تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۴۵
کد مطلب : 68768
شهردار تهران گفت: ۳۰ درصد آب تهران در شبکه انتقال آب هدر می رود.
۳۰ درصد آب تهران هدر می رود
به گزارش زیست آنلاین، محمدعلی نجفی در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصتهای هیدروپلتیک غرب آسیا افزود: امروز موضوع آب امری پیچیده و تخصصی است که جنبه های اجتماعی و سیاسی پیدا کرده است و در عرصه بین الملل شاهد بحران و چالشهای آب هستیم.

وی ادامه داد: موضوع آب یک مساله بین المللی است و می تواند در سطح منطقه ای٬ ملی و یا در سطح یک شهر مورد بررسی قرار گیرد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ۱۵۰ کشور با چالش آب مواجه هستند. افزایش جمعیت شهری، مصرف بی رویه و تغییر اقلیم و در نتیجه تغییر در سبک زندگی سبب کمبود آب مصرفی و بروز چالش هایی در برنامه ریزی شهری شده است.

وی اظهار کرد: کمبود آب نگرانی جدی در خصوص ادامه حیات بشری و پایداری محیط زیست ایجاد کرده و در سال های اخیر صحبت هایی از بحران امنیتی و تمدنی هم در جریان است. اگر مسئله آب کنترل نشود، ممکن است به زوال یک تمدن بشری در سطح منطقه، کشور و یا یک شهر منجر شود.

نجفی با بیان اینکه ۳۰۰ پیمان بین المللی در حوزه آب میان کشورها منعقد شده است، افزود: دیپلماسی آب نیازمند تخصص، تجربه و هنرمندی است زیرا مسئله آب هم می تواند موجب همکاری بین المللی شود و هم پتانسیل ایجاد جنگ و درگیری دارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد منابع آبی در خاورمیانه مشترک بین کشورها است، تاکید کرد: در ایران بسیاری شهرها از جمله تهران با بحران آب مواجه هستند و اگر یک نگاه آینده نگر داشته باشیم، باید نگران این موضوع باشیم.

وی با بیان اینکه میزان استحصال آب از منابع زیرزمینی دشت تهران سه برابر توان اکولوژیک است، گفت: توان اکولوژیک منابع آبی تهران ۲۵۰ میلیون متر مکعب است، در حالی که برداشت ما از این منابع به ۷۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است و همین مسئله موجب بروز برخی عوارض همچون فرونشست زمین در مناطق مختلف دشت تهران شده است.

نجفی، کیفیت آب تهران را در کنار کمیت آب مهم قلمداد کرد و افزود: کیفیت آب تهران چالش دیگری است، چه در آب سطحی و چه در منابع زیرزمینی با مشکلات جدی کیفیت آب مواجه هستیم. از جمله در ساماندهی روددره فرحزاد از اصلی ترین چالش ها، آلودگی منابع آب رودخانه به دلیل ورود فاضلاب شهری، دولتی و نظامی است که در بالادست رودخانه احداث شده است.

شهردار تهران هدررفت آب را از دیگر چالش های منابع آبی تهران دانست و گفت: بر اساس برخی مطالعات ۳۰ درصد منابع آب در شبکه انتقال آب هدر می رود و باید در انتخاب نوع فضای سبز تهران تجدیدنظر کنیم. اقدامی که در دوره های گذشته انجام نشده است.

نجفی با اشاره به اینکه باید مشکلات و چالش ها را به مردم بگوییم، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات با یک نگاه پوپولیستی فقط می خواهیم موارد مثبت را به مردم بگوییم. میزان سوءمصرف آب در تهران و ایران یکی از بالاترین موارد در دنیا است و باید به فکر اصلاح و ساختار مدیریت آب باشیم.

به گزارش مهر، وی گفت: باید هر چه زودتر کمیته ای با حضور دستگاه های مسئول و اختیارات روشن قانونی با محوریت آب در شهر تهران تشکیل شود و برنامه ریزی منسجمی برای منابع آب تهران صورت گیرد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcevf8p.jh8vpi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما