تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : 68110
رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: ما درحیطه منابع طبیعی و محیط زیست با چند پدیده تهدیدکننده ازجمله تغییر اقلیم، تغییر کاربری اراضی و انقراض گونه‌های گیاهی رو به رو هستیم.
تغییر کاربری اراضی تهدیدی برای منابع طبیعی
به گزارش زیست آنلاین، عادل جلیلی در یک برنامه رادیویی در خصوص توسعه، پیشرفت و آبادانی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: ما درحیطه منابع طبیعی و محیط زیست با چند پدیده تهدیدکننده رو به رو هستیم که یکی از آن‌ها تغییر اقلیم است. طبیعتا در مناطقی از زمین که معروف است به کمربند خشک و ایران هم در آن قرار دارد شرایط ناگوارتری وجود دارد ودر این مناطق کمبود بارندگی به صورت خشکسالی بروز می کند.

وی افزود: بحث دیگر مربوط به تغییر کاربری اراضی است و موضوعات جدیدتر هم در حوزه بحران آب، انقراض گونه‌های گیاهی و اکوسیستم‌هاست که این امراز دغدغه‌های ما در تحقیقات در خصوص جنگل‌ها و مراتع کشور است.

جلیلی در ادامه گفت: در موسسه ما  درباره این موضوع که چگونه می‌توان به این تهدیدات جواب داد و آن‌ها را مدیریت کرد،مطالعه می‌کنیم. در حال حاضر دو محور تحقیقاتی جدی‌تری در این خصوص داریم که یکی بحث پایش سرزمین است. در این راستا بر اساس داده‌هایی که از طریق عرصه‌های جنگلی و بیابانی برداشت می‌کنیم می‌توانیم اتفاقات آینده را پیش‌بینی کنیم و راهکارهای مدیریتی را به مجموع مدیریت کشور ارائه دهیم.

رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشورافزود: پایش سرزمین در سطح گسترده‌ای در کشور شروع شده است و اطلاعات مفیدی نیز به دست آورده‌ایم که این اطلاعات اگر به صورت جامع‌تر در بانک های اطلاعاتی قوی جمع آوری شود طبیعی است ریسک ناشی از این پدیده‌ها کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: دومین گام مهمی که ما در موسسه در پی انجام آن هستیم، توجه به گونه‌ها یا اکوسیستم‌های در معرض خطر انقراض است. ایران یکی از کشورهای غنی از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری است که حفظ آن‌ها به اکوسیستم‌های طبیعی کمک خواهد کرد.

به گزارش زیست آنلاین، جلیلی با اشاره به اینکه در حفاظت از محیط زیست دو رویکرد داریم، تصریح کرد: یکی از رویکردهای حفاظتی در خود اکوسیستم یعنی در رویشگاه‌ها و محیط های طبیعی است و دیگری هم در خارج از رویشگاه‌هاست. در این راستا در باغ گیاه شناسی ملی ایران و بانک ژن منابع طبیعی ایران گیاهانی که در معرض خطر انقراض هستند را جمع‌آوری و نگهداری می کنیم تا بتوانیم آن‌ها را برای آینده حفظ کنیم.

 

 

 

 

https://zistonline.com/vdcfxydv.w6dcyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما