تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : 68695
زیست آنلاین :بحران محیط زیست در سال ‌های اخیر و اهمیت نقش مدیریت شهری در اداره این بحران، اخیراً رئیس‌جمهوری و شهردار تهران را واداشت تا بر بهبود و توسعه خدمات شهری تاکید کنند.
تهران در حوزه پسماند شهری از سایر شهرها عقب است/ 3000 تن زباله‌ را به برق تبدیل می‌کنیم
 با توجه به نقش معاونت خدمات شهری در بهبود وضعیت محیط‌ زیست، بر آن شدیم تا اقدامات شهرداری تهران را در این راستا بررسی کنیم و به همین منظور از محمد هادی حیدرزاده، مشاور محیط‌ زیست معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، اولویت‌های شهرداری و جایگاه محیط زیست نزد معاونت مذکور را جویا شدیم.
 حیدرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار زیست‌آنلاین، با اشاره به اینکه حوزه محیط ‌زیست یکی از رویکردهای اصلی معاونت خدمات شهری است، گفت: با توجه به تاکیدات مسئولین و اهمیت محیط زیست، عنوان این معاونت از دو سال پیش که معاونت خدمات شهری و فضای سبز بوده است، به معاونت خدمات شهری و محیط زیست تغییر کرد و برای تقویت جایگاه آن در مجموعه شهرداری هم، از ستاد به مرکز، یعنی «مرکز محیط زیست و توسعه پایدار» ارتقا پیدا کرد.
حیدرزاده یکی از رویکردهای اصلی این معاونت را در حوزه محیط زیست دانست و گفت: در حوزه‌های مختلف محیط زیست فعال هستیم که یکی از آن‌ها توسعه فضای سبز است. با توجه به رویکردی که شهرداری نسبت به توسعه فضای سبز دارد، یکی از اقداماتی که از امسال با توجه به بحران آب آغاز شده، کاشت گونه‌های سازگار با کم ‌آبی است. یعنی کاشت چمن کاملاً متوقف شده و گونه‌های بیابانی و گونه‌های نیمه‌خشک در فضای شهری کاشته می ‌شود.
وی ادامه داد: درآینده نیز مطالعات زیست‌ محیطی با جدیت بیشتری تداوم پیدا خواهد کرد. مثلاً در این حوزه انتقال واحد HSE از شرکت ساماندهی به معاونت خدمات شهری در دستور کار است تا بحث ایمنی، بهداشت و محیط زیست، متمرکز بر خدمات شهری و در مرکز محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران مدیریت شود.
حیدرزاه، تهران را در حوزه پسماند شهری نسبت به بعضی شهرهای دیگر کمتر توسعه ‌یافته دانست و از افزایش تعداد نیروگاه ‌های زباله ‌سوز به ‌عنوان راه حل این موضوع یادکرد و افزود: در این خصوص یک مناقصه در حال انجام است تا بتوانیم ۳۰۰۰ تن از زباله‌های تهران تبدیل به برق کنیم.
وی همچنین تصریح کرد: در بحث زباله‌های بیمارستانی هم یک تفاهم‌نامه بین شهرداری، محیط زیست و وزارت بهداشت منعقد شده است که زباله‌سوز‌های بیمارستانی از نسل جدید که خود تولید آلودگی نکند، هم تهیه شود.
حیدرزاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون نسل جدید زباله‌سوز در تهران وجود دارد، گفت: زباله‌سوز ۲۰۰‌تنی‌ واقع در منطقه کهریزک تهران، به‌صورت آنلاین قابل رصد است و آلودگی نیز تولید نمی‌کند. فرآیند مدیریت پسماند ما مانند تمام دنیا به ‌شکل ترکیبی یعنی هم سوزاندن زباله و هم بازیافت آن است. البته در فرآیند جمع‌آوری زباله با بسیاری از کشورها متفاوت هستیم. ما عوارض را سالانه و براساس تعداد خانوار (حدوداً ۱۵۰هزار تومان) اخذ می‌کنیم که این منطقی نیست چرا که ممکن است یک خانوار چهار نفره بیش از یک خانوار هشت ‌نفره زباله تولید کنند ولی این احتمالات در فرآیند تصمیم‌گیری‌های ما نادیده گرفته شده است.
وی افزود: میزان تولید زباله را نمی‌توان به صورت منطقی محاسبه کرد چرا که زباله‌های ما در مخزن جمع‌آوری می‌شود ولی در کشورهای دیگر میزان تولید زباله کاملاً مشخص و قابل اندازه‌گیری است و تغییر این شرایط مستلزم یک تغییر و برنامه‌ریزی مجدد و اساسی است و این فرآیند بهتر است که بخش خصوصی واگذار شود.
مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران، ارائه راهکارهایی درباره نظارت بر مناطق توسط مرکز محیط ‌زیست معاونت خدمات شهری و توسعه پایدار را اولین اولویت زیست‌محیطی شهرداری تهران دانست و افزود: دیگر اولویت ما استانداردسازی خدمات شهرداری براساس شاخصه‌های زیست‌محیطی است.
حیدرزاده در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از طرح‌های شهری، ارزیابی زیست‌محیطی ندارند، گفت: دو نوع ارزیابی زیست‌محیطی داریم. یکی مصوبه قانونی شورای‌عالی محیط زیست و دیگری مطالعات زیست‌محیطی که تا در دوره قبل شورای شهر تهران الزام قانونی پیدا کردند.
وی همچنین روابط میان شهرداری و دولت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: روابط از منظر زیست‌محیطی بهتر از گذشته شده است. با توجه به هماهنگی سیاسی میان شهرداری و دولت، مثلاً در کمیسیون امور زیربنایی تعامل میان شهرداری و دولت و بقیه کمیسیون‌های مشترک مثبت است و همکاری خوبی میان این دو صورت می‌گیرد.

https://zistonline.com/vdcdk909.yt0jn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما