تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 68244
زیست آنلاین: دانشمندان می گویند نهنگ های نیش سفید و کوسه ها در معرض خطر افزایش آلودگی ناشی از پلاستیک به خصوص بلع ذرات کوچک پلاستیکی هستند.
 ذرات پلاستیک جان نهنگ ها را به خطر انداخت
به گزارش زیست آنلاین: مطالعات جدید نشان می دهد که نهنگ ها، برخی کوسه ها و گونه های دیگر دریایی به طور فزاینده ای توسط آلودگی های پلاستیکی در اقیانوس ها تهدید می شوند.

گونه هایی از قبیل نهنگ ها و کوسه ها که از طریق فیلتر کردن آب دریا موجوداتی مانند پلانکتون ها را شکار می کنند، بدین صورت ذرات کوچک پلاستیکی را نیز جذب می کنند.

بعضی از این گونه ها توانایی خود را در جذب مواد مغذی از دست خواهند داد و ممکن است عوارض جانبی سمی بر چرخه زندگی آنها داشته باشد.

مطالعه جدیدی که در مجله Trends in Ecology and Evolution منتشر شده است، تحقیقات بیشتری در مورد آلودگی اقیانوس ها توسط پلاستیک های کوچک بررسی می کند زیرا در حال حاضر تاثیر ذرات کوچک پلاستیکی بر روی اقیانوس ها به خوبی درک نشده است. دانشمندان، از طریق مورد آزمایش قرار دادن بدن نهنگ ها، قطعه های بزرگی از پلاستیک ها را که موجب جراحات این موجودات می شده است بررسی نمودند، اما تاثیر میکرو پلاستیک ها، با اینکه به همان اندازه مضر است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

Elitza Germanov، پژوهشگر بنیاد دریایی Megafauna می گوید: "با وجود تحقیق های در حال رشد در مورد میکرو پلاستیک ها ی موجود در محیط دریایی، تنها چند مطالعه وجود دارد که اثرات آن ها را بررسی کرده است.

با این حال مشخص شده است که آلودگی میکرو پلاستیک ها منجر به کاهش جمعیت این گونه ها خواهد شد.

در نهایت این نوع آلودگی حاصل از میکرو پلاستیک ها می تواند بسیاری از گونه های نهنگ، کوسه و گونه های دیگر دریایی را به سمت انقراض بکشد.

 Maria Cristina Fossiاستاد دانشگاه Siena اظهار داشت که تحقیقات در مورد کوسه ها و نهنگ ها تأیید کرده اند که "قرار گرفتن در معرض سموم مرتبط با پلاستیک تهدیدی جدی برای سلامتی این حیوانات است زیرا می تواند هورمون ها ی آن ها را نیز تحت تاثیر و تغییر دهد."/ منبع : theguardian

https://zistonline.com/vdcdox09.yt0jo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما