تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : 68596
کیپ تان حالا تبدیل شده است به آینه تمام نمای آینده‌ای که در انتظار بسیاری از کشورهای دنیا مخصوصا کشورهای خاورمیانه هست. طاعون خشکسالی بر سر کیپ‌تان گسترده شده است.
کیپ‌تاون بدون آب؛ آینه تمام‌نمای آینده خاورمیانه‌ای‌ها
به گزارش زیست آنلاین:  توریستی‌ترین شهر آفریقای جنوبی، هنوز هم با شرایط خشکسالی در نبرد است. شهر کیپ‌تان در حال خشکی کامل است. خشکسالی طاعونی است که در سه سال گذشته استان کیپ غربی را مبتلا کرده است.

بیشتر سدهای این منطقه حالا کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود آب دارند. اگر قرار باشد افت سطح آب سدهای این شهر ادامه داشته باشد، تا ماه ژوئن این شهر کاملا بی‌آب خواهد شد.

(روز صفر)، روزی است که به عنوان روز تمام شدن ذخیره آبی کیپ‌تان نام‌گذاری شده است. حالا این روز از همیشه به کیپ‌تان نزدیک‌تر است.

وب سایت آفریکن نیوز نوشته است که «روز صفر» در چهارم ژوئن فراخواهد رسید.

معنی این نوشته این وب سایت این است که از روز چهارم ژوئن این شهر دیگر هیچ آبی نخواهد داشت. پیش از این گفته شده بود «روز صفر» در روز ۲۱ آوریل خواهد بود.

شاید تا پیش از این کسی باور نمی‌کرد در قرن بیست و یکم و در دنیای مدرن یک شهر بزرگ به عنوان پایتخت یک کشور، کاملا بدون آب باشد.

هرچند هر از گاهی نرمه بارانی باریده است. اما این کلانشهر مجبور شده است تا محدودیت‌های سطح ۶B برای آب در نظر بگیرد. یعنی مصرف آب روزانه هر شهروند در این شهر باید کمتر از ۵۰ لیتر باشد.

مقامات شهر در همه نقاط شهر آگهی‌هایی چسبانده‌اند که به مردم آموزش می‌دهد با ۵۰ لیتر آب در روز چه باید کرد.

این هفته اندک بارانی در کیپ تان بارید. ۸ میلی‌متر باران. اما این باران برای عقب انداختن «روز صفر» اصلا کافی نیست. کیپ تان باید تا زمستان بعدی صبر کند. شاید تا آن هنگام دل «تغییرات اقلیم» اندکی برای این شهر به رحم بیاید.

اما وضعیت همچنان آشفته است. مشکل فقط کمبود آب نیست. مشکل تنش‌هایی است که کمبود آب به وجود خواهد آورد.

بسیاری نسبت به عوارض این کمبود آب بر روی اقشار آسیب‌پذیر جامعه و فقرا هشدار می‌دهند. فقرایی که حتی وسیه نقلیه مناسب برای رسیدن به مکان‌هایی را ندارند که بتوانند جیره روزانه آب خود را به دست آورند.

کیپ تان آینه تمام نمای آینده‌ای است که در انتظار بسیاری از کشورهاست. کشورهایی که شاخصه آنها کشورهای خاورمیانه هستند. خاورمیانه‌ای که چند سالی هست نبود آب و خکشالی آتش‌افروز تنش‌های بسیاری در آن بوده است.   / منبع : انرژی_امروز

https://zistonline.com/vdcd9k09.yt0jn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما