تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : 68073
دانشمندان اخیرا عینک‌هایی را تولید کرده‌اند که به درمان معضلات و بیماری‌های مختلف از قبیل دیابت، سرگیجه، اضافه وزن و پارکینسون کمک می‌کند.
درمان برخی از بیماری ها با عینک
به گزارش زیست آنلاین، امروزه، استفاده ازعینک‌ها تنها به "بینایی بهتر" محدود نمی‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از "عینک‌های ایمنی هوشمند" با تکنولوژی‌های پیشرفته و با هدف درمان بیماری‌های مختلف از قبیل "دیابت" و"سرگیجه" وجود دارند.

هم چنین عینک هایی وجود دارد که به کاهش وزن کمک می کند.

درمان دیابت و بی خوابی

در این راستا،عینک‌هایی وجود دارند که نور درخشان را روی چشم تابش می‌دهند و به عنوان درمانی برای دیابت "نوع ۲" در حال آزمایش هستند. این عینک براساس این ایده تولید شده است که ساعت بدن که ترشح هورمون‌ها را کنترل می کند، توسط نور تنظیم شود.

سلول‌های تشخیص نور چشم که به عنوان "گیرنده های نوری" شناخته می‌شوند، سیگنال‌هایی را به "ساعت بدن" در مغز ارسال می‌کنند تا "ریتم خواب" تنظیم شود.

تحقیقات اخیر در دانشگاه "نورث وسترن" در آمریکا نشان می‌دهد که ساعت بدن ما هنگامی که "پانکراس" برای کنترل قند خون در شب انسولین تولید می‌کند، نیز تنظیم می‌شود زیرا بدن به کاهش انسولین درهنگام شب حساس‌تر است. این مطالعه سال گذشته در مجله دیابت انتشار یافت.

این عینک که "تایمر دوباره" (Re-Timer)نامگذاری شده است، در بالای فریم خود دارای ۴ لامپ "ال ای دی" کوچک است. این لامپ‌ها صبح‌ها روشن شده و چشم‌ها را در معرض "نور روشن" قرار می دهند تا حساسیت به انسولین در بدن افزایش پیدا کرده و "قند خون" کاهش یابد .

 

این عینکها روی ۳۴ بیمار دیابتی در دانشگاه "نورث وسترن" در حال آزمایش است. این بیماران هر روز صبح به مدت یک ساعت و تا ۴ هفته این عینک‌ها را استفاده خواهند کرد تا سطح قند خون آنها اندازه‌گیری شود. این عینک‌ها در ابتدا با هدف درمان "بی خوابی"  و "پَرواز زَدِگی" تولید شده بودند که برای درمان مشکلات مرتبط با خواب نیز استفاده می‌شوند واز نور سبز رنگ در این عینک استفاده می شود تا بخشی از مغز که مسئول تنظیم "خواب شبانه " است، تحریک شود.

درمان سرگیجه

عینک‌های دیگری نیز تولید شده است که برای درمان "سرگیجه" استفاده می‌شوند و در حال حاضر در مرحله آزمایش بالینی است. آزمایشات قبلی این عینک نشان می‌دهد که ۶۷ تا ۸۰ درصد از بیماران، با استفاده از این عینک بهبود قابل توجهی داشته‌اند و علائم بیماری آنها به هنگام پوشیدن این عینک از بین رفته است.

کاهش وزن

دانشمندان ژاپنی عینکی با نام "متاکوکی +"(+Metacookie) تولید کرده‌اند که با استفاده از "واقعیت مجازی"

(virtual reality)  اندازه غذاها را تا ۵۰ درصد بزرگتر نشان می دهد.

 

کارایی این عینک براساس احساس سیری است. زیرا مغز تصور می‌کند آن مقدار غذا که چشم دیده، وارد بدن شده و فریب می‌خورد که بیش از اندازه واقعی غذا خورده‌ایم.

محققان دانشگاه "توکیو" معتقدند مردم با استفاده از این عینک تقریبا ۱۰ درصد کمتر غذا می‌خورند.

درمان پارکینسون

یک عینک واقعیت مجازی نیز برای مقابله با بیماری پارکینسون توسعه یافته است.

این بیماری ناشی از نابودی سلول‌هایی در مغز است که حرکت و عملکردهای دیگر بدن را تحت تاثیر قرارمی‌دهند. یکی از مهم ترین نشانه‌های این بیماری اختلال در راه رفتن است که منجر به زمین افتادن فرد مبتلا به "پارکینسون" می‌شود.

نحوه عملکرد این عینک نیز به نحوی است که تصویر واقعیت مجازی، که بیمار آن را مشاهده می‌کند، شامل "پله" و"نرده‌بان" است که از طریق عینک آن را به نمایی واقعی مبدل می‌سازد. این در حالی است که بیمار روی یک "تردمیل" در حال حرکت است.

به گزارش ایسنا،سال گذشته یک مطالعه روی ۲۵ بیمار مبتلا به پارکینسون انجام شد که نشان داد پس از ۶ هفته استفاده از این عینک، سرعت راه رفتن بیماران افزایش یافت و گام‌های بلندتری بر می‌داشتند. هم چنین استقامت آن‌ها نیزافزایش یافت .

 

 

 

https://zistonline.com/vdcdsz09.yt0j56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما