تاریخ انتشار :شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۰۱
کد مطلب : 68675
رئیس مرکز مدیریت محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران مطرح کرد؛

ضرورت رواج کسب‌وکارهای زیست‌محیطی

دکتر صدرالدین علیپور؛ رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران روز گذشته در بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی «محیط زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی» درباره دیدگاه خود نسبت به این نمایشگاه و برنامه ‌های زیست ‌محیطی شهرداری با خبرنگار زیست‌آنلاین به گفت‌و‌گو پرداخت.
ضرورت رواج کسب‌وکارهای زیست‌محیطی
به گزارش زیست آنلاین ،علیپور حضور شرکت ‌‌های خصوصی را در این نمایشگاه پررنگ ‌تر از سایر بخش‌ ها دانست و گفت: اصل هم همین است و پروژه‌ های زیست ‌محیطی باید با مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی و مردم به سرانجام برسد. باید در حوزه اجرایی مشارکت شرکت‌ های خصوصی و تشکل‌ های محیط‌زیستی که البته حضور این تشکل ‌ها در این دوره از نمایشگاه کمرنگ بود، را جلب کرد و در حوزه سیاست‌گذاری، کار را به دولت، مجلس و دستگاه‌های نظارتی سپرد.
وی افزود: من فکر می‌کنم حضور کمرنگ سمن ‌ها به هر حال یک ضعف است. حضور تشکل ‌ها و سازمان‌ های مردمی یک اصل است و NGO های تخصصی و دانشگاهی می ‌توانند بسیار موثر باشند.
علیپور در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری در این نمایشگاه حضور ندارد، گفت: از ما برای حضور در این نمایشگاه دعوت نشد و در جریان برگزاری آن نبودیم و اگر اطلاع داشتیم احتمالاً برای حضور در این نمایشگاه تمایل داشتیم چرا که شهرداری در حوزه محیط ‌زیست دستاوردهایی دارد و تفاوتش با دستگاه‌ های دیگر این است که خود هم سیاست ‌گذار است و هم مجری. به‌طور کل به نظر من وجود چنین نمایشگاه‌ هایی خوب است و هرچه محیط‌زیست را با سایر حوزه‌‌ ها مثل صنایعی که رویکردهای زیست محیطی دارند درگیر کنیم، عملاً محیط‌زیست جاری‌ و ساری‌تر خواهد شد.
علیپور تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که به نظر من وجود دارد، کسب ‌و‌کار محیط ‌زیستی است و آن را هم باید در اینجا رواج دهیم و در کنار اینکه اقتصاد رونق پیدا می کند و کارهای خصوصی انجام می ‌شود، مشاغلی توصیه شوند که با محیط ‌زیست سازگار باشند، نه اینکه صنعتی آلاینده باشد و در چنین نمایشگاهی هم شرکت کند.
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اولویت‌ های زیست‌ محیطی شهرداری، گفت: در حال حاضر سیاست اصلی شهرداری تهران شهر هوشمند است تا کیفیت خدمات بالا برود و به مولفه‌ های محیط‌ زیست کمک شود. وقتی دسترسی‌ ها به امکانات و خدمات بیشتر شود، مثلاً در حوزه حمل ‌و نقل اگر از سیستم‌ های هوشمند استفاده شود به کاهش ترافیک کمک می‌شود و مشکلات رفع خواهند شد. یا مثلاً در حوزه پسماند خدماتی که ارائه می‌ شود اگر منطبق با آخرین ابزارها و فناوری‌های روز دنیا باشد، شاهد کاهش حجم پسماند و متعاقباً کاهش آلودگی خاک خواهیم بود. در کنار این سیاست ها، مسائلی مانند بحران آب و بحث انرژی هم از سیاست ‌های اصلی ما است.
وی درخصوص تامین بودجه پروژه شهر هوشمند گفت: اساساً سیستم شهر هوشمند تعامل جدی با بخش خصوصی است و باید به شکلی طراحی شود که شرکت‌های خصوصی مشارکت کنند. مثلاً خدمات و کارها براساس درآمدی که بعداً کسب می‌شود طراحی شود؛ مثل اسنپ یا دیجی‌کالا و استارتاپ ‌های شبیه به این‌ها که هم یک کار اقتصادی ویژه و پردرآمد هستند و هم در حوزه‌ای مانند حمل‌ و نقل کمک ‌کننده هستند. ما به‌دنبال چنین کارهایی هستیم که هم بخش خصوصی به سود برسد و هم ما بتوانیم کیفیت خدمات را بالا ببریم. اساس کار به این صورت است و نه اینکه شهرداری بودجه جداگانه‌ای به این کار اختصاص دهد.
علیپور در پاسخ به این سوال که آن بخش از ۱۳هزار میلیارد تومان عوارض صنایع آلاینده که به حساب شهرداری واریز شده، صرف چه چیزی شده است، گفت: بنابر اطلاعاتی که ما داریم، شهرداری در بخش احداث زیرساخت مترو و اتوبوس‌رانی مطالبات چندین‌ساله از دولت دارد. مثلاً در حوزه مترو براساس قانون، ۵۰درصد هزینه را باید شهرداری تامین کند و ۵۰درصد را دولت که محقق نشده است.
 

https://zistonline.com/vdcbs0b0.rhbwzpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما