تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۴۵
کد مطلب : 68506
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد گفت: امسال ٣١١٧ میلیاردتومان اعتبار برای توسعه سامانه های نوین آبیاری پیش بینی شده و تاکنون ٤١ درصد آن تخصیص یافته است.
پیش بینی٣١١٧میلیاردتومان اعتبار برای توسعه سامانه های نوین آبیاری
به گزارش زیست آنلاین، عباس زارع در نشستی خبری با بیان اینکه برای توسعه سامانه های نوین آبیاری، در سالجاری ٣١١٧ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است، گفت: ٢٢٧٥ میلیارد تومان از این اعتبارات از محل بودجه سنواتی و حدود ٨٤٠ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی است.

وی گفت: تاکنون از محل صندوق توسعه ملی حدود ٩٠ درصد و از محل بودجه سنواتی حدود ٢٣ درصد اعتبارات تخصیص داده شده؛ بنابراین در مجموع حدود ٤١ درصد اعتبارات پیش بینی شده تخصیص داده شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وزارت جهاد در راستای افزایش بهره وری آب و خاک و تولید پایدار محصولات کشاورزی برنامه های راهبردی را در طول دولت های یازدهم و دوازدهم اجرا کرده است، ادامه داد: یکی از این اقدامات توسعه سامانه های نوین آبیاری است.

زارع تصریح کرد: در این راستا برنامه توسعه سامانه های نوین آبیاری، سالانه به میزان ٢٥٠ هزارهکتار در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی اضافه کرد: در سالجاری برنامه تجهیز ٢٨٥ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری در دستور کار بوده که ١٤٠ هزار هکتار آن تجهیز و تحویل داده شده است.

زارع گفت: با این اقدام؛ یک میلیارد  و ٢٥٠ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می شود ضمن اینکه این کار باعث افزایش ٣٠ درصدی تولید محصولات کشاورزی و کاهش ٣٠ درصدی کود و سموم شیمیایی می شود.

مشاور وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح( سال ۶۹) تاکنون، یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است، گفت: این اقدام صرفه جویی در مصرف ۷.۵ میلیارد مترمکعب آب را به همراه دارد. 

زراع تصریح کرد: ۳۰هزار هکتار از مزارع گندم و جو تحت آبیاری تیپ قرار گرفته و از سال آینده توسعه آبیاری‌های زیرسطحی و موضعی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه توسعه سیستم های نوین آبیاری هوشمند در مزارع، در دستور کار قرار دارد، افزود: تعاملات خوبی در این زمینه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است. 

به گفته این مقام مسئول، ۱۰ درصد از هزینه‌های توسعه سیستم‌های نوین آبیاری مربوط به هوشمندکردن آنها است که در این ارتباط در حال همکاری با وزارت ارتباطات هستیم.

زارع در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه  ۸.۷ میلیون هکتار از اراضی کشور باید تحت سامانه‌های نوین آبیاری قرار گیرد، گفت: تا به امروز ۲۰ درصد از اراضی کشور تحت آبیاری‌های نوین قرار گرفته‌اند که این رقم بدون در نظر گرفتن مناطق گرمسیری و خوزستان (طرح احیای اراضی خوزستان) است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در استان هرمزگان ۶۲ درصد، چهارمحال بختیاری ۴۴ درصد و نیم، همدان ۴۳ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۴۰ درصد و کردستان ۳۹ درصد از سال ۶۹ تا به امروز اراضی آن به سامانه‌های نوین آبیاری تبدیل شدند.

وی با اشاره به اینکه با وجود اینکه در برنامه پیش‌بینی شده ۴ هزار هکتار اجرای نوین آبیاری شده است، اظهارداشت: با وجود اینکه ظرفیت‌های فنی را در ارتباط داریم اما باید در نظر داشت تحقق این امر با تقاضای کشاورزان است.

زارع در ادامه با بیان اینکه در راستای توسعه سامانه های نوین آبیاری، قرار است آگاهی مردم را افزایش دهیم تا بهره برداران از مزایای این طرح بیشتر اطلاع داشته باشند، گفت: دومین نمایشگاه بین المللی سیستم های نوین آبیاری ۵ تا ۸ اسفندماه در تهران برگزار می شود. 

به گزارش مهر، وی افزود: تاکنون ۶۰ شرکت داخلی و ۱۰ شرکت خارجی از کشورهای سوئیس، تایوان، ترکیه، چین، ایتالیا و فرانسه برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcepn8p.jh8v7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما