تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 68254
معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: کاهش دبی رودخانه کارون به تدریج اثرات منفی خود را بر زندگی مردم خوزستان نشان می دهد.
کاهش دبی کارون به تدریج اثرات منفی خود را نشان می دهد
به گزارش زیست آنلاین، مصطفی شبه در نشست شورای آب و برق استان خوزستان اظهار کرد: در ارتباط با بحث خشکسالی، حوزه های زهره، خیرآباد و مارون بحرانی هستند ولی رهاسازی آب به تالاب شادگان نیز امشب در دوره اول تمام می شود.

وی افزود: به واسطه افزایش درجه حرارت و تقاضای حجم بیشتر آب برای مصرف کشاورزی، بحران بیشتر تجدید می شود.

شبه با اشاره به اینکه فعالیت پمپاژ ایستگاه ویس در حوزه رودخانه کارون مشکلاتی ایجاد می کند، افزود: ترکش های بحث ویس به تدریج ایجاد می شود، ایستگاه های آب شرب نیز تحت تأثیر کاهش دبی آب قرار خواهند گرفت.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه در حوزه کرخه شرایط به نسبت بهتر است، گفت: کاهش دبی رودخانه کارون به تدریج اثرات خود را نشان خواهد داد.

هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه و طرحهای جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: ۱۲ درصد پوششی برفی ظرف دو هفته قبل داشتیم که امروز به ۲۳ درصد رسیده است. طی این مدت همچنین ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب ورودی به سدها و ۳۳۶ میلیون خروجی داشتیم.

وی افزود: ۴۴ میلیون از حجم مخازن به دلیل افزایش مصرف کاهش پیدا کرده و حجم مفید ذخیره یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون مترمکعب است.

حسونی زاده با اشاره به اینکه در صورت ادامه این وضعیت سه میلیارد کسری مخازن خواهیم داشت، گفت: به صدا و سیما پیشنهاد می شود که میزگردهایی به غیر از مدیران، مثلا اساتید دانشگاهی برگزار و وضعیت جهانی خشکسالی و اثرات آن، تغییر اقلیم و همچنین تاریخچه خشکسالی در ایران را برای مردم تبیین کنند.

به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه در رابطه با خشکسالی، شنبه گذشته وضعیت را به وزیر نیرو گزارش داده ایم، خبر داد:۳۰ بهمن دبیران آب و محیط زیست (۳۰۰ نفر) برای حضور در ورکشاپ دعوت شده اند تا فرهنگ سازی لازم در زمینه آموزش و پرورش را داشته باشیم.

 

 

 

https://zistonline.com/vdceew8p.jh8vni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما