تاریخ انتشار :شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 68663
محققان ایتالیایی با جمع‌بندی نتایج ۶ هزار مطالعه طی دو دهه گذشته، مصرف ذرت تراریخته را برای پیشگیری از سرطان مفید دانستند.
مصرف ذرت تراریخته در پیشگیری سرطان مفید است
به گزارش زیست آنلاین، محققان ایتالیایی با بررسی بیش از ۶ هزار مطالعه انجام شده طی ۲۱ سال گذشته در یک متاآنالیز به نتایج قابل توجهی درباره مصرف محصولات تراریخته دست یافتند.

مطالعات متاآنالیز جزو معتبرترین اسناد علمی است و به واسطه تنوع و تعدد منابع به محققان امکان می‌دهد که به نتایج جامع‌تر و قابل اعتمادتر از نتایج صرف یک مطالعه دست یابند.

این متاآنالیز که در مجله Scientific Reports منتشر شده است، نشان می‌دهد نه تنها مصرف محصولات تراریخته خطری برای سلامتی انسان محسوب نمی شوند، بلکه مصرف این محصولات به دلیل اینکه کمتر در معرض مواد زیانباری مانند آفلاتوکسنی قرار دارند، می‌تواند تاثیر مثبت بر سلامتی داشته باشد.

مایکوتوکسین‌ها مواد شیمیایی تولید شده توسط قارچ ها، برای انسان ها و حیوانات سمی و سرطانزا هستند. درصد قابل توجهی از ذرت های ارگانیک و غیرتراریخته به دلیل عدم امکان مقابله مؤثر با آفات حاوی مقادیری از مایکوتوکسین ها هستند. اما ذرت تراریخته به دلیل مقاومت به آفات به میزان قابل توجهی مایکوتوکسین کمتری دارد.

یکی از طرق ایجاد قارچ و مایکوتوکسین‌ها در محل‌ها آسیب است. اما گیاهان تراریخته به گونه ای اصلاح می شوند که آسیب کمتری از جانب آفات به آنها وارد شود.

آفات و حشرات گیاه را زخمی کرده و سیستم ایمنی گیاه را ضعیف می کنند و آن را برای ابتلا به قارچی که انواع مایکوتوکسین‌ها به ویژه آفلاتوکسین تولید می کند، مستعدتر می سازند.

آنالیزهای صورت گرفته از ۶ هزار مطالعه صورت گرفته در این باره، نشان می دهند که گونه های ذرت تراریخته عملکرد ذرت را در سراسر جهان از ۵.۶ تا ۲۴.۵ درصد در مقایسه با گونه های غیرتراریخته ذرت افزایش داده است.

به گزارش مهر، محققان همچنین متوجه شدند که محصولات ذرت تراریخته مایکوتوکسین – محصولات جانبی شیمیایی سمی از کلونیزاسیون – به مراتب کمتری (به میزان ۳۶.۵ درصد کمتر، بسته به نوع) داشتند.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcipqaq.t1avq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما