تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : 68143
زیست آنلاین :گسترش بیکاری وحاشیه نشینی در شهرها ،آلودگی محیط زیست ، فقر وفساد شهری ومساله مسکن تنها برخی از پیامدهای منفی شهر نشینی می باشد.به وجود آمدن اینگونه مسایل در کنار چگونگی تخصیص بهینه فضای شهری باعث شکل گیری مفهوم اقتصاد شهری شده است.
 انرژی پاک و اقتصاد شهری
مقدمه

با نگاهی به مفاهیم اقتصاد شهری می توان شهرهارا به عنوان مهم ترین مراکز اجتماعات بشری قلمداد کرد که اثرگذاری بسیاری برعملکرد اقتصاد هر کشور دارند.
امروزه  شهر به عنوان يك چشم انداز ,  موجودي زنده وداراي هويتي است كه حياط ونشاطش در گرو توجه ,تفكر وكار بي وقفه است . مفهوم  شهر در كنار روند تغييرات شتابدار عرصه كنوني همانند ساير مفاهيم، معنايي تازه ونويني پيداكرده است .ازهمين رو هر شهرمي بايست با اولويت بندي تقاضاي منطقه اي وشرايط اقليمي , افزون برخدمات دهي روزانه درجريان روند تغييرات وتحولات جديد قرار بگيرد.
گسترش بیکاری وحاشیه نشینی در شهرها ،آلودگی محیط زیست ، فقر وفساد شهری ومساله مسکن تنها برخی از پیامدهای منفی شهر نشینی می باشد.به وجود آمدن اینگونه مسایل در کنار چگونگی تخصیص بهینه فضای شهری باعث شکل گیری مفهوم اقتصاد شهری شده است.
 بدون ترديد فرهنگ سازی به عنوان عامل مهم در انتقال و توسعه‌ي مهارت‌ها، يكي از محورهاي اصلي رشد وتوسعه اقتصادشهری است. حتي برخي عقيده دارند كه تكامل اين بخش است كه موجب تكامل ساير بخشها مي گردد.   
نقش شهرداری در اقتصاد شهروندان
 پیداست که مدیریت شهری جهت تأمين‌ هزينه‌هاي‌ زندگي‌ خانوارها‌ نقش اساسی دارد.یکی از مواردی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد ایجاد انگیزه  و ارائه آموزش جهت مشارکت در فعالیتهای اقتصادی شهرداریها است که گام موثری در توسعه اقتصادی شهروندان محسوب می گردد .
جايگاه شهرداري به عنوان يك نهاد محلي در مديريت وسياستگذاري شهري داراي اهميت فراواني است . بدون تردید ايفاي نقش مناسب شهرداري در اقتصاد ومديريت بهينه شهري نيازمند آموزش شهروندی  همه جانبه است. یکی از جنبه های مهم، ارائه آموزش  شیوه های نوین استفاده از انرژی پاک جهت شهرداری ها وشهروندان است .
 یکی از مولفه های اقتصاد شهری وضعیت اقتصاد خانوارهاست که در چرخه فعاليتهاي اقتصادي در كنار دولت وبنگاهها , داراي نقش بسيار مهمي است .درآمد وهزينه خانوارها وتركيب آن , مهمترين شاخص تعيين كننده وضعيت خانوارهاي شهري است .
 درآمد خانوارهاي شهري به در آمدهاي پولي وغير پولي تقسيم مي گردد.وهزينه خانوار شهري  شامل هزينه هاي خوراكي و هزينه هاي غير خوراكي شامل: پوشاك , مسكن , لوازم واثاث , بهداشت ودر مان , حمل ونقل وارتباطات , تفريحات , سرگرمي ها وخدمات فرهنگي , كالاها وخدمات متفرقه خانوار می باشد.


فرهنگ سازی استفاده از انرژی پاک

شهرداریها دارای امکانات ومنابعی برای آموزش شهروندا ن است که این مقوله خود می تواند منجر به ایجاد منابع درآمدزایی برای خانوارها گردد. به طور کلی علم اقتصاد به دنبال دستیابی به بهترین راه ها برای استفاده مطلوب از منابع محدود است از اینرو یکی از راهکارهای مناسب جهت ارتقاء درآمد خانوارها بکارگیری منابع وظرفیت های خاموش شهرداریها در آموزش مهارتهای موردنیاز شهروندان ا ست که یکی از این موارد ترویج  تولید برق از انرژی خورشیدی است وفروش آن به شرکت توزیع برق است که با تعرفه مشخص خردیداری می گردد .


آموزش خانواده هاجهت بکارگیری انرژی های نو
یکی از زمینه هایی که علاوه بر افزایش منابع درآمد زایی می تواند باعث کاهش هزینه های خانوارهای شهری گردد بکارگیری انرژی خورشیدی در ساختمانهاست .که در ادامه به مواردی از کاربرد آن اشاره می گردد:

 سیستم های گرمایش و سرمایش خورشیدی
در زمينه گرمايش با استفاده از انواع گرمكن هاي خورشيدي مي توان استفاده كرد. همچنين با افزودن سيستم خورشيدي به سيستم تبريد جذبي علاوه بر آب گرم مصرفي و گرمايش از اين سيستم‌ها در فصول گرما براي سرمايش ساختمان نيز استفاده می گردد                                    .                             .
بيان ساليانه مصرف انرژي كشور نشان دهنده آن است كه بيشينه ميزان مصرف انرژي در ماه هاي گرم سال اتفاق مي افتد؛ علت اصلي چنين افزايشي، انرژي بالاي دستگاه هاي سرمايش مي باشد؛ با كمي دقت اين نكته نمايان مي شود كه در اين فصول در كنار چنين افزايش مصرفي، انرژي تابشي خورشيد با قابليت كاردهي بالا در دسترس مي باشد .استفاد از سیستم های گرمایش وسرمایش خورشیدی باعث کاهش قابل توجهی از هزینه های مصرف انرژی خانوارها می شود واین خود به اقتصاد خانواده کمک می کند .

  نیروگاه خورشیدی
در ایران روزانه به طور متوسط ۵/۵ کیلووات ساعت انرژی خورشیدی بر هر متر مربع از سطح زمین می تابد و ۳۰۰ روز آفتابی در ۹۰% خاک کشور داریم.اگر تنها از ۱% مساحت ایران انرژی خورشیدی را دریافت کرده و راندمان سیستم دریافت انرژی تنها ۱۰ % باشد، باز هم می توانیم روزانه ۱۰۶×۹ مگاوات ساعت انرژی از خورشید دریافت کنیم.


در راستای توسعه هرچه گسترده تراستفاده ازانرژیهای تجدیدپذیر، وزارت نیرو وارد مقوله حمایت از تولیدکنندگان برق از نیروگاه های خورشیدی شده وبراین اساس تعرفه خریدتضمینی برق ازنیروگاههای تجدیدپذیر و پاک ۳۰ تیرماه ۱۳۹۴ توسط مقام عالی وزارت نیرو ابلاغ گردید.که برمبنای آن برق تولیدی بصورت خرید تضمینی ۲۰ ساله توسط شرکت برق خریداری شده و لذا با توجه به اینکه هر سیستم خورشیدی بطور متوسط دارای بازگشت سرمایه ۴تا ۵ سال می باشد این روش علاوه بر مزایای محیط زیستی خود می تواند منبع درآمدی برای خانوارهای شهری باشد.
منبع :
http://www.hossein-sodagar.com
http://www.satba.gov.ir
http://www.ssco.tv

 

https://zistonline.com/vdcbf8b0.rhbwapiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما