تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۵۵
کد مطلب : 68140
مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: پروژه دهکده گیاهان دارویی گامی در راستای تحقق برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، گردشگری، اشتغال‌زا و موثر در شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گیاهان دارویی است.
دهکده گیاهان دارویی گامی مؤثر در شکوفایی پتانسیل‌های خراسان‌جنوبی
به گزارش زیست آنلاین، محسن پویان اظهار کرد: دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی مجموعه‌ای با مساحت حدود ۱۴۰ هزار متر مربع است که هدف از احداث آن تحقق برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، گردشگری، اشتغال‌زا و موثر در شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گیاهان دارویی بوده است.

وی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین بخش‌های این دهکده می‌توان به ساختمان اداری آزمایشگاهی، مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی متشکل از آزمایشگاه عمومی و کشت بافت گیاهی، باغ تحقیقاتی اکوتیپ‌های عناب، مزرعه تحقیقاتی زعفران، کلکسیون زرشک، استخر دو منظوره، کلکسیون گیاهان دارویی، گلخانه‌های تحقیقاتی، سوله‌های فرآوری گیاهان دارویی و محصولات وابسته، غرفه‌های نمایشگاهی، فضای تفریحی و گردشگری، مزرعه تحقیقات رساله‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی و مزرعه کشت گیاهان دارویی مزیت‌دار منطقه اشاره کرد.

مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی، افزود: مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی مشتمل بر آزمایشگاه عمومی، آزمایشگاه تخصصی کشت بافت، سالن آموزشی و بخش‌های اداری-پژوهشی، مکانی برای انجام تحقیقات کاربردی پژوهشگران جهاد دانشگاهی است و تجهیزات این مجتمع علاوه بر کیفیت و دقت بالا، اکثرا ساخت ایران هستند.

پویان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که با راه‌اندازی کامل آزمایشگاه، قابلیت انجام بسیاری از تحقیقات تخصصی مرتبط با گیاهان دارویی در این پژوهشکده به‌وجود آید.

گلخانه‌های تحقیقاتی

وی با اشاره به اینکه گلخانه‌های تحقیقاتی به‌منظور پوشش تحقیقاتی که نیازمند اجرا در محیط‌های کنترل شده هستند و همچنین تولید قلمه و نشاءهای با کیفیت گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: سطح گلخانه‌های پیش‌بینی شده در دهکده گیاهان دارویی بالغ بر ۳۰۰۰ متر مربع است که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا احداث می‌شوند.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی افزود: گلخانه‌های تحقیقاتی جزء جداناپذیر مراکز تحقیقات کشاورزی هستند که امکان فراهم‌آوری شرایط متفاوت و کنترل شده برای انجام تحقیقات دقیق را به محققان می‌دهند.

سوله‌های فرآوری

پویان گفت: علاوه بر جداسازی، میکروب‌زدایی، بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی، سوله‌های فرآوری دهکده گیاهان دارویی محلی برای تولید انواع محصولات مرتبط با گیاهان دارویی نیز به‌حساب می‌آیند. به‌عنوان مثال راه‌اندازی سوله تولید کودهای اختصاصی برای محصولات کشاورزی منطقه یکی از اهداف احداث این سوله‌ها است.

باغ تحقیقاتی اکوتیپ‌های عناب

پویان گفت: باغ تحقیقاتی اکوتیپ‌های عناب با مساحتی حدود ۲۰ هزار متر مربع در جنوب شرقی دهکده گیاهان دارویی احداث شده و در حال حاضر دو طرح پژوهشی روی گیاه دارویی عناب در این باغ در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال آینده تعداد درخت‌های آن به حدود ۲۰۰۰ اصله افزایش یابد.

کلکسیون زرشک

وی اظهار کرد: کلکسیون زرشک دهکده گیاهان دارویی با مساحتی حدود یک هکتار و با اهداف تحقیقاتی-گردشگری در مجاورت کلکسیون گیاهان دارویی احداث شده و در حال حاضر نیز اکوتیپ‌های مختلف زرشک استان در این کلکسیون زنده به نمایش گذاشته شده است.

نهالستان گل محمدی

پویان اظهار کرد: در ورودی دهکده گیاهان دارویی نهالستان گل محمدی با سطحی بالغ بر ۳۵۰۰ متر مربع با استفاده از پاجوش‌های انواع پر محصول و با کیفیت این گیاه احداث می‌شود که علاوه بر تولید گل محمدی، زمینه انجام تحقیقات علمی روی این گیاه دارویی ارزشمند به‌عنوان یکی از محصولات مزیت‌دار استان را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر مقاومت درختچه گل محمدی به کم‌آبی و سرما، اسانس حاصل از گل‌های این گیاه در خراسان‌جنوبی به‌دلیل شرایط اقلیمی خاص منطقه از ارزش دارویی و اقتصادی بالاتری برخوردار است.

استخر دو منظوره

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی افزود: در این دهکده استخر دو منظوره پرورش ماهی با ظرفیت ۵۰۰ متر مکعب احداث شده که علاوه بر پرورش ماهی‌های گرمسیری، از آب ذخیره شده در این استخر برای آبیاری مزارع و باغات دهکده نیز استفاده می‌شود.

پویان گفت: لازم به ذکر است که انتقال آب از استخر به تمامی نقاط دهکده با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری انجام شده که پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده سطح زیر پوشش این سیستم به بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع برسد.

برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی

پویان گفت: با توجه به بهره‌مندی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی از متخصصین حوزه گیاهان دارویی و کشاورزی استان، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و ترویجی در زمینه‌های بهینه‌سازی کاشت، داشت و برداشت، فرآوری، بازاریابی و فروش گیاهان دارویی در دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: برگزاری این دوره‌ها و کارگاه‌ها علاوه بر آگاه‌سازی کشاورزان و بهره‌برداران گیاهان دارویی از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در این حوزه به استفاده از منابع محدود برای دستیابی به حداکثر تولید پایدار نیز کمک می‌کند.

کشت گونه‌های گیاهی مزیت‌دار

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی، افزود: اهمیت ترویج کشت گونه‌های گیاهی درآمدزا و سازگار به شرایط اقلیمی استان باعث شده تا کشت این قبیل گیاهان جزو اولویت‌های برنامه دهکده گیاهان دارویی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا حدود یک هکتار از زمین‌های مرغوب دهکده به کشت دو گیاه باریجه و کندل اختصاص یافته که از جمله گونه‌های گیاهی تولید کننده صمغ و دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند.

پویان ادامه داد: ترغیب کشاورزان به کشت این گیاهان و بهره‌برداری اصولی آن از مراتع استان علاوه بر حفظ این گونه‌های ارزشمند، منجر به کسب درآمد پایدار برای کشاورزان و بهره‌برداران مراتع می‌شود.

غرفه‌های نمایشگاهی

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهادانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: غرفه‌های نمایشگاهی مستقر در دهکده گیاهان دارویی فرصتی مناسب برای عرضه و معرفی فرآورده‌های گیاهان دارویی بوده و امکان مشارکت تمام فعالان این حوزه را فراهم می‌کند.

پویان ادامه داد: هدف اصلی از احداث این غرفه‌ها سهیم کردن تولید کنندگان، جمع‌آوری کنندگان و فعالان تولید و اشتغال حوزه گیاهان دارویی در سود حاصل از فروش گیاهان دارویی و محصولات آن است و در حال حاضر عمده درآمد و سود حاصل از فروش گیاهان دارویی و محصولات وابسته به آن به صاحبان اصلی آن نرسیده و نصیب افراد محدودی می‌شود که عمدتا در خارج از استان فعالیت دارند.

وی افزود: غرفه‌های نمایشگاهی دهکده گیاهان دارویی امکان بهره‌مندی مردم استان به‌عنوان صاحبان اصلی این نعمت ارزشمند را فراهم می‌کند.

فضای تفریحی و گردشگری

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در کنار تمامی امکانات مستقر در دهکده گیاهان دارویی، وجود فضای گردشگری بر مبنای اصول زیباشناختی و با بهره‌گیری از تجارب معماران مجرب این عرصه، امکان تحقق اهداف گردشگری دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی را فراهم می‌کند. 

پویان ادامه داد: علاوه بر جذابیت بخش‌های مختلف دهکده گیاهان دارویی برای استفاده علمی و بازدید گردشگران، فضایی تفریحی-گردشگری نیز برای استفاده گردشگران داخلی و خارجی پیش‌بینی شده که امکان استراحت و بهره‌مندی از محصولات دهکده گیاهان دارویی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

وی افزود: آلاچیق‌ها و سایر امکانات موجود در فضای تفریحی-گردشگری دهکده گیاهان دارویی در منطقه‌ای مشرف به کلکسیون گیاهان دارویی قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی خراسان جنوبی ضمن تشکر و نظر مساعد مسئولین استان به‌ویژه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رییس سازمان جهادکشاورزی، معاون عمرانی استاندار، فرماندار خوسف و فرماندار بیرجند، اظهارامیدواری کرد که با حضور استاندار جدید و با توجه به تجارب ارزنده و دید باز وی شاهد تسریع در امور و تحقق هرچه زودتر این پروژه ارزشمند باشند.

 

https://zistonline.com/vdciuzaq.t1av52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما