آبی برای مدیریت منابع آب

ـ ضرورت مطالعات میان‌رشته‌ای آب و ایجاد رشته‌های تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی

ـ ضرورت مطالعات تطبیقی درباره مدیریت آب و اطلاع از تجربیات کشورهای مختلف

ـ نقش سازمانهای مردم‌نهاد در تقویت سرمایه اجتماعی و کنترل بحرانهای اجتماعی و محیط زیستی

ـ ضرورت توجه مدیریت رودخانه‌ها و سیاستهای الزامی آن و مدیریت چالشهای رودخانه‌های فرامرزی

منبع: تسنیم

https://zistonline.com/vdcizvaq.t1avq2bcct.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما