تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 68509
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: در اجرای طرح کنتورهای هوشمند گاز از فناوری پیشرفته اینترنت اشیا استفاده می‌شود.
استفاده از اینترنت اشیا در کنتورهای هوشمند گاز
به گزارش زیست آنلاین، سعید مومنی، درباره روند پیشرفت نصب کنتورهای هوشمند گاز گفت: برای راه‌اندازی کنتورهای هوشمند در ایران همانند کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان از فناوری اینترنت اشیا(IOT)، برای هوشمندسازی استفاده می‌کنیم.
وی افزود: از پارسال که برای نصب کنتورهای ارتقایافته اقدام کردیم، مطالعات اجرای طرح کنتورهای هوشمند نیز انجام شد و اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد که در قالب دو بخش اجرایی می‌شود.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ادامه داد: در بخش نخست سراغ کنتورهای قدیمی با مدت عمر طولانی رفتیم و در فناوری و مواد مصرفی آنها تغییراتی ایجاد کردیم تا میزان دقت سامانه‌های اندازه‌گیری افزایش یابد. با این کار نه شرکت ملی گاز به عنوان ارائه‌دهنده خدمات دچار خسارت می‌شود، نه مشترکان به عنوان مصرف‌کننده.
مومنی با بیان این‌که افزایش دقت کنتورها در نصب و استفاده از کنتورهای ارتقایافته محقق شده، اظهار کرد: بیش از یک سال طول کشید تا در جلساتی که با سازندگان و تولیدکنندگان داخلی داشتیم، استفاده از کنتورهای ارتقایافته مصوب شود و اکنون حدود یک میلیون کنتور ارتقایافته در سراسر کشور در حال نصب و استفاده است.
وی درباره بخش دوم استفاده از کنتورهای هوشمند تصریح کرد: بخش دوم این طرح بحث خدمات‌رسانی است، بر این اساس، در فراخوان پارسال جذب پیمانکار، تعدادی از شرکت‌های داخلی و خارجی برای اجرای طرح، اعلام آمادگی کردند.
شایان ذکر است بخش‌هایی از این فناوری در این کنتورها خارجی است که اکنون در مرحله بومی‌سازی از سوی شرکت‌های داخلی قرار دارد و در صورتی که پیمانکار خارجی متقاضی اجرای آن باشد لازم است با یک شرکت ایرانی همراه شود تا به صورت مشترک این اقدام را انجام دهند.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان این‌که در طرح پایلوت، تعدادی کنتور هوشمند در شهر مشهد نصب شده و همواره تحت کنترل هستند، گفت: اجرای نهایی این طرح به برنامه‌ریزی، بودجه و منابع مالی مشخص احتیاج دارد که این موضوع در قانون بودجه سال ۹۷ نیز مطرح شده و در انتظار بررسی و تصویب مجلس شورای اسلامی است تا بتوانیم با یک برنامه مشخص بیش از ۲۰ میلیون مشترک خانگی را پوشش‌دهیم، البته این موضوع بیش از ۱۰ سال طول خواهد کشید و اگر این اتفاق رخ دهد، جزو کشورهای پیشرو در زمینه نصب کنتورهای هوشمند خواهیم بود.
مومنی با تاکید بر این‌که همه مشترکان جدید گاز از کنتورهای ارتقایافته استفاده می‌کنند، اظهار کرد: هزینه نصب این کنتورها فعلا برعهده شرکت ملی گاز است، اما تامین هزینه‌های نصب این کنتورها به منابع مالی نیاز دارد که باید از سوی دولت در خصوص آن تصمیم‌گیری شود و بخشی از هزینه‌ها را دولت تامین کند، بنابراین راهکارهای تامین منابع مالی نیازمند ابلاغ از سوی مسئولان مربوط است.
وی تصریح کرد: با توجه به این‌که توسعه گازرسانی در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان بی‌نظیر است، لازم است به فناوری روزآمد دنیا در زمینه قرائت کنتور و سایر خدمات مانند تعمیرات و امداد مجهز شویم تا افزون بر افزایش سطح رفاه مردم،  گامی در جهت حفظ منافع ملی کشور برداریم.
به گزارش انرژی امروز، اینترنت اشیا(IOT: Internet Of Things )، به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شوند اشاره می‌کند که می‌توان آنها را به وسیله اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت مدیریت کرد.
اینترنت اشیا به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و کاربران‌شان تعامل برقرار کنند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک.
به گزارش شانا، اتحادیه بین‌المللی مخابرات، اینترنت اشیا را «زیرساختی جهانی برای جامعه اطلاعاتی که بر اساس فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی دارای قابلیت تعامل‌پذیری از پیش موجود و رو به رشد از طریق اتصال (فیزیکی و مجازی) چیزها خدمات پیشرفته‌ای را ممکن می‌سازد» تعریف کرده‌ است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdchwmn-.23n6vdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما