تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 68239
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: طی ۴ سال گذشته سالانه ۶ درصد بهره وری آب را افزایش دادیم که معادل صرفه جویی سالانه ۴,۵ میلیارد مترمکعب آب است و در صورت استمرار آن تا پایان برنامه ششم، بحران آب مدیریت می شود.
افزایش سالانه ۶ درصدی بهره‌وری آب در کشاورزی
به گزارش زیست آنلاین، عباس کشاورز در نشست خبری افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته میزان تولید گندم طی سال جاری ۱۲,۶ میلیون تن پیش بینی شده بود که با وجود کاهش میزان بارندگی ۱۲.۳ میلیون تن گندم طی سال جاری در کسور تولید شده، همچنین کارایی مصرف آب در تولید گندم از ۵۰۰ گرم  ۵ سال گذشته به ۷۵۰ گرم رسیده به طوری که هم اکنون از هر متر مکعب آب ۷۵۰ گرم گندم تولید می شود.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان ۹ رقم جدید گندم را برای ورود به اراضی کشاورزی معرفی کردند، گفت: کنترل آفت سن گندم در حد استاندارد رعایت می شود و سال آینده خسارت ناشی از سن گندم وجود نخواهد داشت.

کشاورز افزود: طی سال جاری در تولید برنج توفیق ۱۱۳ درصدی حاصل شد به گونه ای که تولید این محصول به ۲,۲ میلیون تن رسید، این در حالی است که میزان تولید برنج طی سال جاری ۱.۹ میلیون تن برآورد می شد، همچنین تولید و توزیع ۳ هزارتن بذور گواهی شده برنج صورت گرفته، تعداد کمباین برنج قبل از ۴ سال گذشته یک هزار و ۱۰۸ دستگاه بوده که طی ۴ سال گذشته ۵ هزار و ۶۴۰ دستگاه کمباین برنج به عرصه های زراعی وارد شده است.

وی افزود: برای تامین علوفه دام  کشت ارقام جدیدی مانند آمارانتوس، سورگوم، چغندرعلوفه ای، ارزن و انواع ذرت کوتاه رس و میان رس آغاز شده است.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی بیان کرد که کشت کینوا برای اولین بار در سطح ۲۴ هکتار از اراضی استان های خراسان جنوبی، رضوی، قم، اصفهان، زابل و یزد آغاز شده که این گونه به شوری و خشکی مقاوم است و برای افرادی که نسبت به گلوتن گندم حساسیت دارند گیاه مناسبی است.

کشاورز به اشاره به اینکه در گذشته به واردات شکر وابسته بودیم و ۵۵ درصد شکر مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد، گفت: با تدبیر دولت یازدهم عملکرد کشت بهاره چغندرقند از ۴۲ تن در هکتار سال ۹۲ به عملکرد ۶۰ تن در هکتار سال ۹۶ دست یافتیم که این میزان عملکرد در حد اتحادیه اروپا است.

به گزارش ایانا، وی اظهار کرد: با تدبیر دولت یازدهم کشت پاییزه چغندر ترویج شد که میزان مصرف آب در این نوع کشت یک سوم کشت چغندر بهاره است، میانگین عملکرد چغندر کشت پاییزه به ۷۴ تن در هکتار رسیده و از هر هکتار زمین بیش از ۱۲ تن شکر برداشت شده است، همچنین رکورد تولید چغندرقند در طول تاریخ با همین مساحت ها معادل ۱۲۰ هزارهکتار چغندربهاره و ۱۱ هزارهکتار چغندر پائیزه شکسته شده و تا امروز حدود ۸ میلیون و ۵۰ هزار تن چغندر تولید کردیم که با احتساب شکر نیشکری رکورد تولید یک میلیون و ۲۰ هزارتن شکر در کشور شکسته می شود.

 

 

https://zistonline.com/vdchwin-.23n6xdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما